    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Gofin: WNiP bez amortyzacji.
    Date: Sat, 6 Sep 2008 10:33:17 +0200

    On Sat, 6 Sep 2008, r...@o...pl wrote:

    > Zgoda. Ujalem to slowami: "chyba ze po drodze *nabedziesz*
    > inne(skladowe) WNiP>3500
    > - wtedy te skladowe amortyzujesz"
    >
    > Jesli po prostu jednorazowo nabywasz prawa autorskie do wykorzystania
    > dluzej niz rok, to nabywasz WNiP i tutaj sprawa jest bezdyskusyjna.
    >
    > Ciekawiej jest z umowami o dzielo i przeniesienie praw .
    >
    > Jesli masz takiego dzielowca ktoremu wyplacasz
    > 10x2k, to co wtedy?

    To faktycznie uznajemy, że ustawodawca strzelił sobie w stopę ;)
    Z drugiej strony - nie jest ważne czy wypłacono 10x2k, czy raczej
    to czy była jedna umowa. Znaczy czy wykonanie tego za co zapłacono
    8x2k ma sens bez ostatniego kawałka.

    > Albo gdy robisz soft, do ktorego najales
    > dwoch dzielowcow.

    Tu pasuję, bo rzeczywiście ustawodawca tak chciał :P

    > A tak? Masz 10miesiecy*2rachunki*2kPLN. Przy kazdej platnosci
    > dostajesz prawa
    > autorskie do tego co danym miesiacu zostalo zrobione. Czyli co - nie
    > ma co amortyzowac?

    IMHO zapłacenie za PhotoShopa w ratach nie zmienia faktu, że to
    jedno "dzieło" :]

    > A jesli to co robia to jest jedna calosc, to masz 4k na miesiac i juz
    > nadaje sie to do amortyzacji
    > - za wyjatkiem drobnostki takiej, ze WNiP da sie tylko nabyc a zlozyc
    > sie juz nie da, wiec
    > jednak bez amortyzacji :)

    To prawda :)

    > Nie mowiac juz o tym, ze zwykle na umowie o dzielo nie ma rozroznienia
    > miedzy platnoscia
    > za robocizne a platnoscia za przeniesienie praw

    Nie ma możliwości sensownego płacenia "za robociznę".
    A w szczególności nie widać podstaw do zaliczenia takiej wypłaty
    w koszty - przecież to że gość "pisze program" nie przyczynia się
    NIJAK do uzyskania przychodu z DG.
    Nie mamy prawa z tego programu korzystać i kropka.
    Dopiero nabycie licencji lub przejęcie P.A. daje możliwość korzystania
    i za to można "sensownie" zapłacić - to, że WYCENA będzie oparta
    o robociznę nie ma nic do tego ZA CO płacimy :)
    No, chyba że ktos bardzo się uprze płacić "za robociznę" *niepracownikowi*
    (bo pracownik to inksza inkszość, może "z urzędu" przekazywać PA)
    i nie zaliczać tego nijak w koszty :D

    > - wiec moze np. polowa
    > powinna isc prosto
    > w koszty a druga polowa do amortyzacji, jesli juz :) ?

    A z tym pytaniem, czy aby na pewno całość kwot "za oprogramowanie"
    powinna być opodatkowana 50% KUP :P to już występowałem.
    IMO jest błędna praktyka akceptacji takiego postępowania przy
    większych programach, w których *razem* z wykonaniem są takie
    czynności inżynierkie (a nie "autorskie") jak wdrożenie.
    Powinno być "za program" w oparciu o prawo korzystania z programu
    (licencję lub prawa) z 50% KUP oraz wdrożenie i inne usługi (nie
    podlegające PA) oplacane z 20% KUP.
    Ale skoro USy się nie czepiają....
    Niemniej, jak ktoś rozbije koszty, to US pewnie na to wpadnie,
    żeby od części "wyrzucić" tych 30% KUP :)

    pzdr, Gotfryd