    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Tue, 28 Oct 2014 23:27:53 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Gumtree i faktura.

    Na wstępie - w tym poście nie wtykam się do meritum sporu.
    Wcale.
    To za co się biorę, to porównanie jednostronnie wypełnianego
    "kwitka" z przypadkiem wydruku dokumentu, którego "oryginalny
    egzemplarz" elektroniczny NIE jest "poprawialny przez strony"
    w przypadku aukcji allegro.
    "Poprawienie" zaś wydruku to oczywiscie oszustwo, zupełnie
    inna kategoria. Równie dobrz można chcieć porównywać czyn
    polegający na wzięciu "wywabiacza", mazaka i dopisania
    jednego zera na banknocie. Inna skala problemu.
    Przy okazji, powraca odwieczny (no, "odzeszłotysiącletni" :))
    problem skuteczności zakresu pełnomocnictwa sprzedawcy dla
    nabywcy, w zakresie dokonywania czynności na dokumentach :>
    Nihil novi sub sole :)

    Ale ad rem (znaczy czepiam się):

    On Tue, 28 Oct 2014, Maciek wrote:

    > Czy można wrzucić
    > "umowę sprzedaży" samochodu, która w naszej rzeczywistości często
    > zastępuje rachunek

    Nie, to najczęściej *JEST* połączenie ze sobą rachunku, dowodu wydania
    i dowodu zapłaty.
    I *nie jesT* to umowa.
    Jakby co, to umowa polega na tym, że strony UMAWIAJĄ SIĘ że coś tam
    zrobią, i z umową idzie się do sądu celem przymuszenia zeby strona
    to coś zrobiła :)
    Jeśli więc mamy "papier" który STWIERDZA zajście jakichś zdarzeń,
    to on może być niemal wszystkim - ale nie umową.
    Przypominam o istnieniu art.65.1 KC!
    (tytuł "rachunek" jest trzeciorzędny dla określenia czym jest dokument,
    podobnie jak ktoś umowę pożyczki nazwie "komisem banknotów" :P,
    tytuł "umowa" jest wiec RÓWNIEŻ mniej istotny, niż istota
    treści dokumentu)

    > (gdyż rachunku nie wystawi Ci żadna osoba "prywatna",
    > bo "panie! ja żadnej firmy nie prowadzę")?

    Skąd my to znamy ;)
    Wystarczy zrezygnować z żądania *tytułu* "rachunek" i już wystawiają
    perfekcyjny rachunek, zgodny z KC, Ordynacją i co tam kto jeszcze
    sobie zażyczy.
    Drobne "uchybienie niższej wagi", czy jakoś tak, jak to kiedyś NSA
    raczył był ująć, nie zmienia meritum :)

    Zwracam uwagę, że pies leży pogrzebany w tym miejscu, w którym
    polskie przepisy NIE mogą wymagać podpisu na fakturze, ale MOGĄ
    wymagać (i wymagają) podpisu na rachunku.
    Dla KPiR mogę odszukać przepis, sądzę że dla rachunkowości też
    by się dało (acz nie chce mi się szukać, przyznaję, bo PK
    nie używam).
    Taki z chęcią podpisany (przez "niefirmowego allegrowego sprzedawcę")
    kwit zatytułowany "umowa" bądź jakkolwiek inaczej rachunkiem
    MOŻE być (jak zawiera wszystkie dane potrzebne dla rachunku),
    natomiast wydruk "formatki firmy X" rachunkiem NIE JEST.

    Apeluję więc o nieużywanie PRYRÓWNANIA tych "dokumentów"
    w roli argumentu w dyskusji, bo to przyrównanie jest
    nieadekwatne!

    pzdr, Gotfryd