    From: Maciek <m...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Gumtree i faktura.
    Date: Wed, 29 Oct 2014 10:28:10 +0100

    W dniu 2014-10-28 o 23:27, Gotfryd Smolik news pisze:
    > Na wstępie - w tym poście nie wtykam się do meritum sporu.
    > Wcale.
    > To za co się biorę, to porównanie jednostronnie wypełnianego
    > "kwitka" z przypadkiem wydruku dokumentu, którego "oryginalny
    > egzemplarz" elektroniczny NIE jest "poprawialny przez strony"
    > w przypadku aukcji allegro.
    Zaraz, zaraz. Na jakiej podstawie zakładasz, że "oryginalny egzemplarz
    elektroniczny" nie jest poprawialny? Praktycznie każdy jest. Ja
    rozumiem, że inny poziom trudności stanowi zmiana pola w formularzu, niż
    np. ręczna zmiana rekordu w bazie danych, ale i jedna i druga operacja
    jest wykonalna i nikt nienaruszalności danych nie zapewni. Zresztą tak
    samo jak na papierowej fakturze, która też jest przy dzisiejszym stanie
    techniki "edytowalna". Oczywiście jak słusznie zauważyłeś będzie to
    oszustwo, ale przecież tak samo będzie nim wpisywanie fałszywych danych
    do formularza.
    Być może Gumtree zakłada, że skoro istnieje szereg innych dokumentów
    potwierdzających wykonanie transakcji w danym dniu na określoną kwotę
    (mam na myśli wszelkie potwierdzenia przekazania środków na poziomie
    banków), to osoba wpisująca sobie do formularza dane "z powietrza"
    popełnia zwyczajnie oszustwo, w dodatku łatwe do wykrycia. Równie dobrze
    mogłaby stworzyć fałszywą fakturę w Wordzie, zamiast bawić się
    formularzami.
    Zupełnie nie odnoszę się przy tym do kwestii, czy prawo unijne mówi coś
    na temat procedury wystawiania tego typu dokumentów, ale podchodząc do
    sprawy "zdroworozsądkowo" postępowanie Gumtree absolutnie mnie nie razi.

    Maciek