    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: HIT 2005 - Zapłać fundusz remontowy za lata następne
    Date: Tue, 29 Nov 2005 23:23:20 +0100

    On Tue, 29 Nov 2005, Mario wrote:

    > Nic takiego nie wynika co bredzi Częstochowska skarbówka.
    > Mam opinie Izby Skarbowej w Szczecinie w ręku wiec jestem pewny - nie
    > wprowadzałbym wszystkich w błąd.

    Przyznam iż do twojego przekonania mam stosunek ambiwalentny :)

    [...]
    > jeżeli w roku podatkowym podatnik:
    >
    > 1) *poniósł* wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont
    > i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku
    [...]
    > chodzi tu o wyraz *poniósł*

    Otóż to.
    Czytałeś dywagacje (znaczy dywagacje US) nt. rozumienia "poniesienia"
    w jednym z wątku o kosztach rozliczanych kasowo ?

    Problem na początek w tym iż brak definicji "poniesienia".

    > i to niezależnie czy zgodnie z uchałą wspólnoty
    > czy tez nie

    A to dla odmiany jest pytanie czy nieuzasadniona wpłata dokonana
    na konto przeznaczone dla funduszu remontowego z napisem "wpłata
    na fundusz remontowy" jest taka wpłatą.
    Z czym mnie ktoś z grupowiczów przyklapnął w sprawie ZUSu jak
    zauważyłeś ;) - posiewam wątpliwość, bo tu sam nie mam pełnego
    przekonania.

    > Takie orzecznictwo byłoby sprzeczne z zasadą na przykład kupowania materiałów
    > budowlanych na zapas - nie wykorzystując ich do remontu w roku podatkowym.

    Z komentarzy które widziałem i słyszałem (zdaje się że w szanownym
    Polskim Radiu) wynikało czarno na białym iż "kupienie na zapas"
    jest o tyle skuteczne że praktycznie nie do udowodnienia.
    Tj. nie da się (niemal, praktycznie) udowodnić że materiał zakupiony
    30.XII.2005 nie został na pewno zużyty na remont.
    Zastrzeżenie wypowiadającego się specjalisty rozumiałem tak, że jakby
    2.I.2006 przylazła kontrola US i wykazała iż odliczony zakup NIE
    stał się "celem remontowym" (tylko leży i czeka na deszcz :))
    to mógłby być problem. A problemu nie ma dlatego że podatnik
    jeszcze nie złożył deklaracji więc nie ma czego się czepiać :)
    Zastrzegam iż to nie moje zdanie.

    > Dla pewności jeszcze zacytuje przywołany przepis ustwy o własności lokali.
    > Tak przy okazji - od kiedy to ustawy niepodatkowe decydują
    > o podatkach i ulgach?

    Od zawsze.
    Taka "powinna" być zasada :)

    Ostatnio jakby głośniej stało się o owej istotnej zasadzie:
    że ustawy podatkowe nie są od rozstrzygania istoty czynności,
    tj. iż decydowanie w ustawie o VAT co jest "sprzedażą" jest
    nieporozumieniem.
    Ustawy podatkowe powinny być *wyłącznie* od określenia
    *wymiaru* podatku, od rzeczy, czynności, stanów i czego tam
    trzeba - opisanych w innych ustawach !
    Tak jak jest np. z "działalnością wykonywaną osobiście" - to
    Kodeks Cywilny rozstrzyga czy dana umowa jest dziełem, zleceniem,
    "usługą do której stosuje się przepisy o zleceniu" itp.
    Tak jest z umową o pracę - Kodeks Pracy rozstrzyga kiedy mamy
    z nią do czynienia, z ustawy podatkowej wynikają wyłącznie skutki
    a nie klasyfikacja.

    Nawet jakoś to mądrze brzmiało, chyba też w PR było i żałuję
    że nie mam nagranego :[

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)