  • 1. Data: 2006-05-31 15:42:04
    Temat: Jak długo dokumenty z rozwiązanej działalności?
    Od: "Arek" <a...@o...beztego.pl>

    Witam.
    7 grudnia 2001 roku zlikwidowałem działalność gospodarczą, którą prowadziłem
    od 1997 roku. Byłem płatnikem podatku dochodowego na zasadch ogólnych oraz
    płatnikiem podatku VAT.
    Jak długo muszę przechowywać jeszcze dokumentację podatkową z działaności?
    Ewentualnie, za które lata mogę już zlikwidować dokumenatcję?
    Trochę tego jest i chcę zwolnić w domu miejsce.

    Arek

  • 2. Data: 2006-05-31 17:21:25
    Od: "MarekZ" <m...@t...irc.pl>

    Użytkownik "Arek" <a...@o...beztego.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > działaności?
    > Ewentualnie, za które lata mogę już zlikwidować dokumenatcję?
    > Trochę tego jest i chcę zwolnić w domu miejsce.

    Mozesz wywalic lata 1997, 1998 oraz 1999 w calosci.

    Dodatkowo mozesz wywalic rejestry VAT do listopada 2000 roku
    wlacznie.

    Z drobnymi zastrzezeniami, jesli rozliczales straty w dochodowym,
    wzglednie w vat miales niezerowe pozycje przeniesienia z
    poprzedniej deklaracji w grudniu 2000. Wzglednie kupowales
    amortyzowane srodki trwale (powinienes zachowac dowody zakupu mimo
    wszystko).

    marekz

  • 3. Data: 2006-06-01 13:24:43
    Od: Ufoludek <s...@n...ksiezyc.pl>

    > Dodatkowo mozesz wywalic rejestry VAT do listopada 2000 roku
    > wlacznie.

    Czy można zapytać dlaczego? Przecież pięć lat w tył to 2005, 2004, 2003,
    2002 i 2001. Rok 2000 był 6 lat wstecz i nie ma już obowiązku trzymania
    żadnych danych z tego roku.

    Pozdrawiam,

  • 4. Data: 2006-06-01 13:58:20
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Ufoludek napisał(a):

    > Czy można zapytać dlaczego? Przecież pięć lat w tył to 2005, 2004, 2003,
    > 2002 i 2001. Rok 2000 był 6 lat wstecz i nie ma już obowiązku trzymania
    > żadnych danych z tego roku.

    Mam nadzieje że jeszcze papierów z 2000 roku nie spaliłeś w ogródku ku
    uciesze całej rodziny :)

    Zapisz sobie- postaram się łopatologicznie:

    Bieg przedawnienia rozpoczyna się od roku następnego po tym, w którym
    dany podatek należało rozliczyć.
    Tak więc dla podatku dochodowego przykładowo:
    rok podatkowy 2000
    termin rozliczenia rocznego 30/04/2001 (31/04/2001 dla os. prawnych))
    bieg przedawnienia rozpoczyna sie z dniem 1 stycznia 2002
    2002-2003-2004-2005-2006
    kończy się z dniem 31 grudnia 2006
    Ergo dokumentów mających związek z podatkiem dochodowym za rok 2000
    jeszcze tknąć nie możemy.

    A teraz VAT
    VAT rozliczamy miesięcznie.
    Termin rozliczenia VAT za grudzień 2000 minął dopiero 25 stycznia 2001.
    A więc za ten miesiąc przedawnienie biegnie od 2002 roku.
    Jeżeli mamy pech i w deklaracji grudniowej był VAT z przeniesienia z
    poprzednich miesięcy to ten sam termin przedawnienia obowiązuje dla
    wszystkich miesięcy w których przenoszono nadwyżkę VAT - parząc w tył do
    miesiąca w którym była ostatnia zapłata VATu. Dopiero ten miesiąc i
    oczywiście wszystkie wcześniejsze przedawniają sie nam szybciej bo bieg
    przedawnienia rozpoczyna sie już 1 stycznia 2001.

    Do tej ogólnej reguły dochodzą jeszcze sytuacje szczególne.
    Np. dokumenty dotyczące majątku trwałego możemy wyrzucić dopiero kiedy
    przedawni sie nam ostatni odpis amortyzacyjny. Czasem warto je trzymac
    dłużej chociażby po to żeby mieć dowód że przy zakupie danego środka nie
    mieliśmy prawa do odliczenia VATu lub że nie było VAT do odliczenia
    (np. kupno tak dawno że VAT jeszcze nie było, od nievatowca albo ze
    stawka zw.) i nie mamy obowiązku naliczać VAT przy ewentualnej sprzedaży.
    Generalnie musimy w każdym momencie dysponować kompletem dokumentów
    dotyczących zdarzeń mogących mieć wpływ na nieprzedawnione jeszcze
    zobowiązania podatkowe.

    Decyzja o tym co wyrzucić wcale nie jest taka prosta i nie wynika wprost
    z matematyki.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 5. Data: 2006-06-01 14:07:31
    Od: Ufoludek <s...@n...ksiezyc.pl>

    Dzięki piękne za wyjaśnienie.
    Dokumentów na szczęście jeszcze nie spaliłem (brak czasu wychodzi czasem
    na zdrowie).

    Pozdrawiam.

  • 6. Data: 2006-06-01 18:06:35
    Od: "Arek" <a...@o...beztego.pl>

    Dzięki za wyjaśnienia.

    --
    Arek

  • 7. Data: 2006-06-01 18:50:36
    Od: "Jacek Rakowski [www.goldap.info.pl]" <www#goldap..net>

    > Tak więc dla podatku dochodowego przykładowo:
    > rok podatkowy 2000
    > termin rozliczenia rocznego 30/04/2001 (31/04/2001 dla os. prawnych))
    ^^^^^^^^^^^
    Hmm, nie mogę przypomnieć jaki to dzień tygodnia był :)))

  • 8. Data: 2006-06-01 19:11:55
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    "Jacek Rakowski [www.goldap.info.pl]" <www#goldap..net> w

> [...]
    ^^^^^^^
    > Hmm, nie mogę przypomnieć jaki to dzień tygodnia był :)))

    Spaliłeś, przez czcionkę proporcjonalną :D No i rok nie jest ważny.

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 9. Data: 2006-06-01 19:22:06
    Od: "Jacek Rakowski [www.goldap.info.pl]" <www#goldap..net>

    > ^^^^^^^
    >
    > Spaliłeś, przez czcionkę proporcjonalną :D No i rok nie jest ważny.

    Łot chol...ra, się poprzesuwało :) A co do roku - to już nie rozumiem. Mi
    tylko chodzi o 31/04...

  • 10. Data: 2006-06-01 20:27:41
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    > Łot chol...ra, się poprzesuwało :) A co do roku - to już nie rozumiem. Mi
    > tylko chodzi o 31/04...

    Ja wiem, że tylko o "31 kwietnia", dlatego zostawiłem tylko tam podkreślenie
    -- niech sie teraz Maddy tłumaczy jakiego kalendarza używa :D

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]