  • 31. Data: 2009-05-27 16:14:36
    Temat: Re: Jak dokonać bezpodatkowej darowizny dziecku?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 May 2009, jureq wrote:

    > Nie, ale....
    >
    > 1. Nie ma żadnych podstaw żeby opiekunowie płacili ze swojego majątku.
    > Witek zapomniał napisać z jakich środków mają to zapłacić.

    Ale jeśli podstawą jest art.98 KRiO to wniosek jest oczywisty:
    z majątku dziecka.
    Działają w jego imieniu czy nie?

    > 2. Istnieje art. 101 § 3 i sądy zazwyczaj uznają, że każda operacja
    > przekraczająca średnią (albo minimalną - zależnie od humoru sędziego)
    > pensję się na to łapie. Muszę przyznać, że nigdy nie spotkałem się z
    > orzeczeniami czy dotyczy to także podatku. Ale dlaczego nie?

    Hm...
    Dlatego, że to nie jest czynność między rodzicami i dzieckiem, lecz
    obowiązek ustawowy, a przestrzeganie prawa IMVHO powinno się mieścić
    w "należytej staranności".
    Natomiast w sprawie "jak podatek wpłacić", zaczynając od formularza
    deklaracji, to się nie wypowiem, bo nie będzie to wpłata w roli
    płatnika.
    Załóżmy że miałbyś zapłacić ZA MNIE jakiś podatek.
    Jak by trzeba było się za to zabrać?
    Jeden klocek układanki mamy z głowy (o ile nie istnieją przepisy
    odrębne) - przedstawicielstwo jest z mocy ustawy, czyli to nie
    dziecko wypełnia upoważnienie, lecz Wysoki Sejm ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 32. Data: 2009-05-27 16:20:50
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    > Część rzeczy była jasna - w przypadku nieruchomości, bo idą przez
    > notariusza, część się wyjaśniła po drodze, w przypadku darowizny
    > notarialnej znaczy, jak było za czasów "przed zwolnieniem" dla

    Ale czy sie da zalapac na zwolnienie z podatku czy nie, to dalej nie
    wiem. Jesli tak, to jak, a jesli nie, to czy sie tym rzecznik czegos
    tam jeszcze nie zajmuje (gina w wypadku rodzice, zostawiaja spadek i
    18-letni syn podatku od swojej polowy nie placi, a 16-letni brat musi
    zaplacic?)...

    > darowizn pieniężnych (znaczy kto i z jakich pieniędzy miał zapłacić
    > podatek) pewnie nikomu nie będzie się chciało dochodzić :),
    > a jak chodzi o samo rozporządzanie pieniędzmi "dla dziecka"
    > to widzę poważny problem dla opiekuna - nie bez powodu wspomniałem
    > o Banku Staropolskim, dowodem na to że bankructwo nawet niemałego
    > banku to nie teoria.
    > Dziecko dostało pół miliona, opiekun wpłacił do banku, dziecko
    > dorasta i chce tych pieniędzy...

    Ten problem istnial od zawsze i tez jakos byl rozwiazywany...

    MJ

  • 33. Data: 2009-05-27 17:38:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 May 2009, Michal Jankowski wrote:

    > Ale czy sie da zalapac na zwolnienie z podatku czy nie, to dalej nie
    > wiem. Jesli tak, to jak

    Przecież było - oczywiście dla darowizny.
    Metodą "na płatnika" - transakcja za pośrednictwem notariusza
    *zarówno* zwala obowiązek podatkowy na niego jak i zwalnia
    z podatku.
    Zajrzyjże do tej ustawy, zamiast słuchać "byle kogo" czyli
    nas :D
    O tu:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-spadkow-i-darowizn-1_2_33.html

    > a jesli nie, to czy sie tym rzecznik czegos
    > tam jeszcze nie zajmuje (gina w wypadku rodzice, zostawiaja spadek i
    > 18-letni syn podatku od swojej polowy nie placi, a 16-letni brat musi
    > zaplacic?)...

    A co jest w spadku? ;)
    (hint: 16 lat to nie problem, 11 lat - już bardziej)

    pzdr, Gotfryd

  • 34. Data: 2009-05-27 18:01:12
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    > A co jest w spadku? ;)

    Pałac i samolot. 8-)

    > (hint: 16 lat to nie problem, 11 lat - już bardziej)

    Nie sądzę, żeby 13-latek mógł to samodzielnie przyjąć, nawet jeśli to
    jest kawalerka... A jak w spadku będą grosze, to i 5-latek problemu
    mieć nie będzie... 8-)

    MJ