    From: "Sławomir Malibo" <e...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Jak odzyskać zapłacony VAT?
    Date: Wed, 9 Oct 2002 21:26:33 +0200

    news:3355.0000332b.3da40fe7@newsgate.onet.pl...
    > Proszę podpowiedzcie jak to załatwić.
    > Trzy miesiące temu wydawnictwo zagraniczne zamówiło u mnie rysunek.
    Wystawiłem
    > im fakturę i zapłaciłem VAT. Teraz okazało się, że oni nie będą publikować
    > rysunku więc nie chcą płacić. Jak odzyskać zapłacony VAT?
    >
    > pozdrawiam
    > Piotr
    >
    > --

    Witam,
    Kol. Bogusławie - pozwoli kolega, że nie zgodzę się z podanymi odpowiedziami
    z następujących powodów:

    Post 1: "VAT "zaplaconego" odzyskac sie ne da, chyba, ze NIE bylby NALEZNY.
    Jesli faktura dokumentowala sprzedarz VAT jest nalezny."

    No i jak to zrozumieć? Nie "odzyskujemy" VAT'u należnego, lecz różnicę
    pomiędzy należnym a naliczonym (pomijam tu szczególne warunki, aby nie
    gmatwać sprawy). I to po spełnieniu określonych wymagań wynikających z
    Ustawy o VAT.

    Post 2: "jesli jest podstawa, to tak.
    Nie jest podstawa, ze partner nie zaplacil.

    jesli nie doszlo do sprzedazy, trzeba fakture anulowac.
    korekta moze by w przypadku zwrotu towaru, jak jest przy usludze - nie
    wiem."

    Przyznam - że jestem zbulwersowany tą odpowiedzią. Aż ciśnie się na usta aby
    powiedzieć. Ale nie będę Cię kolego traktował jak uczniaka. Powiem natomiast
    to, iż jak się nie zna tematu - to nie zabiera się głosu. Proponuję lekturę
    Ustawy o podatku VAT wraz z aktami wykonawczymi. Dla własnego dobra.

    A wracając do pytania kol. Piotra - trochę więcej danych: czy była zawierana
    umowa o wykonanie prac? czy praca odebrana?, czy F-ra podpisana?
    Jakie są dowody na to, że coś było zamawiane? Jeśli są - to sprawa jest
    prosta. To, że Oni zrezygnowali z publikacji - to ich problem. Wolno im.
    Powinieneś odpowiedzieć na pytania postawione wyżej.

    Pozdrawiam.