  • 1. Data: 2006-06-05 21:39:01
    Temat: Jednoosobowa firma - czy rodzina ma ubezpieczenie? Jakie pułapki?
    Od: "p...@N...o2.pl" <p...@N...o2.pl>

    Witam,

    Aby dostać pracę, muszę założyć jednoosobową firmę - informatyk.
    Nie mam na ten temat zielonego pojęcia i trochę się tego boję...
    Byłbym wdzięczny za odpowiedzi na poniższe pytania :) :) :)
    albo za linki do poczytania na ten temat :) :) :)

    Moja sytuacja:
    Nigdy nie prowadziłem działalności.
    Osoba z którą podpisuję nie była moim dotychczas moim pracodawcą.

    1. Jakie etapy po kolei należy wykonać?

    2. Czy najbliższa rodzina też będzie miała ubezpieczenie zdrowotne,
    skoro będę płacił ZUS?

    3. Na co jeszcze zwrócić uwagę? Czy są jakieś pułapki, ważne rzeczy,
    o których nie wolno zapomnieć? Albo warianty do wyboru?

    4. Jak się oblicza koszty? Czy coś w rodzaju:
    2000 PLN - tyle chciałbym mieć netto
    0,19*2000 = 380 podatek dochodowy - kiedy przelew?
    650 ZUS (coś słyszałem, że jest zniżka dla "początkujących") - kiedy
    przelew? Ile?
    0,22 * (2000 + 380 + 650) = 667 zł
    Czyli wystawiam fakturę na 2000 + 380 + 650 + 667 = 3697 zł

    Z góry serdecznie dziękuję za wskazówki, za które będę b. wdzięczny i
    Pozdrawiam~~Piotrek~~pe3no.

  • 2. Data: 2006-06-05 22:49:39
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 05-06-2006 o 23:39:01 p...@N...o2.pl <p...@N...o2.pl> napisał:

    > 1. Jakie etapy po kolei należy wykonać?

    google.pl -> zakładanie firmy -> mnóstwo informacji :)

    > 2. Czy najbliższa rodzina też będzie miała ubezpieczenie zdrowotne,
    > skoro będę płacił ZUS?

    Coś jest na tapecie, ale chodzi chyba głównie o niepracującą żonę i dzieci.
    Szczegóły w ustawie o NFZ bodajże.

    > 3. Na co jeszcze zwrócić uwagę? Czy są jakieś pułapki, ważne rzeczy,
    > o których nie wolno zapomnieć? Albo warianty do wyboru?

    Nie wolno zapomnieć o:
    - systematycznym, prawidłowym i rzetelnym prowadzeniu dokumentacji
    księgowej
    - zapłaceniu ZUS
    - zapłaceniu podatków
    - no i dodam min 6h snu :)

> [...]
    > przelew? Ile?
    > 0,22 * (2000 + 380 + 650) = 667 zł
    > Czyli wystawiam fakturę na 2000 + 380 + 650 + 667 = 3697 zł

    To jest jedna z pułapek które wymieniłeś - i to sam ja na siebie
    zastawiłeś :)

    Napiszę w uproszczeniu, zakładając że nie będziesz VATowcem(czyli <~40000
    przychodu rocznie,
    szczegóły na -> google)

    Chcesz mieć 2k na rękę powiadasz. No spróbujmy.

    P - przychód(to co wpłaci 'pracodawca')
    K - koszty(mówiąc luźno - to co sobie kupisz żeby efektywniej pracować :) )
    D1 - dochód
    D2 - dochód po odliczeniu składek ZUS na ubezpieczenia społeczne(Zs)
    Zs - ubezpieczenia społeczne
    Zd - ubezpieczenie zdrowotne
    Zd_o - część ubezpieczenia zdrowotnego możliwa do odliczenia od podatku
    T - podatek
    Tp - podatek do zapłaty(pomniejszony o Zd_o)
    NaRękę - wiadomo

    Otrzymujesz wypłatę - P
    Ponosisz jakieś koszty - K
    Płacisz na ZUS: Zs i Zd

    To są stałe(zakładając że koszty umiesz oszacować)

    Mamy więc(w pewnym uproszczeniu żeby pokazać sposób):

    D1 = P - K;
    D2 = D1 - Zs;
    T = D2*0.19f - 530.08f;
    Tp = T - Zd_o;
    NaRękę = P - Zs - Zdr - Tp;

    Idąc "od tyłu":

    (Tp =) ( NaRękę - P + Zs + Zdr ) = ( T - Zd_o );

    (T =) NaRękę - P + Zs + Zdr + Zd_o = D2*0.19f - 530.08f;

    P = NaRękę + Zs + Zdr + Zd_o - D2*0.19f + 530.08f;
    P = NaRękę + Zs + Zdr + Zd_o - (D1-Zs)*0.19f + 530.08f;
    P = NaRękę + Zs + Zdr + Zd_o - (P-K-Zs)*0.19f + 530.08f;
    P = NaRękę + Zs + Zdr + Zd_o - P*0.19f + (K+Zs)*0.19f + 530.08f;
    1.19*P = NaRękę + Zs + Zdr + Zd_o + (K+Zs)*0.19f + 530.08f;
    P = (NaRękę + Zs + Zdr + Zd_o + (K+Zs)*0.19f + 530.08f) / 1.19f;

    Hmm za późno żebym tro zweryfikował, jak sie gdzies kropnąłem to pisać! :)

    pozdrawiam

  • 3. Data: 2006-06-06 00:38:30
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    p...@N...o2.pl wrote:
    > Osoba z którą podpisuję nie była moim dotychczas moim pracodawcą.
    I dalej nie będzie. Umowa jest między dwoma firmami, z czego jedną
    prowadzisz ty.

    > 2. Czy najbliższa rodzina też będzie miała ubezpieczenie zdrowotne,
    > skoro będę płacił ZUS?

    Zdaje się, że tak, bo ty będziesz za siebie opłacał ubezpieczenie
    zdrowotne, a oni pojadą na twoim ubezpieczeniu.

    > 3. Na co jeszcze zwrócić uwagę? Czy są jakieś pułapki, ważne rzeczy,
    > o których nie wolno zapomnieć? Albo warianty do wyboru?

    Mnóstwo.
    Choćby fakt, że firmy nie chodzą na chorobowe i nie mają urlopów.
    Jesteś firmą.

> [...]
    > przelew? Ile?
    > 0,22 * (2000 + 380 + 650) = 667 zł
    > Czyli wystawiam fakturę na 2000 + 380 + 650 + 667 = 3697 zł

    Wystawiasz fakturę na tyle na ile się umówicie. I tyle kasy dostajesz na
    rękę.
    Z tego masz zapłacić sobie wszystko, ZUSy, srusy, kasy chorych, podatki,
    opłacić księgową, przynajmniej na początku, dopóki sie nie nauczysz, a
    to co ci zostanie będzie twoje.

    Ja myślę, że 5 tyś miesięcznie będzie akurat w sam raz.

  • 4. Data: 2006-06-06 06:29:50
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    t wrote:

    > T = D2*0.19f - 530.08f;

    > Hmm za późno żebym tro zweryfikował, jak sie gdzies kropnąłem to
    > pisać! :)

    Tu się rąbnąłeś. Wcześniej sugerujesz liczenie dochodu miesięcznego. A
    odliczenie "kwoty wolnej" bierzesz roczne. Jak chcesz to uśrednić to
    raczej

    T = D2*0.19 - 530.08/12;

    BTW: Co to jest to f?

  • 5. Data: 2006-06-06 20:12:48
    Od: "p...@N...o2.pl" <p...@N...o2.pl>

    t napisał(a):
    > Napiszę w uproszczeniu, zakładając że nie będziesz VATowcem(czyli

    Ale ja od razu chcę być VAT'owcem - liczyłem tam 22% VAT'u

  • 6. Data: 2006-06-07 11:13:18
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

    Użytkownik <p...@N...o2.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Moja sytuacja:
    > Nigdy nie prowadziłem działalności.
    > Osoba z którą podpisuję nie była moim dotychczas moim pracodawcą.

    Jeżeli będziesz świadczył usługi innym odbiorcom niż twój pracodawca to
    płacisz tzw."mały ZUS" - czyli chyba pełne ub. zdrowotne, ale ub. społeczne
    niższe. Zadzwoń do swojego oddziału ZUS, albo sprawdź na ich stronie jak to
    wygląda. Zdaje się, że masz do tego prawo przez dwa pierwsze lata DG.
    Poza tym poczytaj sobie ustawy - o padatku dochodowym od osób fizycznych, o
    VAT, rozporządzenie w sprawie prowadzenia pkpir oraz na bieżąco czytaj np.
    tę grupę, albo jakieś forum podatkowe. Na początek też przejrzyj wszystkie
    wątki obecne teraz na grupie, a zdasz sobie z grubsza sprawę na co się
    porywasz. Chyba, że sprawy księgowe zlecisz jakiemuś doradcy, ale i wówczas
    dobrze byłoby, abyś się orientował w temacie.
    Pozdrawiam, Graszka.
    P.S. I pomyśl, że wszyscy tutaj piszący byli kiedyś w tym punkcie, w którym
    teraz stoisz, więc głowa do góry :))).

  • 7. Data: 2006-06-09 15:42:08
    Od: "Darek" <d...@p...onet.pl>

    Zobacz :