    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: KPR - kilka pytań
    Date: Tue, 31 Dec 2002 03:43:22 +0100

    On Tue, 31 Dec 2002, Tristan Alder wrote:
    [...]
    >+ > Hrabio, możesz uszczegółowić interpretację "prowadzenia na
    >+ >komputerze" żebym mógł ci się jakoś do skóry dobrać ?
    >+ > ;)
    >+
    >+ Ależ proszę: Bierzesz komputer, kładziesz go najlepiej na boku (coś jak
    >+ stare, dobre obudowy Desktop), kładziesz na nim książkę i następnie
    >+ delikatnie ciągnąc za róg prowadzisz ją na komputerze.

    No dobra :>, będę się czepiał ;) !

    [...]
    >+ > Jeśli program z szykanami jak opisał Adam - to musisz zgłosić
    >+ >używanie w US.
    >+
    >+ ??? Gdzies sie zgubiłem... Co mam zgłaszać?

    Hm... Coś mi się zdaje że pora iść spać: nie mogę znaleźć ;>

    >+ I jaki Adam? Nie widzę takiego w tym wątku :-(

    OCR mi wysiadł - zajrzyj do sygnatury niejakiego hrabiego
    a przekonasz się że przy losowym odczycie i włączenie
    modułu sklerozy tak ci wyjdzie :[, wnoszę o ułaskawienie :)

    [...]
    >+ >IMHO z rozporządzenia wynika wielkimi literami że jedna
    >+ >z ewidencji przychodów (może być KPiR, może być VAT,
    [...]
    >+ > Fakt, można się spierać że skoro "dokumentowanej wyłącznie
    >+ >fakturami"... Ciekawe co zrobisz jak ci się jeden
    >+ >rachunek trafi :> (przy "nie podlega" !)
    >+
    >+ Oj, Wiem, późna godzina, ale nijak nic z tego nie rozumiem :-(

    Zasada że wolno wpisywać do KPiR "nie na bieżąco" jest
    warunkowa z wyjątkami do wyjątków :) - przeczytaj rzeczone
    rozporządzenie a co się ubawisz to twoje !

    Wpis do KPiR ma być "na bieżąco", chyba że prowadzisz
    ewidencję sprzedaży, ale której możesz nie mieć o ile
    masz tylko faktury lub kasę fiskalną (par.20.2) i tylko
    faktury. Tłumaczenie (C) moje :), ale IMHO wystawienie
    rachunku powoduje "wystawienie się"...

    [...]
    >+ > Powiem że rzucony pomysł z "dodrukowywaniem" każdego
    >+ >przychodu na tej samej kartce wyglada na naciagany :]
    >+
    >+ A, znów pijesz do tego, że ma być na bieżąco? No to zawsze można dukować
    >+ od nowa całość, a stare niszczyć. Przychodzi urzad i podajesz im ostatni
    >+ wydruk :-P

    A urząd pyta jak robisz - i zarzuca ci podrabianie dokumentacji ;) !

    [...]
    >+ >>+ i w razie kontroli chcialbyś
    >+ >>+ udostępnić kontrolerom formę elektroniczną,
    >+ >
    >+ > Hrabio, w razie kontroli musisz udostępnić *wydruk*
    >+ >(już zrobiony) za poprzednie okresy, a nie drukować
    >+ >dopiero na żądanie. Co gorsza sprawa była wałkowana
    >+ >na grupie :)
    >+
    >+ Hm... Nie dam sobie głowy uciąć, ale coś kręcisz. Własnie na tym polega
    >+ dowcip, że jak masz program z instrukcją itp (możliwe, że zgłoszony) to
    >+ właśnie nie musisz drukować całości.

    Nie, trzeba przeczytać rozporządzenie... Poważnie :]

    Tak jak mówisz wolno na PK, ale wtedy program zdaje się
    musi spełniać wiecej warunków (m.in. "nie może pozwalać
    na edycję zamkniętych okresów" i inne takie).

    >+ > Dla jasności przypomnę że rozp, marnuje się i czeka
    >+ >na poczytanie u samego źródła, przed chwilą
    >+ >podanego z innej okazji:
    >+ >http://www.mofnet.gov.pl/podatki/fizycznych_7.shtml
    >+ >
    >+ >....a tam par.31.2 i .3.
    >+ > *Ma być "papier"* i nie ma litości !
    >+
    >+ Hm. Poczytam, ale mnie te rozporządzenia coś nie wchodzą :-(

    Napisane tekstem otwartym:
    +++
    § 31.

    1. W razie prowadzenia księgi przy zastosowaniu technik informatycznych,
    warunkiem uznania ksišg za prawidłowe jest:
    [...]
    2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, na koniec każdego miesišca w
    czasie zapewniajšcym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, lecz
    nie póŸniej niż do dnia 20 każdego miesišca za miesišc poprzedni, podatnik
    jest obowišzany sporzšdzić wydruk zapisów dokonanych za dany miesišc.
    Wydruk powinien być zgodny z wzorem księgi okreœlonym w załšczniku nr 1 do
    rozporzšdzenia.

    3. Podatnik posługujšcy się programem komputerowym, który nie zapewnia
    wydrukowania księgi, według wzoru okreœlonego w załšczniku nr 1, jest
    obowišzany założyć księgę, o której mowa w § 2 ust. 1. Po zakończeniu
    miesišca należy sporzšdzić wydruk komputerowy zawierajšcy podsumowanie
    zapisów za dany miesišc i wpisać do odpowiednich kolumn księgi sumy
    miesięczne wynikajšce z tego wydruku.
    ---

    Nie ma "ale", drukować i już !
    [...]
    >+ A tu już naprawdę przesadzasz. Prowadzisz wszystko ręcznie?

    Nie, tylko ewidencję przychodów VAT.
    Ale *jeśli* zacznę używać programu - to *nie* bedę już
    prowadził *nic* "ręcznie"; wystarczy jak raz na miesiąc
    *wydrukuję*.
    Poszło o to że głośno i wyraźnie deklarowałeś że można
    drukować "dopiero jak przyjdzie urząd" - otóż na KPiR
    *nie można*, drukować trzeba raz na miesiąc !
    *Bynajmniej* nie codziennie, tego nie sugerowałem !

    [...]
    >+ Za to widzę stada producentów oprogramowania PKPiR... Również kontrola
    >+ z US Zabrze nie rządała ode mnie ręcznych tabelek, ale przyjęła bez
    >+ bólu wydruk z komputerowej książki.

    I "bardzo OK".
    Masz program, spełnia wymagania - to raz na miesiąc papier
    i do szuflady, nic innego nie pisałem !

    Jeśli *nie masz* programu spełniającego wymogi - to *jakaś*
    ewidencja przychodów powinna być "codzienna"; zauważ że
    np. kasa fiskalna problem rozwiązuje :) !
    W sumie - ja *mógłbym* nie prowadzić ES ręcznie; ale wtedy
    konieczność wystawienia rachunku (jeszcze mi się nie zdarzyło)
    położyłaby mnie na łopatki... więc prowadzę.

    >+ Tak więc, o ile w przypadku prowadzenia książki bez wydruków może i masz
    >+ rację (nie mam o tej porze siły czuytytać tych rozporządzeń) to jednak
    >+ tutaj będę walczył jak lew.

    A to nie ma o co :), nie pisałem że programów używać
    nie wolno. Była mowa o:
    - .XLS samodzielnie wyprodukowanych i nie spełniających wymogów
    (wtedy IMHO jedna ewidencja "bieżąca" dobrze zrobi)
    - niedrukowaniu z programów spełniających wymogi
    (co IMHO nie wchodzi w rachubę)

    pozdrowienia, Gotfryd