  • 1. Data: 2003-07-02 09:42:17
    Temat: KPiR
    Od: "Iwona Z" <i...@w...pl>

    Mam parę pytań i gorąco proszę o pomoc:
    1. Remanent początkowy wynosi zero, czy mam go wpisywać w KPiR i w którą
    rubrykę?
    2. Dostaję fakturę na usługi telekomunikacyjne wystawioną z datą np.
    17.05.2003, termin płatności 1.07.2003, opłatę wnoszę np. 30.06.2003 - jaką
    datę wpisuję w rubrykę "data zdarzenia gospodarczego" i w którym miesiącu ją
    księguję i rozliczam?
    Z góry dziękuję za podpowiedzi.

  • 2. Data: 2003-07-02 10:13:23
    Temat: Re: KPiR
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Iwona Z napisał:
    > Mam parę pytań i gorąco proszę o pomoc:
    > 1. Remanent początkowy wynosi zero, czy mam go wpisywać w KPiR i w którą
    > rubrykę?
    Owszem, należy.
    Gdzie? Należałoby w rybrykę "materiały i towary handlowe", tyle że
    nalezy pamietac aby tego nie sumowac w ciągu roku (tak, wiem, 0 + 0
    będzie 0, ale ja tak przyszłościowo) ale są zwolennicy wpisywania tego w
    ostatnią rubrykę - tę na uwagi.

> [...]
    > datę wpisuję w rubrykę "data zdarzenia gospodarczego" i w którym miesiącu ją

    Pytanie, ktore powinno byc w nazwie* tej grupy chyba:
    "Jaka stosujesz metode uznawania kosztów - kasową czy memoriałową?"

    *obok "to nie jest grupa o jasnowidzeniu" ;-)

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2003-07-02 10:33:12
    Od: "Iwona Z" <i...@w...pl>

    sory Maddy :) faktycznie zadałam źle pytanie, ale nie podejrzewam cię o
    jasnowidztwo, inaczej byś mi odpowiedział :)
    I moja odpowiedź - nie, nie stosuję metody kasowej, i jestem vatowcem.

  • 4. Data: 2003-07-02 11:00:11
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Iwona Z napisał:
    > sory Maddy :) faktycznie zadałam źle pytanie, ale nie podejrzewam cię o
    > jasnowidztwo, inaczej byś mi odpowiedział :)
    > I moja odpowiedź - nie, nie stosuję metody kasowej, i jestem vatowcem.

    A więc tak - fakturę za telefon do KPiR wpisujesz pod datą faktury, a
    jeżeli jest to niemożliwe to pod data wpływu,(np. prowadzisz KPiR
    ręcznie a są tam juz inne późniejsze wpisy) ale jeżeli faktura wpłynęła
    np. 2 lipca a jest za czerwiec to możesz ją wpisać pod ostatnią dostepna
    data czerwcową. Możesz tez wpisac ja pod data wpływ w następnym miesiacu
    (BYLE NIE ROKU!!) o ile nie zalezy Ci na kosztach (i nie jest to
    materiał lub towar).
    Tak a propos - wiekszośc programów komputerowych do KPiR pozwala
    wpisywac dokumenty niechronologicznie, potem je przenumerowac i ładnie
    poukładać chronologicznie i dopiero zamknąc miesiąc.
    Nie wiem jednak jak prowadzisz swoją księgowość.

    Do rejestru VAT wpisujesz fakturę za telefon z datą upływu terminu
    płatności.
    Teoretycznie możesz np. z datą wpływu, ale wtedy robiąc deklarację
    musisz pamiętac żeby odliczenie tego VATu przesunąc "w pamięci" na
    właściwy miesiąc.
    Jeżeli masz program z rejestrem VAT to powinien on sam robic takie
    przesunięcia.

    Małe OT
    Swoją drogą - ostatni raz papierową KPiR prowadziłam gdzies na początku
    lat 90-tych (wtedy jeszcze książke trzeba było stemplować w US... oj,
    prehistoria) i nie wyobrażam sobie powrotu do niej. Nie przy
    dzisiejszych przepisach, zwłaszcza VATowskich.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 5. Data: 2003-07-02 13:37:11
    Od: "ika" <i...@o...pl>

> [...]

    Maddy, mam prosbe czy moglabys odpowiedziec na to samo pytanie przy
    zalozeniu ze rozliczam sie metoda kasowa, tzn jaka data wpisuje do KPiR w
    rubryce "data zdarzenia gosp."
    Czy mimo stosowania metody kasowej do rejestru VAT wpisuje faktury wg dat
    wystawienia, a jedynie przy rozliczaniu VAT-7 uwzgledniam czy sa zaplacone
    czy nie?
    Jesli klient nie zaplacil mi za fakture, jak dlugo moge zwlekac z
    rozliczeniem VATu za nia? (rozliczam sie kawratalnie)
    z gory dziekuje
    ika

  • 6. Data: 2003-07-02 13:39:40
    Od: Jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    ika wrote:

> [...]
    > Jesli klient nie zaplacil mi za fakture, jak dlugo moge zwlekac z
    > rozliczeniem VATu za nia? (rozliczam sie kawratalnie)

    Czy nie mylisz przypadkiem kasowej metody rozliczenia VAT z kasową
    metodą rozliczenia PDoOF?

  • 7. Data: 2003-07-02 13:56:47
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik ika napisał:
> [...]
    > Jesli klient nie zaplacil mi za fakture, jak dlugo moge zwlekac z
    > rozliczeniem VATu za nia? (rozliczam sie kawratalnie)

    Jak juz zauważył Jurek - kasowo w KPiR czy kasowo VAT? A może jedno i
    drugie?
    Jedno z drugim ma niewiele wspólnego, to dwa różne temat.

    Kasowa metoda w KPiR (w podatku dochodowym) polega na tym że wydatki
    (koszty) księguje się dopiero w momencie ich faktycznego poniesienia - a
    więc jak zapłacisz to masz koszt, wczesniej nie. Musisz kolekcjonowac
    kwitki dokumentujące zapłatę bo stanowią (łacznie z fakturami,
    rachunkami) podstawe do wpisu do KPiR.
    Wpływu (przychody) księguje sie jednak memoriałowo - a więc jak
    wystawisz fakturę to masz przychód do opodatkowania, bez względu na to
    czy Ci ktos zapłacił czy nie.

    O kasowej metodzie VAT w nastepnym odcinku bo idę cos zjeść a potem do domu.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 8. Data: 2003-07-02 20:09:43
    Od: "ika" <i...@o...pl>

> [...]
    > Jedno z drugim ma niewiele wspólnego, to dwa różne temat.
    > O kasowej metodzie VAT w nastepnym odcinku bo idę cos zjeść a potem do

    Rzeczywiscie niejasno sie wyrazilam:
    -VAT - metoda kasowa, rozliczenia kwartalne
    -KPiR - metoda tradycyjna, czyli memorialowa

    Czekam na kolejny odcinek ;)
    ika