  • 1. Data: 2003-03-12 12:07:02
    Temat: KPiR a miesiące
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

    Witam

    Może to dziwne pytanie, ale czy każdy miesiąc w KPiR
    powinien zaczynac się od nowej strony?
    Pytam bo teraz zauważyłem, że nagłówek każdej strony
    trochę sugeruje że wpisy mogą dotyczyć tylko jednego
    miesiąca (dot. papierowej KPiR)

    A jeśli mozna wpisywać wszystko jednym cięgiem jak leci,
    to co powinno być wtedy wpisane w polu "suma folio" -
    suma od początku roku czy tylko częściowa dla miesiąca
    któremu akurat zdarzy się przechodzić na następną stronę ?

    pozdrawiam
    PinQ
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 2. Data: 2003-03-12 20:07:30
    Temat: Re: KPiR a miesiące
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 12 Mar 2003, ppinq wrote: [...]

    >+ Może to dziwne pytanie, ale czy każdy miesiąc w KPiR
    >+ powinien zaczynac się od nowej strony?

    IMHO - 'oczywiście'. Wtedy podsumowania stron kończących
    miesiąc są 'po prostu' danymi do PIT-5 !

    [...]
    >+ A jeśli mozna wpisywać wszystko jednym cięgiem jak leci,

    PinQ, to co wyliczasz z KPiR to jest zaliczka na roczny
    podatek dochodowy :)
    Sumujesz wszystko "jak leci" (od początku roku), podsumowania
    sumujesz :) (znaczy: wydatki "handlowe" + koszty) i to
    do PIT-5 - tam po 'korekcie o ZUSy' skala (podatkowa) 'sama
    się liczy'.
    To że sumujesz "rocznie" *nie przeszkadza* żeby każdy
    miesiąc zaczynać od nowej strony !

    >+ to co powinno być wtedy wpisane w polu "suma folio" -
    >+ suma od początku roku czy tylko częściowa dla miesiąca
    >+ któremu akurat zdarzy się przechodzić na następną stronę ?

    Od początku strony, jak na mój gust !!
    A na dole po prostu - poprzednia "suma łączna" plus
    kolejna "suma folio"...
    Chyba że *ja* coś źle robię :] !

    >+ pozdrawiam

    wzjm, Gotfryd
    (KPiR, VAT)

  • 3. Data: 2003-03-12 23:10:44
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

    >IMHO - 'oczywiście'. Wtedy podsumowania stron kończących
    >miesiąc są 'po prostu' danymi do PIT-5 !

    Jeśli dobrze rozumiem to na koniec roku "suma folio" +
    "przeniesienie z folio" = "razem" powinno dać łączne
    całoroczne kwoty w poszczególnych rubrykach?

> [...]
    >się liczy'.
    >To że sumujesz "rocznie" *nie przeszkadza* żeby każdy

    OK - to chyba jest dla mnie w miarę jasne, chociaż żadnego
    miesięcznego PITa nie miałem jeszcze przyjemności wypełniać
    bo dochód<0 :(

    >Od początku strony, jak na mój gust !!
    >A na dole po prostu - poprzednia "suma łączna" plus
    >kolejna "suma folio"...
    >Chyba że *ja* coś źle robię :] !

    Moje pytanie odnośnie "sumy folio" sprawia pewnie wrażenie
    wyjątkowo głupiego więc muszę się trochę wytłumaczyć ;)
    Chodzi o to, że na razie wpisów mam bardzo mało i wygląda
    na to że cały pierwszy kwartał bez problemu zmieściłby się
    na jednej stronie. Dlatego właśnie zacząłem się zastanawiać
    co powinne być sumowane w tych rubrykach u dołu strony
    gdybym wpisał wszystko razem.
    Sęk w tym, że z rozpędu wpisałem fakturę lutową bezpośrednio
    pod styczniem i teraz nie wiem czy brnąć w to dalej, czy
    wykreślić przenosząc na nową stronę a pod styczniem zostawić
    dużą dziurę wypełnioną ewentualnie jakimś wielkim "Z".

    pozdrawiam
    PinQ
    (KPiR,noVAT)

  • 4. Data: 2003-03-12 23:39:06
    Od: "Ryszard G" <r...@w...pl>

    Użytkownik "ppinq" <p...@h...pl> napisał w wiadomości

    To co pisał Gotfryd wcześniej jest Ok.

> [...]
    > wykreślić przenosząc na nową stronę a pod styczniem zostawić
    > dużą dziurę wypełnioną ewentualnie jakimś wielkim "Z".

    Pierwszy wpis w kolejnym miesiącu od nowej strony ale numeracja ciągła od
    początku księgi, nie miesiąca ( również w kolejnych tomach księgi).

    Ale trzeba jeszcze ostatni wpis w miesiącu podkreślić. Pod podkreśleniem
    wpisać sumy "za miesiąc" i podkreślić jeszcze raz i ewentualnie, w
    następnej pozycji, dokonać zsumowania miesięcy od początku roku tub na
    końcu księgi, po zakończeniu roku, zrobić zestawienie miesięcy.
    ( pkt. 19 i 20 objaśnień do księgi )
    Czyli księgę należy sumować raz wg sum stron folio i drugi raz wg sum
    miesięcy.

    Ryszard

  • 5. Data: 2003-03-13 08:45:54
    Od: "Piotr A. Dybczyński" <d...@a...edu.pl>

    W liście nadanym Thu, 13 Mar 2003 00:39:06 +0100 "Ryszard G" <r...@w...pl> pisze:

    > Pierwszy wpis w kolejnym miesiącu od nowej strony ale numeracja ciągła od
    > początku księgi, nie miesiąca ( również w kolejnych tomach księgi).

    Obawiam się, że wszystko powyższe jest tylko poglądem autora a nie koniecznością.
    Literatura fachowa na temat KPiR jaką znam niczego takiego nie głosi.

    Rozumiem, że zakupiona, drukowana KPiR ma gotowe rubryczki (dodane przez wydawnictwo
    w stosunku do wzoru KPiR) więc faktycznie wygodnie zaczynać miesiąc od nowej strony.
    Ale to nie obowiązek!

    A już z tą numeracją to zdecydowanie przesada. Znam (i stosuję) conajmniej kilka
    innych wariantów.

    Pozdrawiam,
    PAD
    --
    /***************************************************
    *************************

  • 6. Data: 2003-03-13 21:22:11
    Od: "Ryszard G" <r...@w...pl>

    <r...@w...pl> pisze:

    >Obawiam się, że wszystko powyższe jest tylko poglądem autora a nie
    koniecznością. >Literatura fachowa na temat KPiR jaką znam niczego takiego
    nie głosi.

    Dla "autora" jedyną literaturą fachową w sprawie prowadzenia księgi jest:
    rozporządzenie ministra finansów z dnia 15 grudnia 2000 r.
    w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
    (Dz. U. Nr 116, poz. 1222) ze zmianami.

    i poza tym jest on leniem oraz cechuje go całkowity brak wyobraźni ;)

    >Rozumiem, że zakupiona, drukowana KPiR ma gotowe rubryczki (dodane przez
    >wydawnictwo w stosunku do wzoru KPiR) więc faktycznie wygodnie zaczynać
    miesiąc od >nowej strony. Ale to nie obowiązek!

    "OBJAŚNIENIA DO PODATKOWEJ KSIĘGI PRZYCHODÓW I ROZCHODÓW
    19. Po zakończeniu miesiąca wpisy dokonane w danym miesiącu należy
    podkreślić, a dane z kol. 7-15 zsumować. Wynikłe z podsumowania kwoty
    należy podkreślić. Podatnik może pod podsumowaniem danego miesiąca wpisać
    w poszczególnych kolumnach sumy od początku roku do miesiąca
    poprzedzającego dany miesiąc i w kolejnej pozycji wpisać w poszczególnych
    kolumnach sumę od początku roku.
    20. Jeżeli podatnik nie dokonuje podsumowania zapisów kolejnych miesięcy
    narastająco od początku roku, po zakończeniu roku podatkowego musi na
    oddzielnej stronie w księdze sporządzić zestawienie roczne. W tym celu
    należy wpisać do właściwych kolumn sumy z poszczególnych miesięcy i dodać
    je."

    Z wyobrażnia "autora" jest coś nie tak ;(
    Przecież mógłby, po ostatnim wpisie miesiąca, w następnym wierszu zrobić
    pierwszy wpis miesiąca kolejnego. Między kolejnymi wierszami jest tyle
    miejsca ;) , że można tam zmieścić i podsumowanie miesiąca i przeniesienie
    sumy poprzednich miesięcy i wreszcie sumę od początku roku. A jakż to
    trudność w sumowaniu miesiąca, jeżeli część zapisów dotyczy ( do połowy
    strony) jednego a część drugiego miesiąca. Nie takie słupki się liczyło.

    >A już z tą numeracją to zdecydowanie przesada. Znam (i stosuję)
    conajmniej kilka innych >wariantów.

    "2. Kol. 1 jest przeznaczona do wpisania kolejnego numeru zapisów do
    księgi. Tym samym numerem należy oznaczyć dowód stanowiący podstawę
    dokonania zapisu."

    I tu "autor" nie popisał się wyobraźnią. Dla niego "księga" to kolejne
    karty folio, ponumerowane i stanowiące _jedną_ księgę a "kolejny numer
    zapisu do księgi" jest po prostu kolejną liczbą naturalną.
    Jakie to prostackie i mało eleganckie. Przecież numer mógłby zawierać i
    nazwę miesiąca i nazwę działu a i imię Panny Beatki też nie jest brzydkie.

    Tylko dlaczego jest to wygodne, przejrzyste, czytelne dla każdego i na
    dodatek zgodne z przepisami ???

    pozdrawiam
    Ryszard

  • 7. Data: 2003-03-13 22:12:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 13 Mar 2003, Piotr A. Dybczyński wrote:

> [...]
    [...]
    >+ A już z tą numeracją to zdecydowanie przesada. Znam (i stosuję)

    Przyznam że jestem zszokowany ! :O
    Możesz objaśnić jak numerujesz wpisy *w księdze* inaczej
    niż kolejno ??

    pzdr, Gotfryd
    (który różności różniście numerował i widział numerowane,
    np. faktury - ale "numery "kolejne" rozumiał dotąd w jeden
    sposób; znaczy - technokrata bez wyobraźni.... :) !)

  • 8. Data: 2003-03-14 14:59:39
    Od: "Piotr A. Dybczyński" <d...@a...edu.pl>

    W liście nadanym Thu, 13 Mar 2003 23:12:07 +0100 Gotfryd Smolik news
    <s...@s...com.pl> pisze:

    > Przyznam że jestem zszokowany ! :O
    > Możesz objaśnić jak numerujesz wpisy *w księdze* inaczej
    > niż kolejno ??

    Nie mam pod ręką swojej domowej biblioteki ale co najmniej w dwóch przyzwoitych (moim
    zdaniem) książkach "instruktażowych" o zasadach prowadzenia KPiR jest wyraźnie i
    explicite napisane, że mozna numerować pozycje w KPiR od jedynki w każdym kolejnym
    miesiącu.

    Nie spotkałem się też z kolejną numeracją (czyli niezaczynaniem od jedynki) z
    początkiem nowego roku a tak zrozumiałem tekst poprzednika (Ryszarda) o kolejności
    numerowania w kolejnych "tomach" KPiR. Wg mojej wiedzy w styczniu zawsze od jedynki
    bo to nowa KPiR.

    Pozdrawiam,
    PAD
    --
    /***************************************************
    *************************

  • 9. Data: 2003-03-14 16:03:07
    Od: "Ryszard G." <r...@p...fm>

    <s...@s...com.pl> pisze:

> [...]

    kolejności numerowania w kolejnych "tomach" KPiR. Wg mojej wiedzy w styczniu

    Zrozumiałeś źle.
    Księgę zakładasz _jedną_ na cały rok podatkowy. Jest to _inna_ księga niż ta
    w poprzednim roku podatkowym. Numeracja wpisów w każdej z tych ksiąg zaczyna
    się od jedynki.

    Przez pojęcie "tom" rozumiem kolejną "książeczkę" składającą się na jedną
    księgę dotyczącą danego roku i dlatego numeracja w kolejnym tomie musi być
    kontynuowana z tomu poprzedniego.

    pozdrawiam
    Ryszard

  • 10. Data: 2003-03-14 17:47:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 14 Mar 2003, Piotr A. Dybczyński wrote:
    [...]
> [...]
    >+ jest wyraźnie i explicite napisane, że mozna numerować
    >+ pozycje w KPiR od jedynki w każdym kolejnym miesiącu.

    Hm... Przyjąłem.
    wKF: ten tekst był sformatowany w jedną bardzo długą linię !

    >+ Nie spotkałem się też z kolejną numeracją (czyli niezaczynaniem od
    >+ jedynki) z początkiem nowego roku

    A to byłoby dziwne :)

    pzdr, Gotfryd