    From: adalda <a...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Kiedy ksiegowac fakture?
    Date: Sat, 13 Mar 2004 02:32:00 +0100
    Sender: a...@c...onet.pl@217.153.164.82

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > On Fri, 12 Mar 2004, adalda wrote:

    > Powołałaś się na art. 10 (przychody) a pominęłaś to co NALEZY przeczytać.
    > Szczególnie art. 22 (a który by inny :)) punkty 4, 5 i 6.
    >
    > Streszczenie "dla opornych" (bez urazy, ale nie każdy czytający
    > długaśną dyskusję ma chęć jeszcze po paragrafach szukać - no
    > to przypomnę "4 all"):
    > .4 Zasadą jest kasa
    > .5 Prowadzący PK muszą stosować memoriał
    > .6 Prowadzący KPiR *pod warunkiem* mogą prowadzić wg .5

    > Krótko: owszem, wolno prowadzić "kasę".

    Wychodzi że się wogóle nie rozumiemy: (
    1. Metoda kasowa to obowiązek zaliczania do kosztu podatkowego kosztu,
    który został zapłacony. I tylko w tym przypadku jest to kosztem. Metoda
    memoriałowa uznaje za koszt wydatek w dacie, od której występuje
    zobowiązanie do zapłaty. Wtedy następuje jego poniesienie gdyż występuje
    zobowiązanie do zapłaty. Czyli uznaje za koszt wszystkie wydatki które
    podatnik jest zobowiązany zapłacić niezaleznie od tego czy je zapłacił czy
    nie. Co oznacza oczywiście że wydatki zapłacone są kosztem - Występują
    sytuacje, kiedy nalezy opłatę uiścić natychmiast - np. przy zakupie w
    sklepie - ale to nie oznacza stosowania metody kasowej.
    Nigdy nie twierdziłam że nie wolno płacić żeby to uznać za koszt!

    2. Pkt. 5 i 6 mówią o innej sytuacji - potrącalności poniesionego kosztu
    w danym roku, w rozliczeniu podatku za ten rok.
    Koszt może być poniesiony - podatnik fakturę dostał i zaplacił - lub nie
    - ale jest to wydatek który z założenia da efekt w postaci przychodu w roku
    następnym - lub latach nastepnych. Przykładem może być zakup materiałów do
    wykonania produktu, który zostanie skończony np. w kwietniu następnego
    roku. Wtedy - pomimo zaksięgowania wydatku w roku bieżącym, podlega on
    odliczeniu w roku następnym, kiedy produkt zostanie wykonany i sprzedany.
    Dla firm prowadzących księgi handlowe jest obowiązkiem nieuwzględniania
    takiego wydatku w rozliczniu roku poniesienia wydatku a w roku, kiedy on
    dał przychód. Pkt. 6 daje taką mozliwość i na książce, przy ogólnej
    zasadzie potrącalności wydatku w dacie faktury zakupu materiałów -
    poniesienia.

    - Doprecyzuję -ujmuje się /wpisuje/ dokument wg jego daty.

    > Napisałaś wyraźnie: "w dacie wpływu dokumentu". Z powodu jak wyżej
    > miałem prawo oczekiwać że wiesz co piszesz :]

    -- przejęzyczyłam się, fakt

    > Nadto co zaznaczyłem KPiR może być prowadzona (po stronie
    > kosztów) ZARÓWNO w dacie wpływu dokumentu co jest "zasadą pierwotną"
    > (z zastrzeżeniem konieczności sporządzania dokumentu zastępczego
    > jeśli w niektórych przypadkach nie ma oryginału a jest wyjątek od
    > zasady "wpisu z datą otrzymania" - np. wg par. 16) jak i w dacie
    > zdarzenia gospodarczego (w oparciu o par. 30 lub 31). Oczywiście
    > istnienie dwu "form memoriału" nie wyklucza metody kasowej.

    -- Jak powiedziałm wyżej, metoda kasowa i memoriałowa to różne sprawy.
    Typowym przykładem jest właśnie VAT kasowy: nie wolno odliczyć go bez
    zapłaty faktury. Zapłata rachunku nie świadczy o metodzie kasowej, to jest
    jedynie sposób prowadzenia swoich spraw przez podatnika.
    W ksiażce podatkowej nawet nie ma rubryki mówiącej o dokonaniu zapłaty a
    jedynie są wpisy dot, otrzymanej faktury.

    > I fakt że NIE WIEMY *jak* prowadzi księgę pytający musi być powodem
    > sporej ostrożności, bo można głupoty napisać. Chyba ci się to
    > właśnie udało - ze stanowiskiem jakoby *nie* dało się kosztów
    > wpisywać kasowo :)

    -- Jak wyżej - totalne nieporozumienie!

    > [...]
    z a w s z e mogę to robić - chyba że jednoznacznie zostanie określony

    > Wybacz.
    > Dla mnie "zawsze" znaczy "zawsze".
    > "zawsze chyba że" znaczy "zawsze chyba że" - i jak ktoś pisze *tylko*
    > "zawsze" to uważam iż należy to rozumieć DOSŁOWNIE.
    > JEŚLI istnieje wyjątek - to NIE ZAWSZE.

    -- Mówiłam o odliczaniu VAT-u. Zawsze mam prawo odliczyć VAT z faktury o
    ile nie jest to przypadek zabroniony przez nią.

    > Ja rozumiem że są różne logiki na tym świecie, ale w zakresie prawa
    > SN często przytacza zasadę pierwszeństwa interpretacji językowej :)
    > i tego staram się trzymać.

    -- Znam wyroki gdzie się mówi o wykładni przede wszystkim systemowej, i
    to nie obejmującej tylko daną ustawę ale system prawa wogóle. SN wyroki.

    pozdrawiam
    adalda