eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiKilometrówka (dlaczego nie zaglądasz, przecież może być ciekawe?) › Re: Kilometrówka (dlaczego nie zaglądasz, przecież może być ciekawe?)
    From: gonia <g...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Kilometrówka (dlaczego nie zaglądasz, przecież może być ciekawe?)
    Date: Tue, 10 Oct 2006 15:15:13 +0200

    Użytkownik Magdalena B napisał:

    > Art 88 ust 1 pkt 2 Ustawy o podatku od towarów i usług:
    > Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do
    > nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie
    > nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu
    > przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości
    > zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w
    > bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego;
    >
    > Jeżeli zatem kilometrówka jest niższa niż zafakturowane wydatki to VAT można
> [...]

    A co w sytuacji, w której wydatki staną się kosztem uzyskania w
    miesiącach następnych, kiedy kwota wydatkowana na części czy paliwo
    będzie mniejsza od kilometrówki?
    Nigdzie z ustawy nie wynika, że ustawodawca nakazał ograniczanie
    kosztów uzyskania miesięcznie ,zakładając, że faktycznie wydatkowana
    kwota jest większa od przejechanych kilometrów ( i przemnożonych).
    Słuszne jest twierdzenie, że kup jest kwota mniejsza, tylko dlaczego w
    obrębie miesiąca rozliczana nie roku? Przecież samochodu nie remonruje
    się co miesiąc, a same paliwo nie jest w stanie pokryć "kilometrówki" z
    racji tego, że kwota za kilometr nie wyniak ze spalania paliwa, ale z
    całości zużycia samochodu. Stąd ja stoję na stanowisku, że na bieżąco
    należy wprowadzać (podobnie jak wydatki na reklamę i reprezentację)
    całość (chyba, że szczególnie w sytuacji reklamy i reprezentacji
    niepublicznej wydatki będą w sposób wyraźny przeraczały limity). Dopiero
    na koniec roku należy dokonać korekty zarówno w podatku dochodowym,
    ograniczając koszty do limitu, oraz dokonać ewentualnej korekty podatku
    VAT od miesięcy ostatnich poczynając. W którymś wyroku , bardzo dawno
    temu już, NSA stwierdził, że nie można w przypadku VAT dokładnie lączyć
    momentu odliczenia podatku VAT naliczonego z momentem uznania za koszt
    uzyskania przychodu z uwagi na ograniczenie mozliwości jego odliczenia
    do okresu otrzymania faktury lub następnego.

    art.23 Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    46)poniesionych wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów, z
    zastrzeżeniem pkt 36, z tytułu używania niewprowadzonego do ewidencji
    środków trwałych samochodu osobowego, w tym także stanowiącego własność
    osoby prowadzącej działalność gospodarczą, dla potrzeb działalności
    gospodarczej podatnika - w części przekraczającej kwotę wynikającą z
    pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu oraz stawki
    za 1 km przebiegu, określonej w odrębnych przepisach wydanych przez
    właściwego ministra; w celu ustalenia faktycznego przebiegu samochodu
    podatnik jest obowiązany do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu,