    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Kolejny ... parapodatek? :(
    Date: Tue, 9 May 2006 14:43:26 +0200

    On Tue, 9 May 2006, Herbi wrote:

    > No i od kilku dni mamy kolejny parapodatek.
    > Dz.U. 180/2005 poz.1495 - Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i
    > elektronicznym.
    >
    > Nie byłoby w tym może i nic dziwnego gdyby dany sprzęt KTOŚ odbierał od nas
    > bezpłatnie po jego zużyciu - skoro już zapłaci się "koszt gospodarowania
    > odpadami".

    Hm... dla gospodarstw domowych przepis jest jasny:
    +++
    Art. 37.
    Zbierajšcy zużyty sprzęt jest obowišzany do:
    1) selektywnego zbierania zużytego sprzętu;
    2) nieodpłatnego przyjmowania zużytego sprzętu pochodzšcego
    z gospodarstw domowych, z zastrzeżeniem art. 42 ust. 1.

    Art. 38.
    Zbierajšcy zużyty sprzęt jest obowišzany przekazać zebrany zużyty sprzęt
    prowadzšcemu zakład przetwarzania wpisanemu do rejestru, o którym mowa w
    art. 6.
    ---

    Z czego dedukujesz konieczność ponownej zapłaty przy DG - bo jak
    rozumiem powiadasz że prowadzący DG:

    > oddając zużyte świetlówki do firmy recyclingowej mam płacić po raz
    > drugi za to - od 04-05-2006 przecież płaci się przy zakupie za "to coś".

    Hm...
    Jak to się ma do:
    +++
    Art. 42.
    1. Sprzedawca detaliczny i sprzedawca hurtowy sš obowišzani
    przy sprzedaż sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych
    do nieodpłatnego przyjęcia zużytego sprzętu w iloœci nie
    większej niż sprzedawany nowy sprzęt, jeżeli
    zużyty sprzęt jest tego samego rodzaju.
    2. Sprzedawca detaliczny jest obowišzany do nieodpłatnego
    przekazania przyjętego zużytego sprzętu, o którym mowa w ust. 1,
    prowadzšcemu zakład przetwarzania lub sprzedawcy hurtowemu.
    3. Sprzedawca hurtowy jest obowišzany do nieodpłatnego
    przekazania przyjętego zużytego sprzętu, o którym mowa w ust. 1,
    prowadzšcemu zakład przetwarzania.
    ---
    ...bo mi wychodzi że "zbierający" ma zbierać NIEODPŁATNIE...

    > Zresztą proszę zerknąć na koszt tej "opłaty" - 1,2zł netto (1,46zł brutto)
    > Biorąc za przykład np. świetlówki LF18W - to opłata "gospodarowania
    > odpadami" wynosi ....... 67% ceny świetlówki netto !!!

    To jest osobna sprawa.
    USA AFAIK *nie* podpisują większości umów m-nar. o podobnym charakterze,
    zobowiązujących do "gospodarowania".

    Ale co do samego "płacenia przy złomowaniu" to chyba warto wyjaśnić:
    jak ma być?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)