    From: "Artur Ch." <s...@r...pbz>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Kolejny ... parapodatek? :(
    Date: Tue, 9 May 2006 19:14:01 +0200

    Dnia 9 maj o godzinie 14:43, na pl.soc.prawo.podatki, Gotfryd Smolik news
    napisał(a):

    > Hm... dla gospodarstw domowych przepis jest jasny:
    > +++
    > Art. 37.
    > Zbierajšcy zużyty sprzęt jest obowišzany do:
    > 1) selektywnego zbierania zużytego sprzętu;
    > 2) nieodpłatnego przyjmowania zużytego sprzętu pochodzšcego
    > z gospodarstw domowych, z zastrzeżeniem art. 42 ust. 1.

    Kto jest określony mianem "zbierający" ?
    Sklep w którym kupiłeś te przykładowe świetlówki albo lodówkę?
    Hurtownia?

    > Art. 38.
    > Zbierajšcy zużyty sprzęt jest obowišzany przekazać zebrany zużyty sprzęt
    > prowadzšcemu zakład przetwarzania wpisanemu do rejestru, o którym mowa w
    > art. 6.

    Jeżeli zbierającym jest ów sklep, to mnie jako konsumenta nie obchodzi już
    komu on to "przekaże" albo co z tym zrobi - dobrze myśle?

    > 1. Sprzedawca detaliczny i sprzedawca hurtowy sš obowišzani
    > przy sprzedaż sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych
    > do nieodpłatnego przyjęcia zużytego sprzętu w iloœci nie
    > większej niż sprzedawany nowy sprzęt, jeżeli
    > zużyty sprzęt jest tego samego rodzaju.

    A tutaj węszę kruczek.
    Buduje dom. Do wykonania instalacji wynająłem firmę elektryczną.
    Jako że lubię jasność - mam kilkadziesiąt opraw świetlówkowych w domu
    (a co nie można jak sie ma fantazję i ... pieniądze? ;) )
    Firma kupuje cały osprzęt, przewody, oprawy i resztę niezbędnych
    materiałów.
    Na zakończenie - co oczywiste - wystawia fakturę.
    Faktura ta ma jedną pozycję:
    "Wykonanie instalacji elektrycznej w budynku mieszkalnym przy ......"
    Kwota, podatek, podpisy - siup - wsio OK.

    Teraz - trach - spaliły, uszkodziły się wszystkie świetlówki w domu - czyli
    ok 150szt.
    Co teraz mam zrobić z tymi świetlówkami?
    Sklep, hurtownia mi ich nie przyjmie - ponieważ nie mam faktury zakupu -
    wszak od "elektryków" mam tylko "zbiorczą" fakturę. Co teraz?
    Po pierwsze - ja i tak już zapłaciłem za "gospodarowanie odpadami" - bo
    doliczył mi to faktury wykonawca.
    Teraz ze względu na brak dowodu zakupu muszę zapłacić za "recycling"
    jakiejś firmie która przyjmie te świetlówki.

    Kolejna sprawa - konia z rzędem temu kto wskaże mi że na fakturach,
    paragonach (nie każdy bierze faktury!!!) ktokolwiek umieszcza typ i
    PRODUCENTA np. świetlówki. W źródłach światła np. metahalogenowych,
    wysokoprężnych podaje się generalnie typ i rodzaj - ale to są drogie źródła
    - nie stosowane w gospodarstwach domowych.
    Bo cytowany przez Ciebie artykuł stanowi że ma być tego samego "rodzaju".
    No chyba że chodzi tylko o to żeby było zapisane na dowodzie zakupu
    "świetlówka 36W" - i wtedy "zbierający" musi taką przyjąć.

    Nie czytałem tej ustawy - ale czy ona też precyzuje "recycling" starych
    podzespołów komputerowych, pralek, lodówek, odbiorników radiowych,
    telewizyjnych?

    BTW - kto będzie przez np. 15 lat trzymał dowód zakupu odbiornika TV?
    A jeżeli będzie nawet trzymał - a sklep w którym dokonało się zakupu
    zostanie zlikwidowany - to kto wtedy przyjmie taki telewizor? Klient
    zostanie spuszczony na drzewo - "Idź Pan tam gdzie kupił ten telewizor" ;))

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany