  • 1. Data: 2002-10-23 23:37:59
    Temat: Komis, VAT a samochód osobowy
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    W wyniku przeczytania artkułu w Gazecie Prawnej (2-3 dni temu) mam pewne
    watpliwości.
    Jaką stawkę VAT powinni zastosować "komitent" i "komisant" przy "sprzedazy"
    uzywanego samochodu osobowego?
    Obaj są płatnikami VAT.
    Samochód był uzywany przez "komitenta" ponad 6 miesiecy. VAT przy zakupie
    nie był odliczamy.

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 2. Data: 2002-10-26 14:44:37
    Temat: Re: Komis, VAT a samochód osobowy
    Od: "Sławomir Malibo" <e...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Obaj są płatnikami VAT.
    > Samochód był uzywany przez "komitenta" ponad 6 miesiecy. VAT przy zakupie

    Witaj Karolu,
    wiecej szczegółów. Wyłącznie na pirv.
    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2002-10-26 15:44:40
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Sławomir Malibo" <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
    > "sprzedazy"

    > Witaj Karolu,
    > wiecej szczegółów. Wyłącznie na pirv.
    > Pozdrawiam

    A jakich szczegołow Ci brakuje?

    Karol

  • 4. Data: 2002-10-26 18:25:55
    Od: "Sławomir Malibo" <e...@p...onet.pl>

    > Użytkownik "Sławomir Malibo" <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > zakupie

    > A jakich szczegołow Ci brakuje?

    Pomyśl, a będziesz wiedział. :-)

    > Karol

    Pozdrawiam.

  • 5. Data: 2002-10-30 19:49:34
    Od: "jacek" <k...@p...onet.pl>

    sprzedajacy bedzie zwolniony z vat-u,

  • 6. Data: 2002-10-31 09:08:01
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "jacek" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > sprzedajacy bedzie zwolniony z vat-u,

    Sprzedajacy czyli kto? Komitent czy komisant?

    Wbrew pozorom nie jest to takie oczywiste jak Ci sie wydaje.
    Na poczatek polecam lekture wzmiankowanej Gazety Prawnej.
    Jak nie masz to tekst wtsle na grupe.

  • 7. Data: 2002-10-31 16:49:36
    Od: "jacek" <k...@p...onet.pl>

    > Użytkownik "jacek" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    >
    >KAROLU przykro mi ale nie wiem dokladnie moim zdaniem ten kto uzytkowal
    samochod moze go sprzedac bez vatu a wlasciciel komisu poniewaz nie byl
    uzytkownikiem przez 6 m-cy powiniem naliczyc vat nalezny, ale przeciez nie
    zwsze komis kupuje auta , czesto tez posredniczy i wtedy moim zdaniem komis
    moze sprzedac auto tzn umowe podpisze wlsciciel a komis wystwi FA VAT tylko
    za posrednictwo--- wiem ze jest to odpowiedz jakiej oczekujesz przeprarszam

    jacek

  • 8. Data: 2002-10-31 17:16:44
    Od: "jacek" <k...@p...onet.pl>

    artykul z gazety prawenj na temat vat w komisie
    Raz z podatkiem, raz bez

    Komitent nie zapłaci podatku wtedy, kiedy nie jest podatnikiem VAT, lub
    wtedy, gdy jest zwolniony od podatku. Komitent podatnik VAT może być
    zwolniony podmiotowo od tego podatku. Nie jest natomiast możliwe uznanie
    sprzedawanej rzeczy za towar używany.

    Przez umowę komisu przyjmujący zlecenie (komisant) zobowiązuje się za
    wynagrodzeniem (prowizją) w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do
    kupna lub sprzedaży rzeczy ruchomych na rachunek dającego zlecenie
    (komitenta), ale w imieniu własnym (art. 765 k.c.). Komisant (prowadzący
    przedsiębiorstwo komisowe) jest więc pośrednikiem w umowach sprzedaży
    towarów między komitentem (osobą dającą zlecenie kupna lub sprzedaży rzeczy)
    a osobą trzecią (od której nabywa rzecz na rachunek komitenta lub której
    rzecz należącą do komitenta sprzedaje).

    Umowa komisu dotyczy więc zarówno przypadków sprzedaży, jak i kupna towaru
    na rachunek komitenta. W celu lepszego zobrazowania podatkowo-prawnych
    skutków umowy komisu (w zakresie VAT), poniższe rozważania będą dotyczyły
    jedynie sytuacji, w której dochodzi do sprzedaży towaru za pośrednictwem
    komisu.

    Kto płaci VAT?

    Jeśli komitent jest podatnikiem VAT, niekorzystającym przy tym ze zwolnienia
    podmiotowego, bez znaczenia jest fakt, że towar sprzedawany jest za
    pośrednictwem komisanta. Komisant występuje co prawda na zewnątrz jako
    sprzedawca towaru, i to on (a nie komitent) ponosi odpowiedzialność względem
    nabywcy towaru; nie zmienia to jednak faktu, że należny od sprzedaży VAT
    obciąża komitenta (jeśli oczywiście jest płatnikiem tego podatku). Jeśli
    komitent jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej,
    sprzedaż dokonana będzie bez naliczenia VAT.

    Podstawę opodatkowania dla komitenta stanowi bowiem kwota należna z tytułu
    umowy komisu, zmniejszona o kwotę podatku (art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy z
    dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku
    akcyzowym; Dz.U. nr 11, poz. 50 z późn. zm.).

    Komitent podatnik VAT musi pamiętać o terminie powstania u niego obowiązku
    podatkowego. Z zasady obowiązek ten powstaje z chwilą otrzymania zapłaty za
    wydany towar - najpóźniej jednak z upływem 30 dnia od dnia wykonania usługi
    przez komisanta (art. 6 ust. 3 ustawy o VAT).

    Faktura VAT-KOMIS

    Bezpośrednie rozliczenie za sprzedaż towaru następuje między prowadzącym
    komis a nabywcą towaru. W tej sytuacji komisant wystawia nabywcy fakturę
    VAT-KOMIS (jeżeli jest podatnikiem płatnikiem VAT). Jeśli sprzedaż
    dokonywana jest na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności
    gospodarczej, faktura wystawiana jest jedynie na żądanie tej osoby.

    Jeśli komisant nie jest podatnikiem płatnikiem VAT, wystawia rachunki, o
    których mowa w art. 87-90 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja
    podatkowa (Dz.U. nr 137, poz. 926 z późn. zm.). Rachunek wystawia wtedy
    zarówno nabywcy towaru, jak i komitentowi z tytułu prowizji.

    Jeśli komisant jest podatnikiem płatnikiem VAT, wystawia fakturę oraz dwie
    kopie; oryginał faktury trafia do nabywcy, jedną kopię komisant zatrzymuje
    dla siebie, drugą natomiast obowiązany jest przekazać komitentowi (par. 46
    ust. 1 i 2 rozporządzenia ministra finansów z dnia 22 marca 2002 r. w
    sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług
    oraz o podatku akcyzowym; Dz.U. nr 27, poz. 268 z późn. zm.).

    Za fakturę u komitenta uważa się również dokument handlowy inny niż faktura,
    na podstawie którego następuje rozliczenie między stronami umowy komisu i
    który powinien zawierać odpowiednio dane określone w par. 35 rozporządzenia,
    z tym że poszczególne wartości dotyczące towaru powinny wynikać z faktury
    VAT-KOMIS. Dokument handlowy uważa się za fakturę VAT u komitenta, łącznie z
    kopią faktury VAT-KOMIS (par. 46 ust. 3 rozporządzenia).

    Kiedy komitent nie płaci podatku

    Komitent nie zapłaci podatku wtedy, kiedy nie jest podatnikiem VAT, lub
    wtedy, gdy jest zwolniony od podatku. Komitent podatnik VAT może być
    zwolniony podmiotowo na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 1, 5 lub 6 ustawy. Nie
    jest natomiast możliwe w umowie komisu zwolnienie przedmiotowe i
    potraktowanie sprzedawanej rzeczy za towar używany w rozumieniu art. 4 pkt 7
    lit. b) ustawy o VAT.

    Jeśli nawet rzecz będąca przedmiotem umowy komisu była używana przez
    komitenta przez co najmniej pół roku, to należy pamiętać, że przepis ten
    mówi o "okresie używania przez podatnika dokonującego sprzedaży" - a więc
    warunek ten nie jest spełniony, gdy sprzedawcą rzeczy nie jest jej
    użytkownik (jak w przypadku umowy komisu).

    Zwolnienie podmiotowe nie jest jednak możliwe w przypadku sprzedaży
    samochodów osobowych, które są wyrobami akcyzowymi (art. 14 ust. 10 pkt 1
    lit. b).

    Prowizja komisanta

    Za dokonaną na rachunek komitenta sprzedaż komisant pobiera prowizję. Kwota
    prowizji wykazywana jest w odrębnej fakturze, która stanowi wewnętrzne
    rozliczenie między komisantem a komitentem. Kwota prowizji (lub innych
    postaci wynagrodzeń za wykonaną usługę komisu), zmniejszona o kwotę podatku,
    stanowi dla komisanta podstawę opodatkowania (art. 16 ust. 1 pkt 2 ustawy o
    VAT). Jeśli dodatkowo komitent jest podatnikiem VAT, kwota wykazanego na
    fakturze podatku od prowizji będzie dla niego stanowiła podatek podlegający
    odliczeniu.

    Jeśli komitent jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej,
    fakturę dokumentującą kwotę prowizji wystawia się na jego żądanie.

    Do faktury dokumentującej kwotę prowizji komisant załącza kopię faktury
    VAT-KOMIS, nie ma więc potrzeby dodatkowego określania przedmiotu transakcji
    na fakturze dokumentującej kwotę prowizji.

    Jeśli komisant korzysta z podmiotowego zwolnienia od podatku, wtedy nie
    naliczy komitentowi podatku należnego od prowizji

  • 9. Data: 2002-10-31 21:37:21
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 31 Oct 2002, jacek wrote:

    >+ artykul z gazety prawenj na temat vat w komisie
    [...]
    >+ pośrednictwem komisanta. Komisant występuje co prawda na zewnątrz jako
    >+ sprzedawca towaru, i to on (a nie komitent) ponosi odpowiedzialność względem
    >+ nabywcy towaru;

    Ciekawe.
    Szczególnie ciekawe *za co* odpowiada: bo o ile ja wiem to
    wyłączenie odpowiedzialności komisu (np. za wady prawne)
    jest skuteczne !
    Z punktu widzenia KC (a nie "VAT flow control" :]) jako
    pośrednik wcale nie musi za nic brać odpowiedzialności - kasuje
    działkę za pośrednictwo i tyle. Odpowiada tylko jeśli
    "z łatwością mógł się dowiedzieć" - np. przemilczał brak
    zeszlifowanych numerów silnika :] albo tp...

    Pozdrowienia, Gotfryd