  • Data: 2008-02-27 10:18:05
    Temat: Re: Konsekwencje posiadania NIPu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 27 Feb 2008, Jacek Soltysik wrote:

> [...]
    [...]
    > no czyli reasumując według Ciebie zgodnie z prawem nie mam możliwości
    > rozliczania dochodów z zagranicy,

    Stawiasz sprawę na głowie.
    W przepisach nie ma *uprawnienia* uzyskiwania NIP dla kogoś, kto *nie jest*
    podatnikiem!
    W momencie, w którym ktoś JEST podatnikiem - takie uprawnienie nabywa
    w ramach *obowiązku*.
    Tyle, że *jeśli* staje się podatnikiem z tytułu umowy opłacanej przez
    płatnika, to istnieje *nakaz* skorzystania z usługi tegoż płatnika przy
    uzyskiwaniu NIP!
    Nikt nigdy Ci nie napisał, że JEŚLI uzyskasz przychód zza granicy to
    nie możesz wystąpić o NIP!
    Oczywiście. Tylko musisz USowi zapodać *powód*, dla którego *masz
    mieć NIP*. Inny równie dobry powód to zawarcie umowy sprzedaży ruchomości
    o wartości >1000 zł - chcesz zapłacić PCC.
    Wtedy US musi Ci wydać NIP i tyle.
    Albo rejestrujesz się do VAT: "chciałem jednej firmie wynajmować
    moją osobiście posiadaną kosiarkę" :P
    Ale *dopóki nie możesz wskazać powodu chęci uzyskania NIP*, tenże US
    może Cię "posłać na drzewo". W ustawie nie ma "prawa uzyskiwania NIP
    przez kogokolwiek z ulicy" i tyle.
    A jak przyjdziesz i powiesz że chcesz "bo podejmuję się zlecenia" to
    mogą lege artis odesłać Cie z uzasadnieniem, że nie mogą pomagać
    Ci w łamaniu prawa :>

    > czy chociażby z umów z osobą fizyczną

    ...dajmy na to owo PCC...
    Jasne, nie ma sprawy.
    Przychodzisz i mówisz że "zawarłeś umowę sprzedaży i stałeś sie
    podatnikiem PCC" - i US musi dać NIP.
    Oczywiście US może tego dopilnować, czyli sprawdzić czy ów PCC
    zapłaciłeś :) (i przypomnę, że ew. "cofanie" umowy powoduje co
    najmniej spory czy PCC można wtedy też "wycofać" - ogólnie się
    AFAIR przyjmuje że tylko wtedy, jak umowa miała wadę prawną
    czyli była nieważna, a "tylko" rezygnacja z ważnej umowy do
    zwrotu nie uprawnia; zastrzegam: są spory)

    > dopóki wcześniej nie miałem przynajmniej jednego zlecenia, umowy o dzieło,
    > umowy o pracy etc.

    Dość swobodnie naciągasz opisy przedstawione ci przez grupowiczów
    oraz treść ustawy.
    Czegoś takiego NIKT nie napisał!!

    Jeszcze raz:
    - ustawa NIE DAJE nikomu eksplicite wyrażonego *prawa* do uzyskania NIP
    - owo prawo powstaje wyłącznie w ten sposób, że jest ustanowiony
    *obowiązek*, z zastrzeżeniem, że dotyczy on wyłącznie podatnika
    a nie potencjalnego podatnika ("chciałbym sprzedać samochód
    i do *późniejszego* rozliczenia PCC potrzebuję NIP" - w ustawie
    jest lista przypadków, zasadniczo wniosek o NIP składa się razem
    z pierwszą deklaracją, a nie "luzem"!)
    - przypadki, kiedy podatnik staje się podatnikiem *przez* dokonaniem
    jakiejś czynności, wyliczone są w ustawie "na palcach", w każdym
    innym przypadku podatnikiem jest osoba która JUŻ DOKONAŁA czynności
    opodatkowanej
    - w niektórych przypadkach ów obowiązek obłożony jest *nakazem*,
    konkretnie nakazem wystąpienia za pośrednictwem płatnika.
    Próba "pojechania" wbrew nakazowi stanowi złamanie przepisów,
    więc US nie ma żadnego obowiązku aby to ułatwiać (to, że nie
    istnieją przepisy karne w razie złamania tego nakazu nie
    zmienia nic w zakresie faktu, że to JEST naruszenie).

    > Co do punktu 2 to jest tam napisane:
    > "Przepisów ust. 1 nie stosuje się do podatników, którzy uprzednio dokonali
    > zgłoszenia identyfikacyjnego." - wprawdzie nie pisze, że samodzielnie,

    Ale żeby stać się samodzielnym (baczność!) *PODATNIKIEM* (spocznij)
    to trzeba NAJPIERW dokonać czyności lub uzyskać przychód, ktory temu
    podatkowi podlega, *za wyjątkiem* bardzo konkretnych przypadków (VAT
    i akcyza, przy czym akcyza implikuje VAT) wyrażnie wskazanych
    również w tej ustawie!

    > ale nie pisze również, że za pośrednictwem płatnika.

    "Nie pisze" (nie napisali).
    Tyle, że jak ktoś jeszcze się podatnikiem NIE STAŁ, to nie miał
    JAK uzyskać (wcześniej) NIP!

    pzdr, Gotfryd