eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiKontrola oprogramowanie w firmie w której nie ma komputera wziętego na firmę? › Re: Kontrola oprogramowanie w firmie w której nie ma komputera wziętego na firmę?
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Wed, 5 Nov 2014 11:59:42 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Kontrola oprogramowanie w firmie w której nie ma komputera wziętego na
    firmę?

    Ja w ubocznej sprawie:

    On Tue, 4 Nov 2014, j...@g...com wrote:

    > Dodam jeszcze, że na tym komputerze wykonuję swoją działalność gospodarczą
    > i mam kilka licencji na oprogramowanie na firmę (wszystko oczywiście
    > oryginalne), ale nie wziąłem tego komputera na firmę ponieważ wykorzystuje
    > go również bardzo mocno do celów prywatnych,

    Primo, to Ty masz państwową firmę? :O
    (no bo jak firma byłaby prywatna, wykorzystywanie firmowe jest, rzekłbym,
    BARDZO mocno prywatne).
    Nie żebym nie podejrzewał "z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością"
    że masz na myśli wykorzystywanie osobiste ;) (albo inne nieDG, czy
    ja wiem, może do celów rolniczych), ale grupowicz napisał co napisał :D

    Ad rem.
    Ostre kryterium "zakazu wykorzystywania" jest dla składników majątku
    nie będących ST, bodaj art.23.1.49 (albo okolice) PDoOF, dla ST
    to nie obowiązuje.
    O ile pamiętam, dla VAT również były korzystne wyroku ETŚ (akurat
    nie ze spraw polskich podatników, ale VAT jest zharmonizowany
    więc zasada ta sama).
    Przymusu oczywiście nie ma, ale IMVHO dla amortyzacji zakazu
    też nie ma.
    Czym innym mogą być ewentualne koszty eksploatacyjne, poczynając
    od prądu :) aż do tonerow czy tuszy, bo te oczywiscie powinny być
    "przypisane do celu" (i jeśli zużyte w innym celu to wylatują
    z wydatków związanych z DG z mocy przepisu wyżej).

    > stąd moje pytanie, czy taki komputer podlega kontroli oprogramowania
    > w firmę?

    Podejrzewam, że pytanie jest trochę źle zadane: kontrolę legalności
    można zrobić IMVHO na tych samych warunkach[1]. Tyle, że do "niefirmy"
    trudniej wejść, bo do "firmowego mieszkania" ma "prawo wstępu"
    większa liczba urzędników. No, powiedzmy, do "zwykłego
    mieszkania" pewnie są potrzebne mocniejsze przesłanki.
    Pewnie stąd sprawa "firmowości" (a obok pewnie fakt, że
    "DG" już stuprocentowo kojarzy się z "osiąganiem korzyści",
    ale to raczej na .prawo bywało wałkowane)

    [1] No dobra, teoretycznie "w związku z kosztami" ma sens
    kontrola skarbowa legalności ze względu na art.2.1.4 PDoOF,
    ale "przyznam że wątpię" aby takie przypadki występowały.

    pzdr, Gotfryd