eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiKontrola oprogramowanie w firmie w której nie ma komputera wziętego na firmę? › Re: Kontrola oprogramowanie w firmie w której nie ma komputera wziętego na firmę?
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Wed, 5 Nov 2014 03:44:05 -0800 (PST)
    Subject: Re: Kontrola oprogramowanie w firmie w której nie ma komputera wziętego na
    firmę?
    From: j...@g...com

    W dniu środa, 5 listopada 2014 12:00:54 UTC+1 użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
    > Primo, to Ty masz państwową firmę? :O
    > (no bo jak firma byłaby prywatna, wykorzystywanie firmowe jest, rzekłbym,
    > BARDZO mocno prywatne).
    > Nie żebym nie podejrzewał "z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością"
    > że masz na myśli wykorzystywanie osobiste ;) (albo inne nieDG, czy
    > ja wiem, może do celów rolniczych), ale grupowicz napisał co napisał :D

    Dokładnie tak jak piszesz - miałem na myśli wykorzystywanie osobiste komputera :)

    > Ad rem.
    > Ostre kryterium "zakazu wykorzystywania" jest dla składników majątku
    > nie będących ST, bodaj art.23.1.49 (albo okolice) PDoOF, dla ST
    > to nie obowiązuje.

    Jak dobrze zrozumiałem, jeżeli wpiszę komputer jednorazowo w koszty uzyskania
    przychody (czyli cała wartość komputera pójdzie w koszty w jednym miesiącu; wartość
    komputera to 4000 zł, więc jako mały podatnik mogę to chyba zrobić), a nie będę
    amortyzował jako ST, to nie będzie przeszkodą wzięcie komputera na firmę (czy ogólnie
    jakiejkolwiek "rzeczy", czy usługi), mimo że wykorzystuje ten komputer również do
    celów osobistych?

> [...]
    > można zrobić IMVHO na tych samych warunkach[1]. Tyle, że do "niefirmy"
    > trudniej wejść, bo do "firmowego mieszkania" ma "prawo wstępu"
    > większa liczba urzędników. No, powiedzmy, do "zwykłego
    > mieszkania" pewnie są potrzebne mocniejsze przesłanki.
    > Pewnie stąd sprawa "firmowości" (a obok pewnie fakt, że
    > "DG" już stuprocentowo kojarzy się z "osiąganiem korzyści",
    > ale to raczej na .prawo bywało wałkowane)
    >
    > [1] No dobra, teoretycznie "w związku z kosztami" ma sens
    > kontrola skarbowa legalności ze względu na art.2.1.4 PDoOF,
    > ale "przyznam że wątpię" aby takie przypadki występowały.

    Czy odnosi się to również do sytuacji, gdy np. ktoś ma małą firmę remontową i
    absolutnie do niczego związanego z tą firmą nie wykorzystuje komputera (bo ta firma
    zajmuje się remontami mieszkań, a nie np. tworzeniem grafiki komputerowej, więc
    właściciel firmy NIE ma na tym komputerze ŻADNYCH zainstalowanych licencji na
    oprogramowanie na firmę), który jest w siedzibie firmy (no właśnie komputer znajduje
    się tam, ale tylko dlatego, że właściciel tej firmy tam mieszka, mieszka tam również
    jego rodzina i wykorzystują oni osobiście ten komputer)?
    Inaczej mówiąc czy samo posiadanie komputera w siedzibie firmy automatycznie powoduje
    kontrolę legalności oprogramowania jaką kontrolę dla firmy (a nie "niefirmy"), nawet
    jeżeli ten komputer nie jest w ŻADEN sposób związany z tą firmą?

    Dodam jeszcze, że nie zatrudniam w mojej firmie żadnych pracowników. Często jeżdżę po
    całej Polsce (w interesach), więc nie ma mnie w siedzibie firmy. Czy więc kontrola
    legalności oprogramowania w firmie może wejść do mieszkania, jeżeli nie ma w nim
    żadnego przedstawiciela mojej firmy (a w mieszkaniu jest np. tylko mój pięcioletni
    syn)?