eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiKoszty założenia spółki z o.o.-czy to koszty podatkowe dla wspólnika › Re: Koszty założenia spółki z o.o.-czy to koszty podatkowe dla wspólnika (was: Koszty za?o?enia spó?ki z o.o.-czy to koszty podatkowe dla wspólnika)
    From: Szexpir <s...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Koszty założenia spółki z o.o.-czy to koszty podatkowe dla
    Date: Sat, 7 Aug 2004 18:17:52 +0200

    > Wydatki takie nie mogą być ani kosztami podatkowymi, ani kosztami
    > bilansowymi Spółki. Obciążają one wyłącznie wspólnika/wspólników.
    > Zastanawiam się, co bym zrobił, jeśli jednym ze wspólników była inna Spółka,
    > wtedy takie wydatki (chyba) mogłyby być kosztem (również podatkowym) w
    > Spółce-"Matce".
    >
    > Pozdrawiam
    >
    > MareK

    Szukam rozwiązania tego problemu (znalezienia pewnej podstawy do zaliczenia
    do kosztów dla spółek, które zakładają spółkę) i powoli dochodzę do
    wniosku, że nawet spółka, która tworzy spółkę, nie będzie miała (na 99 %)
    możliwości zaliczenia tych kosztów (wcale nie małych) do swoich kosztów
    uzyskania przychodów w chwili obejmowania udziałów. Taka możliwość pojawi
    się tylko:
    1. w momencie sprzedaży udziałów (bo art. 16 ust. 1 pkt 8 UPDOP),
    2. w razie gdy udziały są obejmowanie w zamian za aporty inne niż
    przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część (bo art. 15 ust. 1j oraz ust
    1o (!!!).
    A co do art. 15 ust. 1 UDOP to spotkałem się ze stanowiskiem, że "cel
    osiągnięcia przychodu" musi być wyraźny, określony, nie może mieć
    charakteru ewentualnego(np. przyszłej dywidendy, czy zysku ze zbycia
    udziałów). Takie koszty uznano za niemające przełożenia na koszty
    osiągnięcia przychodu w momencie założenia spółki.
    Takie stanowisko wydaje się (niestety) że ma swoją podstawę w ustawie...

    Może ktoś ma jakiś pomysł na rozwiązanie tego problemu i ustalenie podstawy
    do wpisania tych wydatków w koszty???
    Pozdrowienia,
    Szexpir