eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiKoszty założenia spółki z o.o.-czy to koszty podatkowe dla wspólnika › Re: Koszty założenia spółki z o.o.-czy to koszty podatkowe dla wspólnika (was: Koszty za3o?enia spó3ki z o.o.-czy to koszty podatkowe dla wspólnika)
    From: "MarKust71" <m...@e...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Koszty założenia spółki z o.o.-czy to koszty podatkowe dla
    Date: Sat, 7 Aug 2004 23:51:30 +0200

    Użytkownik "Szexpir" <s...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    Spółka,

> [...]
    zaliczenia
    > do kosztów dla spółek, które zakładają spółkę) i powoli dochodzę do
    > wniosku, że nawet spółka, która tworzy spółkę, nie będzie miała (na 99 %)
    > możliwości zaliczenia tych kosztów (wcale nie małych) do swoich kosztów
    > uzyskania przychodów w chwili obejmowania udziałów. Taka możliwość pojawi
    > się tylko:
    > 1. w momencie sprzedaży udziałów (bo art. 16 ust. 1 pkt 8 UPDOP),
    > 2. w razie gdy udziały są obejmowanie w zamian za aporty inne niż
    > przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część (bo art. 15 ust. 1j oraz ust

    To ma ręce i nogi nawet z niepodatkowego podejścia:
    - objęte udziały stanowią w Spółce aktywa, a nie koszt związany z
    działanością, i dopiero w momencie ich zbycia (jest przychód) możemy mówić o
    kosztach,
    - przekazanych aportów trzeba się jakoś "pozbyć", i tu szczęśliwie takie
    umorzenie jest KUP

    > A co do art. 15 ust. 1 UDOP to spotkałem się ze stanowiskiem, że "cel
    > osiągnięcia przychodu" musi być wyraźny, określony, nie może mieć
    > charakteru ewentualnego(np. przyszłej dywidendy, czy zysku ze zbycia
    > udziałów). Takie koszty uznano za niemające przełożenia na koszty
    > osiągnięcia przychodu w momencie założenia spółki.
    > Takie stanowisko wydaje się (niestety) że ma swoją podstawę w ustawie...

    Zgodnie z zasadą współmierności należałoby zarachować te koszty w okresie, w
    którym następują przychody. Bardzo mocno naciągając możnaby je zawiesić do
    tego czasu na RMK, ale nie potrafiłbym się z tego przed UKS wybronić. Chyba
    że zwalając winę na Zarząd :-) - "Prezes kazał !".

    > Może ktoś ma jakiś pomysł na rozwiązanie tego problemu i ustalenie
    podstawy
    > do wpisania tych wydatków w koszty???

    Chyba się nie da :-)

    Nie wiem o jakie kwoty chodzi, ale może wystarczy zorganizować "na papierze"
    wyjazd na miesiąc do kontrahentów za granicę dla całego Zarządu i z
    zaoszczędzonych diet zrekompensować wydatki Wspólnikom ?