  • 1. Data: 2003-02-12 11:14:02
    Temat: Re: Kredyt konsumencki a skutki podatkowe.
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    "Katarzyna Nova" <k...@q...pl> wrote in message
    news:3e4a27b5.0@news.qdnet.pl...
    > Wtam Szanowna Grupe.
    > Wczoraj wpadl mi w rece Poradnik Podatnika wydawany przez Wydawnictwo
    Wiedza
    > i Praktyka.
    > Ze zgroza przeczytalam w nim ostrzezenie, ze w zwiazku z wejsciem w zycie
    > ustawy z dnia 20 lipca 2001 o kredycie konsumenckim, jesli kupiles np.
    > samochod w takim kredycie (tu cytat) "pod zadnym pozorem nie mozesz
    > wprowadzic samochodu do ewidencji srodkow trwalych. Wez tez pod uwage, ze
    > takim przypadku odsetek od kredytu nie morzesz wliczyc w koszty uzyskania
    > przychodu".

    Moze im sie cos pomylilo ?

    Boguslaw

  • 2. Data: 2003-02-12 11:37:20
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    > Użytkownik "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl> napisał w
    > wiadomości news:b2da7k$d7$1@galaxy.uci.agh.edu.pl...

    > Nie sadze.
    > W ustawie o kredycie konsumenckim znajduje sie zapis:
    > "Konsumentem jest osoba fizyczna, ktora zawiera umowe z przedsiebiorca w
    > celu bezposrednio niezwiazanym z dzialalnoscia gospodarcza"
    >
    > Katarzyna Nova

    No i po roku nie wolnomu zmienic zdania ?

    Boguslaw

  • 3. Data: 2003-02-12 11:40:51
    Temat: Kredyt konsumencki a skutki podatkowe.
    Od: "Katarzyna Nova" <k...@q...pl>

    Wtam Szanowna Grupe.
[...]
    wprowadzic samochodu do ewidencji srodkow trwalych. Wez tez pod uwage, ze w
    takim przypadku odsetek od kredytu nie morzesz wliczyc w koszty uzyskania
    przychodu".

    Czy temat jest wam znany?

    W przypadku odsetek nie mam zadnych watpliwosci, w przypadku braku
    mozliwosci wprowadzenia rzeczy do ewidencji srodkow trwalych, te watpliwosci
    sie pojawiaja.

    Jan Kowaliski kupuje samochod osobowy. Czesciowo srodki na zakup tego
    samochodu pozyskuje w kredycie konsumenckim.
    W tym samym miesiacu lub nastepnym podejmuje decyzje o przekazaniu tego
    samochodu na potrzeby prowadzonej przez siebie jednoosobowej dzialalnosci
    gospodarczej.
    Rorumiem, ze zobowiazania Pana Kowalskiego w stosunku do banku sa jego
    prywatna sprawa i nie widze podstaw do wliczenia odsetek od kredytu w koszty
    dzialalnosci, ale dlaczego nie moze wprowadzic samochodu do ewidencji
    srodkow trwalych swojej firmy?

    Czy jesli Jan Kowalski kupilby ten samochod za gotowke i w analogiczny
    sposob chcialby przekazac go na potrzeby swojej firmy to tez by nie mogl?
    Jest to naprawde powazny problem, poniewaz w praktyce wiele osob
    prowadzacych jednoosobowa dzialalnosc gospodarcza wprowadzala i wprowadza
    nadal do ewidencji srodkow trwalych rzeczy bedace ich prywatna wlasnoscia.
    Jedyne , o czym nalezalo pamietac to aby sprzedaz tych rzeczy opodatkowac
    na zasadach ogolnych, nawet jesli przed sprzedaza podatnik wycofal je z
    ewidencji.
    Czy ta pratyka jest od strony podatkowej niewlasciwa? Jesli jest wlasciwa,
    to na jakiej podstawie zakup w kredycie konsumenckim tak drastycznie
    ogranicza mozliwosci podatnika w decydowaniu o przeznaczeniu swojej
    wlasnosci na potrzeby prowadzonej dzialalnosci gospodarczej.

    Z gory dziekuje za podzielenie sie wasza wiedza na powyzszy temat.

    Katarzyna Nova

    ---

  • 4. Data: 2003-02-12 12:15:57
    Od: "Katarzyna Nova" <k...@q...pl>

  • 5. Data: 2003-02-15 18:27:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 12 Feb 2003, Boguslaw Szostak wrote:

> [...]
    >+ > Katarzyna Nova
    >+
    >+ No i po roku nie wolnomu zmienic zdania ?

    Sądzę że tam może być element praktyczny.
    Popatrz w ten sposób:
    - umowa dotyczy kredytu konsumenckiego
    - bank dając kredyt pewnikiem zapewnia sobie przewłaszczenie lub
    zastaw na samochodzie
    - w momencie przekazania na DG ustawowe wymagania umowy zostają
    naruszone
    - naruszenie warunków oznacza wypowiedzenie umowy, czyli
    przejęcie przedmiotu umowy przez bank
    - okazuje się że mamy na stanie DG samochód który nie jest nasz :]

    IMHO ustawa podatkowa nie ma nic do tego scenariusza... !
    To że "kto by pomyślał" - to już inna uwaga :|

    pzdr, Gotfryd