    From: Tomek <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Księgowanie duplikatu
    Date: Mon, 17 Nov 2008 23:11:12 +0100

    Dnia 17-11-2008 o 16:52:56 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > - data którą się wpisuje do KPiR to AFAIR "data zdarzenia gospodaczego"
    > czy jakoś tak, prawda? - no to z datą faktury niekoniecznie musi
    > mieć coś wspólnego. Może mieć coś wspólnego z miejscem w KPiR
    > w którym powinna się znaleźć :), a tu już zależy którą wersję
    > chronologii stosujesz.

    Jeszcze apropos tej nieszczęsnej KPiR, poszperałem bo trochę mnie
    zdezorientowałeś.
    Nie ma to jak wrzucenie kamyka do ogródka ;-)

    Kol. 2 ma tytuł "Data zdarzenia gospodarczego", ale jak zerkniesz do
    objaśnień
    w roporządzeniu, to odnośnie kol. 2 masz:
    "W kolumnie 2 należy wpisywać dzień miesiąca wynikający z dokumentu
    stanowiącego podstawę dokonywa-
    nia wpisu (datę poniesienia wydatku, otrzymania towaru lub uzyskania
    przychodu albo datę zestawienia
    sprzedaży)."

    Ta "data poniesienia wydatku" mnie trochę zdziwiła, bo co prawda mam
    interpretację że w kol. 2
    mam wpisywać datę wystawienia faktury(dla kosztów ogólnych), ale wydatek
    kojarzy mi się bardziej
    z fizyczną zapłatą. No więc przeskanowałem rozporządzenie na okoliczność
    słowa "wydat" i okazało
    się, że raz minister pisze "kosztów (wydatków)" sugerując że to to samo,
    innym razem pisze
    samo "wydatków".

    Jest też par. 26: "§ 26. Zapisy w księdze dotyczące wydatków (kosz-
    tów) są dokonywane na podstawie dowodów, o których mowa w § 12--16."

    Także jak na razie remis.

    Jednak kolumny 12-15 mają wspólny nadtytuł "wydatki (koszty)" sugerując
    że jednak wydatki to koszty, a co najmniej że koszty to podzbiór wydatków
    lub że oba zbiory mają jakąś częśc wspólną :-)

    Przechodząc do objaśnień, mamy pkt 14: "Kolumna 14 jest przeznaczona do
    wpisywania pozostałych
    kosztów (poza wymienionymi w kolumnach 10--13), z wyjątkiem kosztów,
    których zgodnie z art. 23 ustawy
    o podatku dochodowym nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów."

    A więc jednak koszty - i to najwyraźniej w rozumieniu updof.
    Co prawda kolejne zdanie to "W kolumnie tej wpisuje się w szczególności
    takie wydatki jak", mogłoby to
    sugerować że co prawda wpisuje się koszty, ale dopiero po fizycznym
    dokonaniu wydatku,
    ale w pkt 22-24 masz algorytm na wyliczenie dochodu - i tam wyraźnie
    widać, że owe wydatki
    sumują się jako koszty uzyskania przychodu *poniesione* w danym roku
    podatkowym. Czyli
    od razu widać analogię do art. 22.4/5/6 updof. Co więcej przychody są
    zdefiniowane w rozporządzeniu
    jako przychody w rozumieniu updof, a algorytm wyliczania dochodu wskazuje
    na pozwiązanie z art. 24
    updof.

    Jako rodzynek jest jeszcze updof i jej art. 24a:

    "Art. 24a. 1. Osoby fizyczne(...) są obowiązane prowadzić podatkową księgę
    przychodów i rozchodów, (...)
    w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania
    i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres
    sprawozdawczy (...)
    7. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, (...) aby stanowiła
    dowód pozwalający na określenie zobowiązań podatkowych(...)"

    Jak dla mnie oznacza to, że z KPiR ma wynikać przychód, koszty i dochód do
    opodatkowania, za każdy miesiąc/kwartał
    oraz sumarycznie z cały rok. Gdyby więc przychody księgować zgodnie z
    updof, a koszty ogólne wg np. zamówienia
    ("data zdarzenia gospodarczego") czy fizycznej zapłaty("data poniesienia
    wydatku") to by wyszły głupoty.

    Więc jak dla mnie mimo nieszczęsnych lapsusów językowych, owa "data
    zdarzenia gospodarczego" czy "data poniesienia wydatku"
    to data poniesienia kosztu w rozumieniu updof.

    Sorry za przydługi wywód, ale mam przeczulicę-literarozę podatkową i w
    ramach auto-terapii muszę się zawsze samo-upewnić :-)

    Pozdrawiam,
    Tomek