  • 1. Data: 2008-11-17 12:20:01
    Temat: Księgowanie duplikatu
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    W styczniu dostałem fakturę z TP za styczeń.
    Niestety przysłowiowy pies ją pożarł.
    Jako że kwota koło 100zł brutto to nie zajmowałem
    się tym więcej. Ale ostatnio się rozmyśliłem
    i zamówiłem duplikat.

    Pytanie - jak to zaksięgować? W KPiR myślę
    że nie ma większego znaczenia, z datą duplikatu
    też będzie OK, ale nie jestem pewien z VATem
    - temin płatności na duplikacie jest 24.01.2008,
    ale zafakturowane są plan TP, neostrada ale też
    jakaś promocja neostrada starter na kwotę 10gr
    oraz aktywacja neostrada megainternet na kwotę 10zł.

    VATu razem jest 17zł, jak mam rozgrzebywać
    1. kwartał to sobie podaruję tą wątpliwą przyjemność :-)

    Dodam że styczniowa faktura nie została nigdzie
    zaksięgowana.

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 2. Data: 2008-11-17 12:59:43
    Temat: Re: Księgowanie duplikatu
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z poniedziałek 17 listopad 2008 13:20
    (autor Tomek
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <op.ukri7npxl60ql1@unk>):

    > Dodam że styczniowa faktura nie została nigdzie
    > zaksięgowana.

    Czyli księgujesz duplikat z datą otrzymania duplikatu.

    --
    Tristan

  • 3. Data: 2008-11-17 13:16:21
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 17-11-2008 o 13:59:43 Tristan <n...@s...pl> napisał(a):

> [...]
    > publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    > wasz znak: <op.ukri7npxl60ql1@unk>):

    > Czyli księgujesz duplikat z datą otrzymania duplikatu.

    Do VAT? Na fakturze jest abonament za telefon i neostradę,
    a termin płatności jest w styczniu - więc w VAT chyba korekta i tak mnie
    nie ominie.
    (Oprócz tego mam jeszcze jakieś aktywacje z którymi nie wiem co zrobić, tak
    czy siak VAT sobie chyba podaruję).
    A do PIT to albo data faktury albo data duplikatu, innej możliwości nie
    widzę,
    tylko nie wiem która lepsza :-)

    BTW - neostrada(ogólnie net) też się kwalifikuje do odliczenia VAT w
    terminie płatności?

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 4. Data: 2008-11-17 15:52:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 17 Nov 2008, Tomek wrote:

    > A do PIT to albo data faktury albo data duplikatu, innej możliwości nie
    > widzę,
    > tylko nie wiem która lepsza :-)

    A wg jakiej zasady prowadzisz KPiR? i co to znaczy "do PIT"? ;)
    (odpowiedz proszę!)

    Tak czy siak:
    - o korekcie nie chcesz słyszeć, więc nie rozważamy
    - zaliczenie w koszty natąpiło (z braku dokumentu) dopiero TERAZ
    - data którą się wpisuje do KPiR to AFAIR "data zdarzenia gospodaczego"
    czy jakoś tak, prawda? - no to z datą faktury niekoniecznie musi
    mieć coś wspólnego. Może mieć coś wspólnego z miejscem w KPiR
    w którym powinna się znaleźć :), a tu już zależy którą wersję
    chronologii stosujesz.

    > BTW - neostrada(ogólnie net) też się kwalifikuje do odliczenia VAT w terminie
    > płatności?

    IMVHO to jest "telekomunikacyjne" jak każde inne.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-11-17 17:13:02
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 17-11-2008 o 16:52:56 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > A wg jakiej zasady prowadzisz KPiR? i co to znaczy "do PIT"? ;)
    > (odpowiedz proszę!)

    Standardowej, 22.4, koszty z datą dokumentu.

    > Tak czy siak:
    > - o korekcie nie chcesz słyszeć, więc nie rozważamy

    To nie tak że nie chcę słyszeć :-) Dla 17zł musiałbym rozgrzebać
    papiery, skorygowac deklarację i albo wysłać za zwrotnym za 6zł
    albo pojechać 20km, nie opłaca mi się bawić.

> [...]
    > mieć coś wspólnego. Może mieć coś wspólnego z miejscem w KPiR
    > w którym powinna się znaleźć :), a tu już zależy którą wersję

    Jak dla mnie art. 22.6b updof - tylko że nie jestem pewien czy data
    faktury czy duplikatu.
    Fizycznie duplikat składa się z daty wystawienia duplikatu i "treści
    duplikowanej"
    do której zalicza się data pierwotnej faktury, więc wychodzi data
    wystawienia duplikatu.

    Co do tej daty zdarzenia gospodarczego, to jest niefortunny zabytek z lat
    90.,
    teraz to się wpisuje daty z faktur, daty przyjęcia materiałów, czy też
    daty wypłat
    dla kosztów potrącanych kasowo. Czy może coś przeoczyłem i się coś
    zmieniło w którymś momencie?

    > IMVHO to jest "telekomunikacyjne" jak każde inne.

    W międzyczasie przypomniałem sobie że już miałem do czynienia z US
    na tle faktur za neta i odliczeń VAT w terminie płatności nie doczepili
    się.

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 6. Data: 2008-11-17 22:09:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Standardowej, 22.4, koszty z datą dokumentu.

    Acha.
    Mea culpa, nie miało być "zasady" bo się źle kojarzy.
    Par.19 rozporządzenia czy par.20 lub par.30?
    :)

    Jak par.19 to już i tak masz wpisane ;) (w dniu otrzymania).
    Acz przyznaję, że par.26 nie zawiera żadnych warunków typu
    "niezwłocznie", a to by znaczyło "kiedykolwiek" (z dniem
    uznania za koszt).
    Jak par.30 to IMVHO jako pierwsze pozycje okresu rozliczeniowego
    (nic to że data ze stycznia).

    > albo pojechać 20km,

    ...rowerem, rowerem, dobrze Ci zrobi ;)

    > Jak dla mnie art. 22.6b updof

    Patrz wyżej - w sprawie chronologii *wpisów*, które miałem na myśli
    (autopiętno za nieścisłość) regulacje są w rozporządzeniu.

    > - tylko że nie jestem pewien czy data faktury
    > czy duplikatu.

    http://podatki.pl/akty/260803.htm?strona=2
    (rejestracja bezpłatna):
    Załšczniki do rozporzšdzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r.
    Załšcznik nr 1
    Data zdarzenia gospodarczego
    ---

    Jak na mój gust - data *sprzedaży*.
    Ale z chęcią poczytam sprzeciwów :D

    > Co do tej daty zdarzenia gospodarczego, to jest niefortunny zabytek z lat
    > 90.,

    Dura lex, sed lex.

    > teraz to się wpisuje daty z faktur,

    Acha. IMHO się zgadza - ale tu z chęcią poczytam, czy ustawowe określenie
    prawa do zaliczenia w koszty ma określać "datę zdarzenia", jeśli data
    sprzedaży i wystawienia f-ry są różne.
    Przeciwwskazań za "słusznością" nie widzę, siakoś się nie zainteresowałem :D
    Tak czy siak - data "zdarzenia gospodarczego" zawsze *jest* na fakturze,
    co najwyżej ktoś może uważać ze "uznaje" inną datę niż kto inny.

    > daty przyjęcia materiałów,

    Ale te się wpisuje OD ZAWSZE - par.17 rozporządzenia!

    > czy też daty wypłat dla kosztów potrącanych kasowo.

    No widać "zdarzeniem gospodarczym" jest wypłata, a nie postanowienie
    że kiedyś się pracownikowi zapłaci :D
    Dlaczego miałoby być inaczej (i jak miałoby to wyglądać)?

    > Czy może coś przeoczyłem i się coś zmieniło w którymś momencie?

    IMVHO jeśli, to przypadek "kosztu ogólnego" z różnymi datami
    sprzedaży i wystawienia f-ry. Wymienione przez Ciebie wyjątki
    są "od zawsze".

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2008-11-17 22:11:12
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    napisał(a):

> [...]
    > mieć coś wspólnego. Może mieć coś wspólnego z miejscem w KPiR
    > w którym powinna się znaleźć :), a tu już zależy którą wersję

    Jeszcze apropos tej nieszczęsnej KPiR, poszperałem bo trochę mnie
    zdezorientowałeś.
    Nie ma to jak wrzucenie kamyka do ogródka ;-)

    Kol. 2 ma tytuł "Data zdarzenia gospodarczego", ale jak zerkniesz do
    objaśnień
    w roporządzeniu, to odnośnie kol. 2 masz:
    "W kolumnie 2 należy wpisywać dzień miesiąca wynikający z dokumentu
    stanowiącego podstawę dokonywa-
    nia wpisu (datę poniesienia wydatku, otrzymania towaru lub uzyskania
    przychodu albo datę zestawienia
    sprzedaży)."

    Ta "data poniesienia wydatku" mnie trochę zdziwiła, bo co prawda mam
    interpretację że w kol. 2
    mam wpisywać datę wystawienia faktury(dla kosztów ogólnych), ale wydatek
    kojarzy mi się bardziej
    z fizyczną zapłatą. No więc przeskanowałem rozporządzenie na okoliczność
    słowa "wydat" i okazało
    się, że raz minister pisze "kosztów (wydatków)" sugerując że to to samo,
    innym razem pisze
    samo "wydatków".

    Jest też par. 26: "§ 26. Zapisy w księdze dotyczące wydatków (kosz-
    tów) są dokonywane na podstawie dowodów, o których mowa w § 12--16."

    Także jak na razie remis.

    Jednak kolumny 12-15 mają wspólny nadtytuł "wydatki (koszty)" sugerując
    że jednak wydatki to koszty, a co najmniej że koszty to podzbiór wydatków
    lub że oba zbiory mają jakąś częśc wspólną :-)

    Przechodząc do objaśnień, mamy pkt 14: "Kolumna 14 jest przeznaczona do
    wpisywania pozostałych
    kosztów (poza wymienionymi w kolumnach 10--13), z wyjątkiem kosztów,
    których zgodnie z art. 23 ustawy
    o podatku dochodowym nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów."

    A więc jednak koszty - i to najwyraźniej w rozumieniu updof.
    Co prawda kolejne zdanie to "W kolumnie tej wpisuje się w szczególności
    takie wydatki jak", mogłoby to
    sugerować że co prawda wpisuje się koszty, ale dopiero po fizycznym
    dokonaniu wydatku,
    ale w pkt 22-24 masz algorytm na wyliczenie dochodu - i tam wyraźnie
    widać, że owe wydatki
    sumują się jako koszty uzyskania przychodu *poniesione* w danym roku
    podatkowym. Czyli
    od razu widać analogię do art. 22.4/5/6 updof. Co więcej przychody są
    zdefiniowane w rozporządzeniu
    jako przychody w rozumieniu updof, a algorytm wyliczania dochodu wskazuje
    na pozwiązanie z art. 24
    updof.

    Jako rodzynek jest jeszcze updof i jej art. 24a:

    "Art. 24a. 1. Osoby fizyczne(...) są obowiązane prowadzić podatkową księgę
    przychodów i rozchodów, (...)
    w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania
    i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres
    sprawozdawczy (...)
    7. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, (...) aby stanowiła
    dowód pozwalający na określenie zobowiązań podatkowych(...)"

    Jak dla mnie oznacza to, że z KPiR ma wynikać przychód, koszty i dochód do
    opodatkowania, za każdy miesiąc/kwartał
    oraz sumarycznie z cały rok. Gdyby więc przychody księgować zgodnie z
    updof, a koszty ogólne wg np. zamówienia
    ("data zdarzenia gospodarczego") czy fizycznej zapłaty("data poniesienia
    wydatku") to by wyszły głupoty.

    Więc jak dla mnie mimo nieszczęsnych lapsusów językowych, owa "data
    zdarzenia gospodarczego" czy "data poniesienia wydatku"
    to data poniesienia kosztu w rozumieniu updof.

    Sorry za przydługi wywód, ale mam przeczulicę-literarozę podatkową i w
    ramach auto-terapii muszę się zawsze samo-upewnić :-)

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 8. Data: 2008-11-17 22:25:43
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 17-11-2008 o 23:09:41 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > określenie
    > prawa do zaliczenia w koszty ma określać "datę zdarzenia", jeśli data

    W poście obok już się rozpisałem, tutaj dodam tylko
    że jesli data sprzedaży będzie np 31/12 a data wystawienia faktury
    będzie 3/01 - i uznasz że minister faktycznie miał na myśli datę sprzedaży
    (co moim zdaniem z rozp. do KPiR nie wynika gdyż "data zdarzenia
    gospodarczego"
    pojawia się tylko i wyłącznie w nagłówku kol. 2, a już w objasnieniach do
    tej kolumny
    jest co innego), to będziesz miał inny dochód wg KPiR a inny wg updof
    - i też w poście obok uzasadniam dlaczego tak być IMHO nie powinno.

    Pozdrawiam,
    Tomek