eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiKtore wydatki sa zwiazane ze sprzedaza owatowana, a ktore nie sa? › Re: Ktore wydatki sa zwiazane ze sprzedaza owatowana, a ktore nie sa?
    From: "oltom" <o...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Ktore wydatki sa zwiazane ze sprzedaza owatowana, a ktore nie sa?
    Date: Wed, 4 Dec 2002 00:12:36 +0100

    W pierwszej kolejności musisz rozdzielić swoje wydatki na trzy grupy:
    1 - te, które służą wyłącznie sprzedaży opodatkowanej
    2 - te, które służą wyłącznie sprzedaży zwolnionej
    3 - te, które służą jednocześnie sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej (np.
    czynsz za lokal)

    Odliczenie VAT-u z tych wydatków wygląda następująco:
    grupa 1 - odliczasz w całości
    grupa 2 - nie możesz w ogóle odliczyć
    grupa 3 - odliczasz proporcjonalnie - taki procent, jaki procent stanowi
    sprzedaż opodatkowana do całości sprzedaży

    VAT, którego nie odliczasz, jest kosztem - faktury grupy 1 księgujesz w
    netto, faktury grupy 2 - też księgujesz netto, a VAT z nich nie odliczony w
    koszty jedną kwotą na koniec miesiąca, faktury grupy 3 - księgujesz od razu
    w kwotach brutto.

    Jeśli prawidłowo sobie założysz rejestr zakupów VAT i od razu będziesz swoje
    zakupy rozdzielał na te trzy grupy (wpisywane w odrębnych kolumnach), to z
    wyliczeniem na koniec miesiąca nie będziesz miał kłopotów.

    Pozdrawiam.
    Tomek