  • 1. Data: 2002-12-03 16:49:29
    Temat: Ktore wydatki sa zwiazane ze sprzedaza owatowana, a ktore nie sa?
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    Witam,

    Z tego co wiem (a jeszcze nie mialem okazji wypelniac VAT-7),
    to rozdziela sie na nim przychody owatowane, od zwolnionych.
    I to jest jasne, bo wynika wprost z wystawionych przeze mnie faktur.

    I załóżmy, ze 50% przychodow mialem z uslug informatycznych ("22%"),
    a drugie 50% z ulsug fotograficznych na rzecz mediów (vat "ZW").

    Załóżmy też, teoretycznie, że w danym miesiącu 100% moich
    kosztow to wydatki fotograficzne (filmy itp),
    za ktore placilem w slepie oczywiscie z VAT 22%.

    Pytanie: jaka czesc VAT z moich WYDATKOW moge odliczyc
    od VAT-u ktory odprowadzam?

    Jesli to sie liczy czysto matematycznie (a tak mi do tej pory mowiono),
    to chyba aż 50% VAT-u z wydatkow moge odliczyc
    (bo 50% moich przychodow jest z VAT).

    Ale moze to sie liczy inaczej - wtedy moze NIC nie moge odliczyc,
    bo przeciez wszystkie moje wydatki są logicznie związane
    z działalnością fotograficzną, ktora jest "ZW".

    To jak to jest? Matematyka, czy logika?

    Moze matematyke stosuje sie tylko do wydatkow,
    ktore trudno powiazac z konkretna sprzedaza, np. telefon?

    Rozumiem tez, ze VAT, ktorego z w.w. powodow nie moge
    odliczyc od odprowadzanego VAT-u,
    wraca mi niejako w koszty?
    To pewnie dosc ekwilibrystyczne w sensie ksiegowym?

    Wielkie dzieki,

    latet

  • 2. Data: 2002-12-03 22:27:29
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 3 Dec 2002, Latet wrote:

> [...]
    >+ za ktore placilem w slepie oczywiscie z VAT 22%.
    >+
    >+ Pytanie: jaka czesc VAT z moich WYDATKOW moge odliczyc

    Przyznam że nie mam zdrowia szukać :( (spaaaaać !) ale
    był niedawno taki wątek.
    Zapisy w VAT-7 nie odzwierciedlają nakazów ustawy, podatnik
    (grupowicz) stwierdził że po długiej walce przekonał US
    do liczenia "tak jak powinnno być", tj. liczenia *kilku*
    struktur: osobno dla każdej z tych rodzajów DG które
    *da się* podzielić i osobno tych których *nie da się*
    podzielić - ustawa dość wyraźnie wskazuje że tak powinno
    się robić... Wiem, tobie nie pasuje :)

> [...]
    >+
    >+ Moze matematyke stosuje sie tylko do wydatkow,
    >+ ktore trudno powiazac z konkretna sprzedaza, np. telefon?

    Tak jest w ustawie.
    Na VAT-7 jest tylko jeden zapis z proporcją "na wszystko".
    Nikt się nie sprzeciwiał wnioskowi że to jest źle :)

    >+ Rozumiem tez, ze VAT, ktorego z w.w. powodow nie moge
    >+ odliczyc od odprowadzanego VAT-u,
    >+ wraca mi niejako w koszty?

    Tak: artykuł już dziś był to nie będę powtarzał :)

    >+ To pewnie dosc ekwilibrystyczne w sensie ksiegowym?

    Jako mało praktykujący :) w tej kwestii posiedzę cicho :)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2002-12-03 23:12:36
    Od: "oltom" <o...@p...onet.pl>

    W pierwszej kolejności musisz rozdzielić swoje wydatki na trzy grupy:
    1 - te, które służą wyłącznie sprzedaży opodatkowanej
    2 - te, które służą wyłącznie sprzedaży zwolnionej
    3 - te, które służą jednocześnie sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej (np.
    czynsz za lokal)

    Odliczenie VAT-u z tych wydatków wygląda następująco:
    grupa 1 - odliczasz w całości
    grupa 2 - nie możesz w ogóle odliczyć
    grupa 3 - odliczasz proporcjonalnie - taki procent, jaki procent stanowi
    sprzedaż opodatkowana do całości sprzedaży

    VAT, którego nie odliczasz, jest kosztem - faktury grupy 1 księgujesz w
    netto, faktury grupy 2 - też księgujesz netto, a VAT z nich nie odliczony w
    koszty jedną kwotą na koniec miesiąca, faktury grupy 3 - księgujesz od razu
    w kwotach brutto.

    Jeśli prawidłowo sobie założysz rejestr zakupów VAT i od razu będziesz swoje
    zakupy rozdzielał na te trzy grupy (wpisywane w odrębnych kolumnach), to z
    wyliczeniem na koniec miesiąca nie będziesz miał kłopotów.

    Pozdrawiam.
    Tomek

  • 4. Data: 2002-12-04 08:26:50
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    > 1 - te, które służą wyłącznie sprzedaży opodatkowanej
    > 2 - te, które służą wyłącznie sprzedaży zwolnionej
    > 3 - te, które służą jednocześnie sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej (np.
    > czynsz za lokal)

    OK. To jest jasne.
    Rozumiem, ze sprzedaż z VAT=0% (nie "ZW") rowniez liczy sie jako
    opodatkowana.
    Ale to teoretyczne pytanie, bo nie doszedlem jeszcze w mojej dzialalnosci
    do uslug VAT 0% (są takie w ogole?).

> [...]
    > grupa 3 - odliczasz proporcjonalnie - taki procent, jaki procent stanowi
    > sprzedaż opodatkowana do całości sprzedaży

    Jasne.

> [...]
    > netto, faktury grupy 2 - też księgujesz netto, a VAT z nich nie odliczony
    > koszty jedną kwotą na koniec miesiąca, faktury grupy 3 - księgujesz od

    Chyba zamieniles tu 2 z 3, zgadza sie?
    Jesli tak, to wszystko jasne jak slonce.

    No i rozumiem, ze benzyna jest zawsze ksiegowana brutto (auto osobowe).
    Czyli faktury za benzyne zawsze wrzucam do grupy 2, tak?
    Czy to cos zmienia? (w sensie zmiany liczonych proporcji dla innych
    wydatkow?).

    I tak też uczynię :-)

    Dzieki,

    Latet

  • 5. Data: 2002-12-04 08:44:38
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    > grupa 3 - odliczasz proporcjonalnie - taki procent, jaki procent stanowi
    > sprzedaż opodatkowana do całości sprzedaży

    No wlasnie - drobne pytanie techniczne:
    Procent ten wylicza sie na bazie kwot netto?

    Dzieki,

    Latet

  • 6. Data: 2002-12-04 21:04:34
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    Witaj,

    Twoje wyjasnienia bardzo mi sie spodobaly,
    i nawet potwierdzilo je pare osob.....

    Ale moja ksiegowa sie z nimi nie zgadza.
    Dzis klocilem sie z nia o to 2 godziny. Jak lew.

    Szczegolnie sie sprzeciwiala co do tego:
    "2 - też księgujesz netto, a VAT z nich nie odliczony w koszty jedną kwotą
    na koniec miesiąca,"

    Mowila, ze nigdy nie slyszala, aby jakis nie odliczony VAT "wracał" w koszty
    na koniec
    miesiaca.

    Przestalem jej ufac.

    Czy mozesz jakos mnie umocnic w twojej teorii?

    Ona twierdzi, ze pozycje 53 i 55 na VAT-7 roznia sie tym,
    ze w jedne wpisuje sie koszty zakupu TOWAROW (na sprzedaz),
    a w inne - WYDATKOW (kosztow).

    Co ty na to?

    Dzieki,

    latet