    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Kupno nieruchomosci
    Date: Fri, 18 Jul 2003 19:05:33 +0200

    On Fri, 18 Jul 2003, piokog wrote:

    >+ OK. sorki za nie jasnosci?
    >+ Moze po kolei
    >+ 1.Zamierzam kupic nieruchomosc od firmy

    OK. Zakładam że od firmy będącej podatnikiem VAT :)
    To AFAIK (choć MF ma chrapkę na zmiany) grunt ciągle "nie
    podlega" pod VAT, budynek tak.

    >+ 2.kupuje grunt z budynkiem (13a i pawilon handlowy 200m)

    J.w. IMO powinny być 2 osobne "papiery": rachunek (!) na grunt,
    faktura na budynek.

    >+ 3. "czy słyszałeć nazwę PCC" - nie slyszalem

    Podatek od czynności cywilnoprawnych, m.in. od sprzedaży.
    Obowiązuje "jeśli dana transakcja nie podlega lub nie jest
    zwolniona z VAT". Może ktoś skomentuje, ale IMHO skoro grunt
    *nie podlega* pod VAT - to rachunek za grunt chyba powinien
    być objęty tym podatkiem.
    Może to dziwne, że trzeba tak "rozbijać" nieruchomość :),
    ale cóż poradzę :)
    Wracając do PCC: ponieważ sprzedaż nieruchomości musi być
    potwierdzona notarialnie, to IMO & AFAIK płatnikiem PCC
    będzie notariusz (w sąsiednim wątku ktoś ROTFLował z sugestii
    że przy kupnie nieruchomości wypełnia się formularz PCC1 :))

    >+ 4.jaką kolejność miałeś na myśli zapodając "wcześniej zarejestrować" ? - tzn
    >+ ze nie mam zarejstrowanej dzialalnosci gosp., a slyszalem ze wczesniej ja
    >+ musze zarejstrowac azeby US. zwrocil mi VAT (nie wem czy to jest prawda),
    >+ owa nie ruchomosc kosztuje 260 tys. zl + chyba VAT

    Dokładniej kolejność jest nieco inna:
    1. musisz zarejestrować się jako przedsiębiorca, czyli "otworzyć
    firmę".
    2. musisz zarejestrować się jako płatnik VAT (osobno !)
    3. dopiero będąc płatnikiem VAT będziesz miał prawo ów VAT (od
    budynku i tylko od budynku !) odliczyć.

    Jeśli kupisz budynek po zarejestrowaniu DG ale *przed* zarejestrowaniem
    się jako VATman - nic ci nie pomoże, VATu nie odliczysz. Dlatego
    cię wielkimi literami pytam, bo ty chyba kojarzysz "firma == VAT"
    a to *nie jest prawda* !

    Tak poza konkursem: grunt nie podlega również amortyzacji... :)

    No i na deser w kwestii formalnej: nie mógłbyś odpowiadać *pod*
    cytatem ? (odpowiednio przyciętym - to już druga część sugestii :))

    pozdrowienia, Gotfryd