  • 1. Data: 2003-04-29 10:29:00
    Temat: Kupno od osoby prywatnej i sprzedaż jako firma.
    Od: "staff" <p...@g...pl.no.spam>

    Witam!

    Chciałbym się dowiedzieć jak to jest, jeśli mam firmę (zarejestrowaną
    działalność), i chciałbym kupować coś od osób prywatnych i sprzedawać jako
    firma. Kupując od osoby prywatnej nie dostanę przecież faktury VAT, więc jak
    to jest, czy sprzedając taką rzecz muszę płacić VAT?

    No i jaki dowód sprzedaży może mi wystawić osoba prywatna?

    Pozdrawiam.
    Paweł Stawicki

  • 2. Data: 2003-04-29 14:13:13
    Temat: Re: Kupno od osoby prywatnej i sprzedaż jako firma.
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

> [...]
    > to jest, czy sprzedając taką rzecz muszę płacić VAT?
    >
    > No i jaki dowód sprzedaży może mi wystawić osoba prywatna?

    nie jestem pewien czy napewno tak, ale wydaje mi się że kupujesz sprządzając zwykłą
    umowę kupna-sprzedaży, stajesz się płatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych ,
    do 07 każdego miesiąca odprowadzasz podatek do US(2% łącznie ale tylko od transakcji
    przekraczjącyh 1000zł w ciągu roku od danej osoby) składając deklarację PCC-2,
    prowadzisz rejestr tego podatku (Dz.U.Nr 86 poz. 959 z późn zmian i rozp.Min.Fin. Nr
    nie pamiętam) sprzedając wystawisz fakturę i naliczasz VAT od prowizji.
    Niech ktoś to zweryfikuje, mogę się mylić!

  • 3. Data: 2003-04-29 14:54:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 29 Apr 2003, Slayer wrote:
    [...komuś...]
    >+ > Chciałbym się dowiedzieć jak to jest, jeśli mam firmę (zarejestrowaną
    >+ > działalność), i chciałbym kupować coś od osób prywatnych i sprzedawać jako
    >+ > firma.

    Tak BTW - jeśli jesteś VATmanem to może mieć ręce i nogi prowadzenie
    sprzedaży komisowej. Doliczanie 22% VAT do większości rzeczy może
    być takim sobie pomysłem :]
    [...]
> [...]
    transakcji
    >+ przekraczjącyh 1000zł w ciągu roku od danej osoby)

    Slayer, tym razem się nie wywiniesz. Możesz zacytować skąd owo "w ciągu
    roku", skoro w ustawie nie widzę ? Przyznam że: "rozp.Min.Fin. Nr nie
    pamiętam" :) nie czytałem - ale minister nie bardzo może regulować
    czegoś na co mu ustawa nie pozwala.

    Dla porządku - UoPCC:
    ++++
    Art. 9. Zwalnia się od podatku następujące czynności cywilnoprawne:
    6) sprzedaż rzeczy ruchomych, jeżeli podstawa opodatkowania nie
    przekracza 1000 zł,
    ....[i z innego miejsca]...
    Art. 6. 1. Podstawę opodatkowania stanowi:

    1) przy umowie sprzedaży:

    a) rzeczy ruchomych nabywanych do przerobu lub odprzedaży - cena
    sprzedaży,
    ----

    Mi się nijak nie sumuje, a ty przekonująco :) piszesz o "roku"
    mimo że protestuję raz na dwa tygodnie - więc stoję w kolejce
    o cytat z podstawy prawnej...

    [...]
    >+ Niech ktoś to zweryfikuje, mogę się mylić!

    Nie ma tak dobrze, sam zweryfikuj ! :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (w kwestiach podatkowych formalista, chyba że samemu nie
    chce mu się/zapomni/nie wie o/... wypełniać papierków;
    znaczy - biuro podatkowe mu warczało że paragony to
    niechętnie widzi w KPiR [prowadzę sam :)])

  • 4. Data: 2003-04-29 14:55:09
    Od: walfal <w...@p...neostrada.pl>

    Dnia 29-04-2003 16:13, Użytkownik Slayer napisał:

> [...]
    Nr
    > nie pamiętam) sprzedając wystawisz fakturę i

    Tutaj bym poprawił : VAT nie od prowizji a od wartości netto sprzedaży.
    WitoldG.

  • 5. Data: 2003-04-29 15:26:38
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał

> [...]
    > roku", skoro w ustawie nie widzę ? Przyznam że: "rozp.Min.Fin. Nr nie
    > pamiętam" :) nie czytałem - ale minister nie bardzo może regulować

    masz rację napewno nie ma tego w tym rozp.

    > Mi się nijak nie sumuje, a ty przekonująco :) piszesz o "roku"
    > mimo że protestuję raz na dwa tygodnie - więc stoję w kolejce
    > o cytat z podstawy prawnej...

    musisz się w cierpliwość uzbroić i poczekać do jutra, te obrzydliwe papierzyska mam w
    pracy, ale mam na uwadze i odpiszę.
    Jest to logiczne w ten sposób można by np. kupić samochód za powiedzmy 10 000zł
    sporządzając 10 umów po 1/10 części pojazdu i byłoby to zwolnione...;-)

  • 6. Data: 2003-04-29 15:43:17
    Od: "oporek2" <o...@p...onet.pl>

    W artykule b8m3qi$j5n$...@a...news.tpi.pl,
    niejaki(a): walfal z adresu <w...@p...neostrada.pl> napisał(a):

    > Tutaj bym poprawił : VAT nie od prowizji a od wartości netto
    > sprzedaży.
    > WitoldG.

    Też mi się tak wydaje gdyż opis dotyczy zakupu/sprzedaży a nie komisu .
    Gdyby to trochę poprzestawiać to .......... może udało by się to nagiąć do
    komisu .

    oporek2

  • 7. Data: 2003-04-29 16:27:13
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    > Też mi się tak wydaje gdyż opis dotyczy zakupu/sprzedaży a nie komisu .
    > Gdyby to trochę poprzestawiać to .......... może udało by się to nagiąć do
    > komisu .

    komis to trochę inna sprawa, po pierwsze nie umowa kupna od osoby fizycznej, a umowa
    komisu, po drugie tutaj płacisz jak skupujesz, a w komisie jak sprzedaż
    a z prowizją nie wydaje mi się że VAT od ceny netto, no bo jak funkcjonowałyby
    wszystkie firmy trudniące się np. auto - handlem, VAT od ceny netto by się z nimi
    rozprawił szybciutko...

  • 8. Data: 2003-04-29 17:10:34
    Od: "oporek2" <o...@p...onet.pl>

    W artykule BJxra.78410$v...@n...chello.at,
    niejaki(a): Slayer z adresu <a...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > funkcjonowałyby wszystkie firmy trudniące się np. auto - handlem, VAT
    > od ceny netto by się z nimi rozprawił szybciutko...

    Po prostu nie znajduję w ustawie o VAT żadnego zapisu który by tak mocno
    preferował zakupy od osób prywatnych w stosunku do zakupów w firmach
    wystawiających rachunki (bez VAT) . Jeśli ustawa w momencie zakupu
    zabraniała odliczyć VAT to co innego i nie takich przypadkach chyba tu mowa
    . Pod towary używane też to nie podchodzi gdyż firma musiałaby faktycznie
    używać przez jakiś czas i wtedy dopiero można sprzedać bez VAT a nie jego
    części .
    Decyduję się zakupić bez VAT to moja decyzja ale przy sprzedaży VAT ustawowo
    muszę zapłacić od wartości sprzedaży i dlatego VATowcy tak niechętnie kupują
    u nieVATowców .
    Jedyne obejście vatu od całości to umowa komisu i dlatego pisałem o nagięciu
    a przestawienie to nic innego jak przekazanie odpowiedniej kwoty osobie
    prywatnej dopiero po sprzedaży towaru a nie przed co zbliża do formy komisu
    .
    Takiej furtki obejścia VAT-u przy umowie sprzedaży nie ma i jestem o tym
    przekonany .

  • 9. Data: 2003-04-29 21:50:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 29 Apr 2003, Slayer wrote:
    [...komuś...]
    >+ komis to trochę inna sprawa, po pierwsze nie umowa kupna od osoby
    >+ fizycznej, a umowa komisu,

    Z tym się zgadzamy.

    >+ po drugie tutaj płacisz jak skupujesz, a w komisie jak sprzedaż

    Chyba chciałeś napisać "sprzedasz" ? (nie, nie czepiam
    się tylko ustalam :)) Już sobie kiedyś dywagowałem czy
    istnieje przeciwwskazanie aby komis wypłacał zaliczkę
    na poczet sprzedaży. Na przykład w wysokości 100% ceny...
    Ale nie wiem !

    >+ a z prowizją nie wydaje mi się że VAT od ceny netto,

    Obawiam się że ustawa jest niezgodna z twoim widzeniem świata ;)

    >+ no bo jak funkcjonowałyby
    >+ wszystkie firmy trudniące się np. auto - handlem, VAT od ceny
    >+ netto by się z nimi rozprawił szybciutko...

    A masz możliwość obejrzenia co za "papiery" wystawiają ?
    Bo ja bym się zdziwił jakby za samochód kupiony od osoby
    fizycznej to nie była f-ra VAT-KOMIS :)
    Z powodu argumentu który przytoczyłeś, oczywiście :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 10. Data: 2003-04-29 22:17:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+ sporządzając 10 umów po 1/10 części pojazdu i byłoby to zwolnione...;-)

    Nie bardzo :)
    Pomijam aspekt pozapodatkowy (zeżarły by cię opłaty rejestracyjne
    i inne takie), takoż nowy zapis w Ordynacji; ale trzymając się ustawy
    to cytowałem tylko wyjątek:

    ++++
    Art. 6. 1. Podstawę opodatkowania stanowi:
    1) przy umowie sprzedaży:
    a) rzeczy ruchomych nabywanych do przerobu lub odprzedaży - cena
    sprzedaży,
    ----

    ...i to jest punkt kwalifikujący się do "typowego" zakupu towaru
    od OF "w celu DG". IMHO nie da się dokonać operacji "przerobu
    lub odsprzedaży" czegoś co nie jest wyłączną własnością DG[1]
    a w czym DG ma udział - bo wtedy "część nie DG" zostanie
    zaliczona do DG właśnie ! Był sobie taki wyrok (SN ? NSA ?)
    dotyczący kwestii "przeznaczenia" - US udowodnił że podatnik
    działał *z zamiarem* sprzedaży (kupił używany samochód
    za granicą a docelowy kupiec potwierdził że się wcześniej
    umówili) i potraktował jako DG (dokładniej: przyładował VAT,
    bo wtedy "default" było "VAT" a nie "zwolniony z VAT" tak
    jak jest dziś !).
    Znaczy - DG kupuje od OF coś "na współwłasność" z zamiarem
    "przerobu lub odsprzedaży" - i już "nie DG" staje się
    DG (bo działa "z zamiarem" czegoś co ewidentnie jest DG)
    - ALBO trzeba wykluczyć ten przypadek PCC jako niewłaściwy.
    Próba o której ty piszesz (współwłasności) jak na mój gust
    kwalifikuje się do:

    ++++
    c) w pozostałych przypadkach - wartość rynkowa rzeczy lub prawa
    majątkowego,
    ----

    Ponieważ mowa jest o "rzeczy" (samochodzie) to dedukuję, że
    niezależnie czy ustawodawca tak chciał czy nie - chodzi o *całą*
    wartość "rzeczy".
    Nabywasz prawa do ćwiartki samochodu - a PCC jest od wartości
    całego... mylę się ?
    Oczywiście prowadzi to do wniosku że np. przy obrocie nieruchomością
    inny PCC należny jest przy nabyciu części udziału we współwłasności
    a inny przy nabyciu części odrębnej współwłasności (znaczy: "pół
    udziału w domu" i "połówka domu składająca się z lokali takich
    i siakich") - ale być może tak jest.
    Byłoby zresztą niesprawiedliwe jakby od zniesienia współwłasności
    PCC się należał - a od ustanowienia nie ;>
    No i w twoim przypadku (10 sprzedaży 10% wartości samochodu)
    skutkowałoby 10-krotnym PCC od wartości całego samochodu :)

    Czekam na relację :) (nie pali się, ale zeznania należy ujednolicić
    albo przynajmniej wiedzieć o co się spieramy :))

    pozdrowienia, Gotfryd
    [1] może być *kilku* DG, oczywiście :)