    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Kupno od osoby prywatnej i sprzedaż jako firma.
    Date: Wed, 30 Apr 2003 00:17:02 +0200

    On Tue, 29 Apr 2003, Slayer wrote:

    >+ Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał
    >+
    >+ > Slayer, tym razem się nie wywiniesz. Możesz zacytować skąd owo "w ciągu
    >+ > roku", skoro w ustawie nie widzę ?
    [...]
    >+ Jest to logiczne w ten sposób można by np. kupić samochód za powiedzmy 10 000zł
    >+ sporządzając 10 umów po 1/10 części pojazdu i byłoby to zwolnione...;-)

    Nie bardzo :)
    Pomijam aspekt pozapodatkowy (zeżarły by cię opłaty rejestracyjne
    i inne takie), takoż nowy zapis w Ordynacji; ale trzymając się ustawy
    to cytowałem tylko wyjątek:

    ++++
    Art. 6. 1. Podstawę opodatkowania stanowi:
    1) przy umowie sprzedaży:
    a) rzeczy ruchomych nabywanych do przerobu lub odprzedaży - cena
    sprzedaży,
    ----

    ...i to jest punkt kwalifikujący się do "typowego" zakupu towaru
    od OF "w celu DG". IMHO nie da się dokonać operacji "przerobu
    lub odsprzedaży" czegoś co nie jest wyłączną własnością DG[1]
    a w czym DG ma udział - bo wtedy "część nie DG" zostanie
    zaliczona do DG właśnie ! Był sobie taki wyrok (SN ? NSA ?)
    dotyczący kwestii "przeznaczenia" - US udowodnił że podatnik
    działał *z zamiarem* sprzedaży (kupił używany samochód
    za granicą a docelowy kupiec potwierdził że się wcześniej
    umówili) i potraktował jako DG (dokładniej: przyładował VAT,
    bo wtedy "default" było "VAT" a nie "zwolniony z VAT" tak
    jak jest dziś !).
    Znaczy - DG kupuje od OF coś "na współwłasność" z zamiarem
    "przerobu lub odsprzedaży" - i już "nie DG" staje się
    DG (bo działa "z zamiarem" czegoś co ewidentnie jest DG)
    - ALBO trzeba wykluczyć ten przypadek PCC jako niewłaściwy.
    Próba o której ty piszesz (współwłasności) jak na mój gust
    kwalifikuje się do:

    ++++
    c) w pozostałych przypadkach - wartość rynkowa rzeczy lub prawa
    majątkowego,
    ----

    Ponieważ mowa jest o "rzeczy" (samochodzie) to dedukuję, że
    niezależnie czy ustawodawca tak chciał czy nie - chodzi o *całą*
    wartość "rzeczy".
    Nabywasz prawa do ćwiartki samochodu - a PCC jest od wartości
    całego... mylę się ?
    Oczywiście prowadzi to do wniosku że np. przy obrocie nieruchomością
    inny PCC należny jest przy nabyciu części udziału we współwłasności
    a inny przy nabyciu części odrębnej współwłasności (znaczy: "pół
    udziału w domu" i "połówka domu składająca się z lokali takich
    i siakich") - ale być może tak jest.
    Byłoby zresztą niesprawiedliwe jakby od zniesienia współwłasności
    PCC się należał - a od ustanowienia nie ;>
    No i w twoim przypadku (10 sprzedaży 10% wartości samochodu)
    skutkowałoby 10-krotnym PCC od wartości całego samochodu :)

    Czekam na relację :) (nie pali się, ale zeznania należy ujednolicić
    albo przynajmniej wiedzieć o co się spieramy :))

    pozdrowienia, Gotfryd
    [1] może być *kilku* DG, oczywiście :)