  • Data: 2011-01-06 23:15:21
    Temat: Re: Łącze internetowe w KUP?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 6 Jan 2011, Liwiusz wrote:

> [...]
    [...]

    > Po prostu "prywatny" ma wiele znaczeń.

    Ma, ale akurat *nie to*, że jest przeciwieństwem... prywatnego.

    Jest taka mało logiczna konstrukcja *rzeczownika* "prywatność",
    która faktycznie jest zawężona do cechy "osobistej" :D, i nie
    kojarzę używania w szerszym znaczeniu rzeczy "prywatnych".
    A nie stosuje się określenia "osobistość", bo ten rzeczownik
    nabrał zupełnie innego znaczenia.
    Dlatego "prywatność" nie podlega pod moje zastrzeżenie, mimo
    że to nielogiczne się wydaje.
    To tak jak z "pracownikiem" i "pracodawcą" - tylko jedno z tych
    słów jest nielogiczne ;) (ale ta nielogiczność została zaakceptowana
    i "uprawomocniona" *odwrotnym* znaczeniem słownikowym - ale nie
    przeciwstawnością siebie).

    > Może oznaczać przeciwieństwo państwowego, i wówczas DG się w nim łapie.

    Może. Łapie.

    > Ale może też oznaczać przeciwieństwo służbowego, czy zawodowego.

    Znaczy sugerujesz, że "prywatny" może być przeciwieństwem "prywatnego"?
    (tak Ci wyszło :D)

    IMO:
    Prywatność (rzeczownik) - tak, dlatego że nigdy nie jest stosowany
    do szerszych pojęć niż właściwości osobiste
    Prywatny (przymiotnik) - teza prowadzi do absurdu, więc co najmniej
    w zakresie *zaprzeczania* (innym) właściwościom prywatnym
    nie należy takiego określenia używać :)

    IMHO "prywatny" w rozumieniu "osobisty" może być używany, ale wyłącznie
    w przypadkach, kiedy stanowi zaprzeczenia dla określeń "publiczny",
    "państwowy", "komunalny".

    > IMHO nie ma co dzielić włosa na czworo.

    Y tam. Przecię grupa dyskusyjna jest ;)

    pzdr, Gotfryd