  • 1. Data: 2003-01-07 20:41:23
    Temat: Leasing po zmianie przepisów
    Od: "dywaner" <d...@p...onet.pl>

    Witam.
    Chce wziac auto w leasing (jako ciezarowy).
    Jakis czas temu nastapily zmiany w przepisach dotyczacych leasingu.
    Jak wyglada sprawa z wykupem takiego samochodu po zakonczeniu leasingu
    (podobno juz nie mozna zrobic wykupu na osobe trzecia po cenie wykupu)

    Jakie mam mozliwości wykupu i co sie najbardziej oplaca?

    Pozdrawiam,
    Krzysiek

  • 2. Data: 2003-01-07 20:47:09
    Temat: Re: Leasing po zmianie przepisów
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik dywaner napisał:
> [...]
    > Jak wyglada sprawa z wykupem takiego samochodu po zakonczeniu leasingu
    > (podobno juz nie mozna zrobic wykupu na osobe trzecia po cenie wykupu)

    Zmieniło sie o tyle, że w końcu mamy w prawie leasing - poprzednio
    takego wynalazku nie było i US lubił podciagac leasing a to pod najem a
    to pod sprzedaz na raty, zaleznie co była bardziej niekorzystne dla
    podatnika w danym momencie.

    Wykup przez osobe trzecia praktykowano własnie po to, żeby US nie orzekł
    że mamy do czynienia ze zwykłą sprzedaża ratalną.
    To była konieczność.

    > Jakie mam mozliwości wykupu i co sie najbardziej oplaca?

    Polecam lekturę ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (albo
    prawnych, ale chyba jednak jestes "fizyczny":-) ) - jest tam osobny
    rozdział 4a dotyczący leasingu.
    Przeczytaj i jak będziesz miał jeszcze wąpliwości, to wtedy pytaj.
    Bo tak "na zywca" mało komu (mnie nie) chce sie przekładać caly kawał
    ustawy z polskiego na nasze.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2003-01-07 21:44:36
    Od: "Makwi" <m...@t...pl>

    Potwierdzam to co powiedziała Maddy
    Wykup tylko i wyłącznie na firmę leasingobiorcy za wartość określona w
    harmonogramie umowy leasingu i jest to nie do podważenia przez US
    Jeśli chciałbyś zaś sprzedac przedmiot leasingu na osobę 3-cią w takim
    wypadku musisz to zrobić po cenie rynkowej, różnice pomiędzy ceną wykupu z
    harmonogramu( to co obiecała Ci firma leasingowa) a faktyczną ceną zbycia
    ( bo zdecydowałeś się np sprzedac samochód na brata i takie zlecenie dałeś
    swojej firmie leasingowej) leasingodawca powinien zapłacić Tobie.

    pzdr

    Makwi

  • 4. Data: 2003-01-07 22:58:34
    Od: "dywaner" <d...@p...onet.pl>

    Ja prowadzą działalność gospodarczą.
    Czy mogę wykupić ten samochód nie jako działalność gospodarcza tylko jako
    osoba fizyczna (i na jakich warunkach), żeby samochód nie znalazł się jako
    środek trwały w działalności?

    pozdr.
    Krzysiek

  • 5. Data: 2003-01-08 00:18:16
    Od: "Makwi" <m...@t...pl>

> [...]
    > osoba fizyczna (i na jakich warunkach), żeby samochód nie znalazł się jako

    Tak możesz kupić samochód po zakończeniu leasingu na 2 sposoby- firma
    leasingowa może sprzedać Ci samochód za:
    - jego aktualną wartość rynkowa jeżeli kupujesz jako Jan Kowalski osoba
    prywatna ( wtedy nie widnieje w WŚT)
    - wartość ustaloną w harmonogramie ( np 1% po 3 latach ) jeśli kupujesz jako
    PPHU Jan Kowalski były leasingobiorca tego samochodu

    pzdr

    Makwi

  • 6. Data: 2003-01-08 06:40:54
    Od: "cef" <c...@i...pl>

> [...]
    kupujesz jako
    > PPHU Jan Kowalski były leasingobiorca tego samochodu

    Zakładam, że Kowalski był os.fiz. więc
    w dowodzie rejestracyjnym nie będzie
    specjalnej różnicy.

    A co wtedy gdy kupuje PPHU za 1%
    i nie wciąga do ewidencji ŚT?

    Jakie problemy wtedy?

  • 7. Data: 2003-01-08 08:56:02
    Od: g...@p...onet.pl

> [...]
    > - wartość ustaloną w harmonogramie ( np 1% po 3 latach ) jeśli kupujesz jako
    > PPHU Jan Kowalski były leasingobiorca tego samochodu

    Wartość ustalona w harmonogranie może być różna. Obowiązuje wykup za wartość
    godziwą, którą to jest właśnie aktualna cena rynkowa lub poprzez zastosowanie
    odpowiedniego algorytmu. Ogólnie rzecz biorąc: granicą poniżej której cena
    przyjęta przez strony umowy nie może być zaakceptowana przez organy podatkowe
    jest zaktualizowana wartość początkowa zbywanego składnika, pomniejszona o
    wysokość odpisów amortyzacyjnych liczonych metodą degresywną przy zastosowaniu
    współczynnika 3 w okresie, w którym przedmiot umowy leasingu był zaliczany do
    składników majątku leasingodawcy.

  • 8. Data: 2003-01-08 10:05:16
    Od: "Remek" <r...@s...com.pl>

> [...]
    zastosowaniu
    > współczynnika 3 w okresie, w którym przedmiot umowy leasingu był zaliczany

    czy znaczy to mniej więcej tyle? : że np. za 1% mogę wykupić auto tylko na
    firmę ale jeżeli wykupię go na firmę to zadziałają mechanizmy US polegające
    na wycenie wartości rynkowej samochodu i to że wykupiłem go za 1% nie będzie
    miało znaczenia :( Czyli prędzej czy później sporą część odliczonego VAT'u i
    podatku będę musiał zwrócić. Natomiast jeżeli wykupi inna osoba to tylko wg.
    wartości rynkowej od której firma leasingowa będzie musiała odprowadzić VAT
    i podatki ??!! (2x ? bo przecież raz już odprowadziła). Czyli jakby nie
    patrzyć państwo nie da się załadować.

    W takim przypadku jaka będzie istotna różnica pomiędzy leasingiem a kredytem
    ? (poza sporo większym ryzykiem w przypadku leasingu).
    I obawiam się że to może zahaczyć także o umowy podpisane np w ub. roku :(

    Remek

    WWW: http://ajax.umcs.lublin.pl/~rweska/
    GG: 397586

  • 9. Data: 2003-01-08 10:16:15
    Od: "Makwi" <m...@t...pl>

    > Zakładam, że Kowalski był os.fiz. więc
    > w dowodzie rejestracyjnym nie będzie
    > specjalnej różnicy.

    Tu nie chodzi o dowód rejestracyjny tlko odbiorce na fakturze (Kowalski czy
    PPHU)

    > A co wtedy gdy kupuje PPHU za 1%
    > i nie wciąga do ewidencji ŚT?

    Z tego co wiem jest to nie możliwe

  • 10. Data: 2003-01-08 10:32:47
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Tu nie chodzi o dowód rejestracyjny tlko odbiorce na fakturze
    (Kowalski czy
    > PPHU)

    No właśnie. Odbiorca będzie PPHU, a w dowodzie
    i tak Kowalski

    > Z tego co wiem jest to nie możliwe

    Czyżby?
    O wpisie do EWŚ chyba decyduje