  • 11. Data: 2004-12-04 17:46:51
    Temat: Re: Małżonkowie na jednym wpisie a aktualizacja EDG
    Od: Ewa<e...@o...pl>

    Witam,
    czy możliwy jest taki wariant:
    1) małżonkowie zanim zlikwidują działalność na imię obojga np.
    27.12.04 spisują umowę spółki cywilnej, zgłaszją do UM,US, itd
    2) 30.12.04 sprzedają zapas towarów handlowych, wyposażenie,
    śr.trwałe nowopowstałej spółce, gdzie są wspólnikami

    ???
    czy to ma sens podatkowo ?
    jak najkorzystniej wybrnąć z sytuacji, nie ponosząc kosztów ?

    pozdr.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 12. Data: 2004-12-05 19:56:38
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

    Użytkownik "Ewa" <e...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 2) 30.12.04 sprzedają zapas towarów handlowych, wyposażenie,
    > śr.trwałe nowopowstałej spółce, gdzie są wspólnikami

    Rozmawiałam w US również o takim wariancie. Pani w dziale podatku VAT
    wydawała się osobą kompetentną i potwierdziła, że taka opcja też jest
    możliwa. Ze względu jednak na powiązania między jednym a drugim podmiotem
    należałoby szczególnie uważnie podejść do problemu ustalenia ceny przy
    sprzedaży, aby uniknąć zarzutu zaniżenia ceny i dalszych tego konsekwencji.
    > ???
    > czy to ma sens podatkowo ?
    > jak najkorzystniej wybrnąć z sytuacji, nie ponosząc kosztów ?
    >
    > pozdr.

    Niektórzy doradcy podatkowi radzą takim podmiotom wyrejestrowanie drugiego
    małżonka ze wspólnego wpisu, odrębną jego rejestrację i dalszą działalność
    bez żadnych dodatkowych "manewrów". Nie wiem na jakiej podstawie? Obawiam
    się, że jednak może to być traktowane jako zmiana formy działalności w
    sytuacji braku sukcesji prawnopodatkowej i mogą być problemy.
    My chcemy jednak posłużyć się aportem (ale przy naszych usługach brak jest
    materiałów i towarów handlowych).
    Pozdrawiam, Graszka.

  • 13. Data: 2004-12-06 10:01:58
    Od: "Faust" <f...@o...pl>

> [...]
    > sytuacji braku sukcesji prawnopodatkowej i mogą być problemy.
    > My chcemy jednak posłużyć się aportem (ale przy naszych usługach brak jest

    No i właśnie w aporcie jest pies pogrzebany.
    Jeżeli przedsiębiorstwo lub jego część zostaje sprzedane lub przekazane
    aportem do spółki to unika się opodatkowania tej czynności zarówno VAT jak i
    podatkiem dochodowym.
    Stanowi to praktyczne zastosowanie zasady ciągłości prawnej ( czyli nowa
    firma przejmuje obowiązki podatkowe starej fimy ).
    Jeżeli przyjmie się rozwiązanie polegające na sprzedaży (towarów,
    śr.trwałych...) ze starej firmy do nowej, to niestety trzeba odprowadzić VAT
    od tej transakcji i podatek dochodowy z likwidacji. Owszem, w nowej firmie
    VAT będzie naliczonym, ale czasami "odebranie" go może potrwać rok ( czy
    stać cię na kredytowanie skarbu państwa?).
    Co do problemu firm usługowych, to aport niekoniecznie musi być
    materialny.Może to być przedsiębiorstwo jako takie (wartość niematerialna i
    prawna), a jeżeli nowym podmiotem jest spółka cywilna, to problem wyceny tej
    wartości jest abstrakcyjny.

    Co do problemu "niektórych doradców podatkowych" to bez komentarzy.
    Sam ostatnio stwierdzam, że każdy kto zajmuje się tym interesem musi być
    zdrowo szurnięty, bo jak zachować zdrowy rozum żyjąc 24h w szpitalu
    wariatów, a przepisy podatkowe - szczególnie najnowasza ustawa vat - gwałcą
    elementarne zasady logiki.

  • 14. Data: 2004-12-07 10:08:49
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

    Użytkownik "Faust" <f...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > aportem do spółki to unika się opodatkowania tej czynności zarówno VAT jak

    Gdyby jeszcze ktoś wiedział dokładnie jak się do tego aportu zabrać. Czy to
    ma być dokument ze spisem punkt po punkcie co tam wchodzi po kolei do
    aportu, a jeżeli tak, to czy ten spis ma być wyceniony? A jeśli wyceniony to
    w jaki sposób (podst. prawna)?

    Może już ktoś wie?

    Pozdrawiam, Graszka.

  • 15. Data: 2004-12-07 11:33:36
    Od: "Faust" <f...@o...pl>

> [...]
    > ma być dokument ze spisem punkt po punkcie co tam wchodzi po kolei do
    > aportu, a jeżeli tak, to czy ten spis ma być wyceniony? A jeśli wyceniony

    Oczywiście, że należy punkt po punkcie, choć w praktyce są rózne sposoby.
    1. Jeżeli tych punktów jest mało, to wymienia się je w umowie spółki.
    2. Jeżeli dużo, to w umowie określa się ogólną wartość, a wycena stanowi
    załącznik do umowy.
    3. Jeżeli sprawa dotyczy "przekształcenia jednoosobowej DG" to wpisuje się
    do umowy klauzulę o ogólnej wartości według stanu księgowego na dzień ....
    Prawidłowość wyceny regulują przepisy o podatku dochodowym. Tu mamy względną
    swobodę, bo ustawa nie określa w jaki sposób należy udowodnić wartość, ważne
    aby jakiś dowód był (faktura, umowa zakupu) a jeżeli brakuje to może być to
    własna wycena wartości rynkowej sporządzona przez podatnika. Oczywiście
    Urząd może podważyć taką wycenę, ale obecnie Urząd może podważyć każdą
    wycenę więc jest to oddzielny temat dyskusji.

    Reasumując, jeżeli rozmawiamy o przekształceniu "całej" działalności w
    spółkę z zachowaniem ciągłości prawnej, to sprawa jest prosta. Wartość
    majątku "całej" firmy mamy, bo jest to wszystko co posiada na dzień
    dzisiejszy, zgodnie z prowadzoną do tej pory ewidencją. Tą wartość wpisujemy
    jako aport do umowy spółki i po sprawie. jedyny problem jeżeli chcemy przy
    okazji wprowadzić do spółki coś nowego (szczególnie wartość niematerialną)
    to należy wykazać ją w oddzielnej pozycji i wycenić (zasady wyceny j/w).

    Jednolitej podstawy prawnej tu nie ma. Trzeba niestety odnosić się do
    różnych przepisów, od kodeksu cywilnego po rozporządzenie ministra w sprawie
    środków trwałych, więc szczegółowy opis byłby przydługi jak na posta.

    Może jednak najlepiej zwrócić się do najbliższego doradcy lub księgowego i
    za niewielką opłatą rozwiązać problem łatwo i skutecznie.

  • 16. Data: 2004-12-08 11:06:18
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

> [...]
    > do umowy klauzulę o ogólnej wartości według stanu księgowego na dzień ....
    > Prawidłowość wyceny regulują przepisy o podatku dochodowym.

    < ... >

    > Może jednak najlepiej zwrócić się do najbliższego doradcy lub księgowego i
    > za niewielką opłatą rozwiązać problem łatwo i skutecznie.

    Dzięki za przybliżenie mnie do tematu. Co do ostatniej sugestii to owszem -
    byłoby pewnie prościej komus to zlecić. Kwestia tylko rzetelności
    zleceniobiorcy, bo miasto duże i różnych biur i doradców sporo, ale kto jest
    kto to się okazuje najczęściej, gdy już są problemy. Natomiast biura, które
    mi poradzono nie mają obecnie wolnych "mocy przerobowych", więc nadal
    szukam. Swoją drogą wychodzę z założenia, że nawet jeśli zdecyduję się
    zlecić komuś sprawę, to lepiej się również samemu we wszystkim jako tako
    orientować.
    Pozdrawiam, Graszka.

  • 17. Data: 2004-12-09 08:55:01
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    Graszka pisze:

    [...]
    > Dzięki za przybliżenie mnie do tematu. Co do ostatniej sugestii to owszem
    > - byłoby pewnie prościej komus to zlecić.

    Zajrzyj do dzisiejeszej GP.. jest dosc obszerny artykul o "spolce
    malzenskiej"

    Boguslaw