    From: "Faust" <f...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Małżonkowie na jednym wpisie a aktualizacja EDG
    Date: Mon, 6 Dec 2004 11:01:58 +0100

    > Rozmawiałam w US również o takim wariancie. Pani w dziale podatku VAT
    > wydawała się osobą kompetentną i potwierdziła, że taka opcja też jest
    > możliwa. Ze względu jednak na powiązania między jednym a drugim podmiotem
    > należałoby szczególnie uważnie podejść do problemu ustalenia ceny przy
    > sprzedaży, aby uniknąć zarzutu zaniżenia ceny i dalszych tego
    konsekwencji.

    > Niektórzy doradcy podatkowi radzą takim podmiotom wyrejestrowanie drugiego
    > małżonka ze wspólnego wpisu, odrębną jego rejestrację i dalszą działalność
> [...]

    No i właśnie w aporcie jest pies pogrzebany.
    Jeżeli przedsiębiorstwo lub jego część zostaje sprzedane lub przekazane
    aportem do spółki to unika się opodatkowania tej czynności zarówno VAT jak i
    podatkiem dochodowym.
    Stanowi to praktyczne zastosowanie zasady ciągłości prawnej ( czyli nowa
    firma przejmuje obowiązki podatkowe starej fimy ).
    Jeżeli przyjmie się rozwiązanie polegające na sprzedaży (towarów,
    śr.trwałych...) ze starej firmy do nowej, to niestety trzeba odprowadzić VAT
    od tej transakcji i podatek dochodowy z likwidacji. Owszem, w nowej firmie
    VAT będzie naliczonym, ale czasami "odebranie" go może potrwać rok ( czy
    stać cię na kredytowanie skarbu państwa?).
    Co do problemu firm usługowych, to aport niekoniecznie musi być
    materialny.Może to być przedsiębiorstwo jako takie (wartość niematerialna i
    prawna), a jeżeli nowym podmiotem jest spółka cywilna, to problem wyceny tej
    wartości jest abstrakcyjny.

    Co do problemu "niektórych doradców podatkowych" to bez komentarzy.
    Sam ostatnio stwierdzam, że każdy kto zajmuje się tym interesem musi być
    zdrowo szurnięty, bo jak zachować zdrowy rozum żyjąc 24h w szpitalu
    wariatów, a przepisy podatkowe - szczególnie najnowasza ustawa vat - gwałcą
    elementarne zasady logiki.