  • 41. Data: 2009-04-17 11:35:03
    Temat: Re: Moge miec 50% kosztow uzyskania przychodu ?
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello ajt,

    > Przeczytałem. Stanowisko autora (jak pisze, poparte praktyką
    > interpretacyjną) jest takie, że żadne WNiP wytworzone w firmie nie może
    > zostać zaklasyfikowane jako WNiP.
    > Cytuję "W efekcie w praktyce podatkowej popularne stało się stanowisko,
    > że z punktu widzenia
    > ustaw podatkowych nie istnieje instytucja WNiP wytworzonych we własnym
    > zakresie".
    > Przy czym "we własnym zakresie" dotyczy również wytworzenia przez
    > pracowników w ramach swoich obowiązków.
    > Czyli mamy ciekawy przypadek: w świetle tego wyroku:
> [...]
    cencjami_nie_stanowi_przychodu.html
    > osoba prowadząca DG nie może w ramach DG sprzedać praw majątkowych nawet
    > wtedy, kiedy zostały wytworzone nie tylko przez nią samą, ale także
    > przez pracowników :)

    Z cytowanego wyroku nie wynika zakaz wpisu do ewidencji wytworzonych
    WNiP tylko zakaz zaliczania przychodów w DG, skoro wpisu nie było.

    > Pytanie - jak to zrobić, żeby było ok? :)

    Moim zdaniem - wpisać w ewidencję, nie amortyzować. I tyle.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 42. Data: 2009-04-17 11:46:06
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    RoMan Mandziejewicz pisze:
> [...]
    > WNiP tylko zakaz zaliczania przychodów w DG, skoro wpisu nie było.

    > Moim zdaniem - wpisać w ewidencję, nie amortyzować. I tyle.

    Toteż cały czas to sugeruję w swoich wypowiedziach, ale adwersarze
    twierdzą inaczej :)
    Andrzej
    www.album.radom.pl

  • 43. Data: 2009-04-17 11:50:54
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    ajt wrote:
> [...]
    > wtedy, kiedy zostały wytworzone nie tylko przez nią samą, ale także
    > przez pracowników :)
    >
    > Pytanie - jak to zrobić, żeby było ok? :)

    Ja to odczytuję inaczej.

    Jeśli MPA masz zewidencjonowane jako WNiP to przychód jest przychodem z DG.

    Natomiast zewidencjonować możesz w następujących (podstawowych) przypadkach:
    - nabywając od pracownika w trybie wynikającym z UPAiPP (zakładam, że
    słowo "nabywać" w obu ustawach oznacza to samo, co być może jest
    odważnym założeniem skoro dla tego przykładu definicji działalności
    gospodarczej jest chyba ze 6);
    - nabywając w wyniku przeniesienia MPA umową sprzedaży lub w wyniku
    wykonania dzieła przez twórcę;
    - nabywając w drodze wniesienia aportu.

    Być może jest tam coś jeszcze, ale na pewno nie jest to samodzielne
    wytworzenie w ramach DG.

    Z mojego punktu widzenia interesujący jest przypadek środkowy, w resztę
    specjalnie nie wnikam.

    Piotrek

  • 44. Data: 2009-04-17 11:52:37
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    ajt wrote:
    > Toteż cały czas to sugeruję w swoich wypowiedziach, ale adwersarze
    > twierdzą inaczej :)

    Przywołując uparcie sentecje wyroków sądowych :-P
    Ale to pewnie dlatego, że conjamniej niektórzy z nich (me) mają złe
    charaktery.

    Piotrek

  • 45. Data: 2009-04-17 11:57:42
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Piotrek,

    > Przywołując uparcie sentecje wyroków sądowych :-P
    > Ale to pewnie dlatego, że conjamniej niektórzy z nich (me) mają złe
    > charaktery.

    Wskaż literalny zakaz umieszczenia wytworzonej WNiP w ewidencji
    ŚTiWNiP. Znajdziesz tylko zakaz amortyzacji.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 46. Data: 2009-04-17 12:08:29
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Wskaż literalny zakaz umieszczenia wytworzonej WNiP w ewidencji
    > ŚTiWNiP. Znajdziesz tylko zakaz amortyzacji.

    Cytujac za Tomkiem:
    "Art. 22b updof:

    Amortyzacji podlegają (...) *nabyte* nadające się do gospodarczego
    wykorzystania w dniu przyjęcia do używania: (...) - zwane wartościami
    niematerialnymi i prawnymi.

    Jak widzisz WNiP to jest nazwa dla prawa spełniającego konkretne
    warunki, w tym warunek bycia nabytym."

    Natomiast przychód jest przychodem z DG, kiedy MPA masz
    zaewidencjonowane jako WNiP.

    Piotrek

  • 47. Data: 2009-04-17 12:10:02
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Piotrek wrote:

    > Natomiast przychód jest przychodem z DG, kiedy MPA masz
    > zaewidencjonowane jako WNiP.

    Wprzciwnym przypadku jest przychodem "osobistym" (nie z DG).

    Piotrek

  • 48. Data: 2009-04-17 12:12:35
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    Piotrek pisze:

    > Przywołując uparcie sentecje wyroków sądowych :-P
    > Ale to pewnie dlatego, że conjamniej niektórzy z nich (me) mają złe
    > charaktery.

    Tylko że przywoływany wyrok został oparty na tym, że delikwent nie miał
    wnip wpisanych do ewidencji, a ja usiłuję dociec, czy istnieją prawne
    przeszkody do wpisania wnip wytworzonych we własnym zakresie.
    To że głównym celem i sensem istnienia ewidencji jest umożliwienie
    amortyzacji, nie znaczy przecież, że zabronione jest wpisywanie pozycji,
    które amortyzowane nie będą.
    Chociażby art. 22c:
    "Amortyzacji nie podlegają:
    1) grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów,
    - zwane odpowiednio środkami trwałymi lub wartościami niematerialnymi i
    prawnymi."

    Skoro nie pdlegają amortyzacji, a sam ustawodawca nazywa je wnip, czemu
    nie może istnieć ich ewidencja, chociażby tylko po to, by podatnik sam
    wiedział co posiada? :)
    Andrzej
    www.album.radom.pl

  • 49. Data: 2009-04-17 12:14:48
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Piotrek,

> [...]
    > niematerialnymi i prawnymi.
    > Jak widzisz WNiP to jest nazwa dla prawa spełniającego konkretne

    Po raz kolejny - to jest warunek amortyzacji a nie wpisu do ewidencji.
    Jest dość oczywiste, że skoro w koszty zaliczono koszt wytworzenia
    WNiP np. w postaci pensji pracowników, to nie można ponownie w koszty
    wliczać amortyzacji tej samej WNiP.

  • 50. Data: 2009-04-17 12:16:38
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 17-04-2009 o 13:46:06 ajt <a...@u...com.pl> napisał(a):

    > Toteż cały czas to sugeruję w swoich wypowiedziach, ale adwersarze
    > twierdzą inaczej :)

    Wystarczy przeczytać art. 22b updof - do ESTiWNiP wpisuje się WNiP,
    a jeśli dane prawo nie jest nabyte to nie jest też WNiP. Co za tym
    idzie nie łapie się pod art. 14 updof niezależnie od faktu wpisanie
    gdziekolwiek.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek