  • 1. Data: 2003-04-30 00:42:42
    Temat: Moment sprzedazy przy wysylce
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Witam!
    Jak dla celów podatku dochodowego określa się moment powstania obowiązku
    podatkowego związanego ze sprzedażą wysyłkową? Dla VAT jest to w miarę
    dokładnie objaśnione, a tutaj?
    Powiedzmy wysyłam towar 20 grudnia 2002, a wpłatę dostaję 10 stycznia 2003.
    Do jakiego roku mam tę sprzedaż przypisać? Zakładamy, że jest to sprzedaż
    bezrachunkowa (i bezparagonowa).

    Pozdrawiam,
    BaLab

  • 2. Data: 2003-04-30 23:09:52
    Temat: Re: Moment sprzedazy przy wysylce
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 30 Apr 2003, BaLab wrote:

    >+ Witam!
    >+ Jak dla celów podatku dochodowego określa się moment powstania obowiązku
    >+ podatkowego związanego ze sprzedażą wysyłkową?

    Nie wiem, ale tak sobie podejrzewam że standardowo bez pomocy
    sił nadnaturalnych - bądź *przynajmniej* twojej dobrej woli -
    grupowicze nie będą wiedzieli czy rozliczasz się kasowo czy
    memoriałowo. A podejrzewam że to może mieć jakiś związek ;)
    Zakładam że PK nie prowadzisz, ale pewne to *też* nie jest :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2003-04-30 23:34:51
    Od: "Karol" <a...@p...onet.pl>

    wiadomości
    -2.portezjan.zabrze.pl..
    .

> [...]
    > grupowicze nie będą wiedzieli czy rozliczasz się kasowo czy
    > memoriałowo. A podejrzewam że to może mieć jakiś związek ;)

    A jaki ?

    Karol

  • 4. Data: 2003-05-01 16:13:27
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

> [...]
    > memoriałowo. A podejrzewam że to może mieć jakiś związek ;)
    > Zakładam że PK nie prowadzisz, ale pewne to *też* nie jest :)

    OK, zakładamy najprostszą sytuację: jestem osobą fizyczną prowadzącą DG.
    Poza tym, znalazłem to UoPDoOF. Ważny jest "moment wydania". Tylko nie wiem,
    czy oznacza to moment, gdy ja wydaję towar poczcie, czy gdy poczta
    klientowi... Pewnie to pierwsze.
    Czuję, że bardzo skomplikuje mi to rozliczenia... (ewidencja wyjść, inne
    momenty dla VAT inne dla PD, zwroty itp.) :-( .

    Pozdrawiam,
    BaLab

  • 5. Data: 2003-05-02 08:46:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 1 May 2003, Karol wrote:

    >+ Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> [...]
    >+ > On Wed, 30 Apr 2003, BaLab wrote: [...]
    >+ > >+ podatkowego związanego ze sprzedażą wysyłkową?
    [...]
    >+ > grupowicze nie będą wiedzieli czy rozliczasz się kasowo czy
    >+ > memoriałowo. A podejrzewam że to może mieć jakiś związek ;)
    >+
    >+ A jaki ?

    Ermmhm... Widać miałem wtedy iść spać a nie pisać na grupę :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2003-05-06 10:16:51
    Od: "Andy" <a...@a...net.pl>

    > [...]

    Przejrzalem archiwum i znalazlem kilka pytan o sprzedaz wysylkowa, ale nie
    zauwazylem odpowiedzi na gnebiace mnie pytania. Mam KPiR + VAT bez kasy.
    1. do rejestru sprzedazy VAT wpisuje z data wplywu pieniedzy na konto
    - to jest chyba dosc jednoznacznie okreslone.
    2. czy do KPiR moge ksiegowac z ta sama data?
    3. do pobrania doliczam koszty wysylki dokladnie w wysokosci pobranej przez
    poczte. Ksiegujac sprzedaz w ciagu miesiaca z rozbiciem na moja
    (opodatkowana) i koszty wysylki (zwolnione) "sprzedaje" uslugi pocztowe, na
    ktore fakture dostane dopiero na koniec miesiaca. Czy nie ma w tym bledu?
    Andy

  • 7. Data: 2003-05-06 13:47:16
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik "Andy" <a...@a...net.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > - to jest chyba dosc jednoznacznie okreslone.
    > 2. czy do KPiR moge ksiegowac z ta sama data?

    Nie. Do KPiR należy wpisywać z datą _wydania_ towaru. Sądzę, że wydanie =
    nadanie na poczcie.

> [...]
    na
    > ktore fakture dostane dopiero na koniec miesiaca. Czy nie ma w tym bledu?

    Ja tutaj mam problem, ponieważ zwolnienie jest *podmiotowo-przedmiotowe*, a
    nie przedmiotowe, tj. zwolnione są usługi świadczone przez Poczte Polską.
    Jesli to samo robi spedytor to już nie jest zwolnione. Nie oznacza to
    bynajmniej, że Poczta jest zwolniona :-/. A jeśli Ty pośredniczysz w
    sprzedaży usług PP? Zwolnienie już jakby mniej jednoznacznie Ci przysługuje.

    Co do zasadniczego wątku Twojego pytania - nie ma tutaj chyba problemu.
    Często przy świadczeniu usług kolejnść wystawiania faktur bywa odwotna, z
    zastrzeżeniem, że nie wiem jak się ma wystawienei faktury przez PP RAZ w
    miesiacu, do obowiązku wystawienia faktury maks. 7 dni po wykonaniu usługi.

    Pozdrawiam,
    BaLab

  • 8. Data: 2003-05-07 10:02:33
    Od: "Andy" <a...@a...net.pl>

    > Nie. Do KPiR należy wpisywać z datą _wydania_ towaru. Sądzę, że wydanie =
    > nadanie na poczcie.

    Czyli wszystkie zwroty do korekty? :-( A co w takim wypadku z kosztami
    nadania? Część wpłaconej kwoty poczta podobna zwraca...

> [...]
    > bynajmniej, że Poczta jest zwolniona :-/. A jeśli Ty pośredniczysz w
    > sprzedaży usług PP? Zwolnienie już jakby mniej jednoznacznie Ci

    Tyle, że ja tych usług nie wykonuję, a jedynie pośrdniczę. Bardziej mi to
    podchodzi pod refakturowanie usług (nic sobie nie doliczam). Czy można
    refakturować usługi bez faktury?

    > zastrzeżeniem, że nie wiem jak się ma wystawienei faktury przez PP RAZ w
    > miesiacu, do obowiązku wystawienia faktury maks. 7 dni po wykonaniu
    usługi.

    Rzeczywiście! A może w ogóle nie potrzebuję tej faktury? Czy potwierdzenia
    nadania z wpisanymi kwotami w pocztowej książce nadawczej są podstawą do
    księgowania, tak jak wyciągi z banku?
    Andy

  • 9. Data: 2003-05-07 11:04:13
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > Tyle, że ja tych usług nie wykonuję, a jedynie pośrdniczę. Bardziej mi to
    > podchodzi pod refakturowanie usług (nic sobie nie doliczam). Czy można
    > refakturować usługi bez faktury?

    Nigdy nie wgłębiałem się zbytnio w ofertę Poczty ani opodatkowanie
    sprzedaży wysyłkowej, więc mogę pisać trochę jak mały Jasio, ale...
    Czy nie mozna na Poczcie wykupić usługi "hurtowo", wrzucić całość
    od razu w koszty bez babrania się w indywidualne rozliczanie, a dla
    klientów podnieść nieco cenę towaru aby to sobie wyrównać ?
    To oczywiście tylko taki mój luźny pomysł, być może głupi ;-)

    Pix

  • 10. Data: 2003-05-07 20:06:27
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    > że wydanie =
    >
    > Czyli wszystkie zwroty do korekty? :-( A co w takim wypadku z
    > kosztami
    > nadania? Część wpłaconej kwoty poczta podobna zwraca...

    -----------
    Art. 14. 1. Za przychód (...), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały
    faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych
    bonifikat i skont.(...)
    -----------
    No i mam kolejne wątpliwości:
    Nadajemy na poczcie towar. Czy kwota, którą wpisujemy na pobraniu jest KWOTĄ
    NALEŻNĄ już w momencie nadania przesyłki, czy staje się nią dopiero, gdy
    klient ją odbierze? Przecież trudno twierdzić, że coś nam się od klienta
    należy, zanim jeszcze nie otrzyma on swojego towaru, prawda? Z drugiej
    strony można argumentować, że wzajemne zobowiązanie (a więc i należność)
    powstały w chwili zawarcia umowy kupna-sprzedaży (np. poprzez złożenie
    zamówienia w sieci) - Ty zobowiązujesz się dostarczyć towar, klient -
    zapłacić za niego. Więc jest to kwota należna, chociaż jeszcze nie
    otrzymana. I tak chyba należy tę sytuację interpretować.
    ----------------
    Art. 14. 1c. Za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się,
    (...) dzień wystawienia faktury (rachunku), nie później jednak niż ostatni
    dzień miesiąca, w którym nastąpiło:
    1) wydanie rzeczy, (...)
    ----------------

    Procedura powinna polegać na tym, że przychód wpisujesz do KPiR w momencie
    wystawienia faktury, lub jeśli faktury nie wystawiasz - do końca miesiąca, w
    którym nadałeś przesyłkę. Jeśli w kolejnym miesiącu (lub miesiącach, Poczta
    potrafi zaskakiwać) otrzymałeś zwrot, to faktycznie powinieneś pomniejszyć
    przychód z miesiąca wcześniejszego, korygować PIT-5 itd. itp. W praktyce
    *chyba* można zwyczajnie wpisać zwrot z minusem w miesiącu bieżącym (podatek
    doch. rozliczasz rocznie, a Skarb Państwa na tym nie traci).

> [...]
    > Bardziej mi to
    > podchodzi pod refakturowanie usług (nic sobie nie doliczam).

    Wogóle zacznijmy od tego, że sama idea refakturowania opiera się na pismach
    różnych podsekretarzy departamentów Ministerstwa Finansów i nie ma podstaw w
    ustawach podatkowych.
    http://firma.onet.pl/1282,1103157,poradnik.html

    Poza tym, przy PP masz stawkę "zwolnione" co komplikuje rozliczenia Vatu z
    faktur zakupowych - możesz odliczyć tylko część proporcjonalnie przypadającą
    na sprzedaż opodatkowaną (a refakturując usługi PP, masz też sprzedaż
    zwolnioną). Innymi słowy - tracisz na vacie. Może lepiej wrzucać te koszty w
    cenę towaru? Ale na upartego można wówczas przyczepić się, że świadczysz
    "darowiznę usług" polegających na przesłaniu towaru do klienta i... obciążyć
    Cię vatem!

> [...]
    > nadania z wpisanymi kwotami w pocztowej książce nadawczej są podstawą do

    Tak, dowody opłaty pocztowej są podstawą księgowania w KPiR (patrz
    rozporządzenie w sprawie KPiR). Ale wówczas sprawa refakturowania jest już
    zupełnie pokręcona i ja wysiadam ;-).

    Pozdrawiam,
    BaLab