  • 1. Data: 2005-12-22 12:05:04
    Temat: NIP - REGON - pierwsza praca?
    Od: z...@g...pl

    Witam

    Jestem studentem, od 2 miesięcy pracuje na zasadzie umowy o dzieło jako
    programista; niedawno mój szef zwrócł mi uwagę że przy wypełnianiu
    kwestionariusza osobowego nie wpisałem NIP'u - i poprosił mnie żebym wpisał a
    jak nie mam to żebym sobie załatwił - w związku z tym mam pytanie:

    1. Co daje mi posiadanie NIP'u - przecierz i tak odliczają mi podatek 0,8*0,19
    % od dochodu ???

    2. Przeglądałem wniosek NIP-1 o przyznanie NIP'u i tak gdzieś na 3 stronie
    trzeba było wpisać REGON - czy ja to tesz musze wypełniać( a nie mam to czy
    musze składać koeljny papierek??)

    3. Czy jak bende miał NIP to bende musiał sie rozliczać z fiskusem co roku?? a
    jeżeli tak to czy musze "magazwynowac" umowy, które podpisuje??

    4. Kiedyś koelga mówił mi że jego rodzice złozyli za niego podanie o NIP(zaraz
    po ukończeniu 18 roku życia), a jeszcze nie miał żadnej pracy - tak więc czy
    konieczne jest uzupełnianie tych informacji o firmie gdzie sie pracuje??

    5. Czy jak jestem zatrudniony o umowe o dzieło to wpisuje adres firmy i jej
    dane?

    bardzo prosze o jakąś pomoc :)
    --
    pozdrawiam
    wito

  • 2. Data: 2005-12-22 12:38:07
    Temat: Re: NIP - REGON - pierwsza praca?
    Od: Hikikomori San <h...@g...pl>

    z...@g...pl wrote:

    > 1. Co daje mi posiadanie NIP'u - przecierz i tak odliczają mi podatek 0,8*0,19
    > % od dochodu ???

    Daje wiele korzysci jak i niekorzysci ;)

    > 2. Przeglądałem wniosek NIP-1

    Sprobuj NIP-3, no chyba, ze prowadzisz DG to wtedy sie dziwie, ze nie
    masz REGONu jeszcze...

    --
    *
    *|\

  • 3. Data: 2005-12-22 13:24:07
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    Użytkownik <z...@g...pl> napisał w wiadomości

    > 1. Co daje mi posiadanie NIP'u - przecierz i tak odliczają mi podatek
    0,8*0,19
    > % od dochodu ???

    Co z tego, ze odliczaja - tzn Zamawiajacy odlicza - jeszcze trzeba wiedziec
    za kogo ten podatek jest placony. No i w przyszlym roku bedziesz mogl
    ubiegac sie o zwrot (nawet do 500 zl z groszami). Bez NIP-u ciezko bedzie.

    > 3. Czy jak bende miał NIP to bende musiał sie rozliczać z fiskusem co
    roku?? a
    > jeżeli tak to czy musze "magazwynowac" umowy, które podpisuje??

    Tylko w roku, w ktorym cokolwiek zarobisz
    Wystarczy, ze bedziesz magazynowal informacje PIT-8B, ktore bedziesz
    dostawal od Zamawiajacych i Zleceniodawcow.

    > 5. Czy jak jestem zatrudniony o umowe o dzieło to wpisuje adres firmy i
    jej
    > dane?

    Nie.
    Nie ma czegos takiego jak "zatrudniony w firmie na umowe o dzielo". To jest
    jakies chore rozumienie tej sytuacji prawnej. Po prostu masz wykonac dla
    firmy dzielo i wziac za to kase. Nic Cie z ta firma nie laczy.

    Pozdrawiam
    SDD

    --
    Przepisu, jak życie wziąć w cugle, nie znajdziesz nawet i w Google. (SDD)

  • 4. Data: 2005-12-22 13:51:17
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    z...@g...pl wrote:
> [...]
    > kwestionariusza osobowego nie wpisałem NIP'u - i poprosił mnie żebym wpisał a
    > jak nie mam to żebym sobie załatwił - w związku z tym mam pytanie:

    Bierzesz NIP-3, wypełniasz, dajesz szefowi, żeby wpisał dane swojej
    firmy i on to wysyła.

  • 5. Data: 2005-12-22 14:24:46
    Od: z...@g...pl

    > Bierzesz NIP-3, wypełniasz, dajesz szefowi, żeby wpisał dane swojej
    > firmy i on to wysyła.

    dzięki for all za odpowidzi :)

    **dziwne wysłałem odp na tego posta, a sie niepojawiło.. anyway mam jeszcze
    1.5 pytania ;)

    1. czy zamiast szefa może to być dowolna osoba np: kolega , albo ojciec -
    oczywiści posiadający NIP i czy może po prostu przyjść do US i oddać (on albo
    ja osobiście)?

    2. jeżeli nie to czy jak dostane zlecenie z innej formy to mam jakoś to
    aktualizować (bez sensu????)

    --
    wito

  • 6. Data: 2005-12-22 14:35:13
    Od: "W.R." <email_beztego@beztego_ratymirski.net>

    witek napisał(a):

    > Bierzesz NIP-3, wypełniasz, dajesz szefowi, żeby wpisał dane swojej
    > firmy i on to wysyła.

    ???? Widziałeś NIP-3 wogóle? Gdzie tam dane firmy??? NIP-3 wypełniamy i
    składamy samodzielnie. Szefowi nic do tego.

    --
    Wojciech Ratymirski

  • 7. Data: 2005-12-22 15:22:42
    Od: "cim" <p...@p...net_usun_to>

    > ???? Widziałeś NIP-3 wogóle? Gdzie tam dane firmy??? NIP-3 wypełniamy i
    > składamy samodzielnie. Szefowi nic do tego.

    To moze zajrzymy do ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i
    platnikow:

    Art 8.
    1. Podatnicy podatku dochodowego od osob fizycznych, ktorym platnik na
    podstawie przepisow o podatku dochodowym od osób fizycznych:

    3) pobiera zaliczkę wylacznie od dochodu z tytulu umowy o dzieło lub umowy
    zlecenia
    - dokonuja zgloszenia identyfikacyjnego za posrednictwem tego płatnika.

    cim

  • 8. Data: 2005-12-22 17:13:39
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    Użytkownik "W.R." <email_beztego@beztego_ratymirski.net> napisał w
    wiadomości news:doedav$s8b$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > ???? Widziałeś NIP-3 wogóle? Gdzie tam dane firmy??? NIP-3 wypełniamy i
    > składamy samodzielnie. Szefowi nic do tego.

    Boshe - od kiedy to Zamawiajacego sie nazywa szefem?

    Pozdrawiam
    SDD

    --
    Przepisu, jak życie wziąć w cugle, nie znajdziesz nawet i w Google. (SDD)

  • 9. Data: 2005-12-23 04:14:30
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    W.R. wrote:

    > ???? Widziałeś NIP-3 wogóle? Gdzie tam dane firmy??? NIP-3 wypełniamy i
    > składamy samodzielnie. Szefowi nic do tego.

    A widziałeś kiedyś ustawę?

  • 10. Data: 2005-12-23 04:21:27
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    z...@g...pl wrote:

    > 1. czy zamiast szefa może to być dowolna osoba np: kolega , albo ojciec -
    > oczywiści posiadający NIP i czy może po prostu przyjść do US i oddać (on albo
    > ja osobiście)?
    Nie.
    Musi to być firma. Teoretycznie.
    W praktyce wypełnij to sam, tylko na kopercie powiedz szefowi, zeby
    walnał pieczątkę firmy i wrzuć do skrzynki.
    Chodzi o to, że o nip wystepuje twój pierwszy pracodawca, zleceniodawca.
    W praktyce znajdzie się tysiąc powodów dla których potrzebny ci jest nip
    mimo, że nie masz pierwszej pracy. Np. zarobiłeś coś za granicą i
    powinieneś zapłacić pdoatek od tego w Polsce.
    Dlatego też jak wyslesz nip-3 samodzielnie, to albo US machnie na to
    ręką i nip ci nada, albo jak będą bardzo służbowi to dostaniesz pisemko
    żebyś przyszedł i wyjasnił po co ci nip.

    > 2. jeżeli nie to czy jak dostane zlecenie z innej formy to mam jakoś to
    > aktualizować (bez sensu????)

    O nip się wystepuje tylko raz i robi to pierwsza firma.
    Potem pamiętaj tylko o tym, że zmiana adresu, numeru dowodu i innych
    danych, ktore podałes na nip-3 wymaga powtórnego złożenia druku nip-3 z
    tym, że wówczas zamiast zaznaczać zgłoszenie identyfikacyjne zaznaczasz
    opcję zgłoszenie akutalizacyjne.

    Tyle.