  • 1. Data: 2008-01-06 15:28:53
    Temat: Najem, ryczałt a podatek na zasadach ogólnych
    Od: "Robert" <r...@g...com>

    Witam
    Wynajmuję jedno mieszkanie płacąc ryczałt. W grudniu kupiłem drugie
    mieszkanie częściowo na "kredyt mieszkaniowy/inwestorski" (tak jest w
    umowie) które po remoncie i umeblowaniu chcę wynajmować. Jednocześnie
    osiagam dochody z umowy o pracę. Co jest dla mnie korzystniejsze: dalej
    ryczałt czy przejście na zasady ogólne ?
    1. Czy stratę z jednego mieszkania mogę odliczyć z dochodów z drugiego?
    Jeżeli tak
    2. Czy od odsetki od mojego kredytu mogę odliczać od dochodu z najmu.
    3. Czy jednocześnie mogę odliczać amortyzację przyjmując wartość mieszkania
    z aktu notarialnego + opłaty notarialne w przypadku nowozakupionego
    mieszkania?
    4. Jak ustalić wartość do amortyzacji "starego" mieszkania. Można to podobno
    zrobić na podstawie cen z grudnia roku poprzedniego tylko jak? Wyliczyć
    jakąś średnią z wartość mieszkań z ogłoszeń w gazetach?

    Robert

  • 2. Data: 2008-01-07 04:53:21
    Temat: Re: Najem, ryczałt a podatek na zasadach ogólnych
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 6 Jan 2008, Robert wrote:

    > 1. Czy stratę z jednego mieszkania mogę odliczyć z dochodów z drugiego?

    Ważne jest, czy jest to jedno "źródło przychodu".
    Jeśli oba mieszkania są najmowane w ramach DG lub oba są najmowane
    "poza DG", to oczywiście nie odlicza się straty od dochodów!
    Po prostu ŁĄCZNIE traktuje się PRZYCHODY oraz WYDATKI.

    > Jeżeli tak
    > 2. Czy od odsetki od mojego kredytu mogę odliczać od dochodu z najmu.

    IMHO - jeśli jest to kredyt "na mieszkanie" (tak jest na umowie),
    to ewidentnie tak.
    Jak jest to "kredyt wzięty tak sobie" i dopiero później przeznaczony
    na mieszkanie, to spory i dyskusje znajdziesz w archiwach grupy.

    > 3. Czy jednocześnie mogę odliczać amortyzację przyjmując wartość mieszkania
    > z aktu notarialnego + opłaty notarialne w przypadku nowozakupionego
    > mieszkania?

    "A dlaczego by nie"? :)

    > 4. Jak ustalić wartość do amortyzacji "starego" mieszkania. Można to podobno
    > zrobić na podstawie cen z grudnia roku poprzedniego tylko jak? Wyliczyć
    > jakąś średnią z wartość mieszkań z ogłoszeń w gazetach?

    Nie podejmuję się komentarza.
    Ale sprawdź cały art.22g, a w szczególności rzuć okiem na 22g.10
    W odróżnieniu od "wyceny" którą US może podważyć, ryczałtowa stawka
    jest ustawowo niepodważalna - na podstawie podstawy opodatkowania
    podatkiem od nieruchomości.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-01-07 11:37:26
    Od: "Nieustraszony Lowca Trolli" <l...@o...eu>

    Ja do mieszkania zamawiam operatyw i mam niepodważalną wartość. A operatyw
    zawsze się może przydać.

    jk

  • 4. Data: 2008-01-07 17:27:51
    Od: "Robert" <r...@g...com>

    > Ja do mieszkania zamawiam operatyw i mam niepodważalną wartość. A operatyw
    > zawsze się może przydać.

    O Art.22g10 wiem tylko że stawka 988 zł /m2 ma się nijak do aktualnych cen,
    a czytałem że moża wartość mieszkania urealnić.
    Co to jest operatyw Czy masz na myśli wycenę przez rzeczoznawcę?

    Dzięki za odpowiedzi
    Robert

  • 5. Data: 2008-01-09 09:37:07
    Od: "Nieustraszony Lowca Trolli" <l...@o...eu>

    > Co to jest operatyw Czy masz na myśli wycenę przez rzeczoznawcę?

    Tak,
    Za pareset pln masz dokument do którego nikt się nie przyczepi.

    jk

  • 6. Data: 2008-01-29 21:42:54
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:
> [...]
    > "poza DG", to oczywiście nie odlicza się straty od dochodów!
    > Po prostu ŁĄCZNIE traktuje się PRZYCHODY oraz WYDATKI.

    Odswiezam watek, bo wlasnie moja lepsza polowa bedzie miala podobna
    zagwozdke.

    Posiada mieszkanie nabyte w drodze darowizny oraz drugie nabyte na
    kredyt hipoteczny. Obydwa sa przedmiotem najmu (bez DG).

    I dwa manewry ktore chcemy przeprowadzic:

    1) korzystac z ulgi odsetkowej na mieszkanie nowe
    2) mieszkanie stare (powyzej 20 lat) amortyzowac stawka taka zeby
    podatek z najmu sprowadzic do 0 :)

    Oczywiscie nie zamierzamy ta amortyzacja obnizac podatku tytulem umowy o
    prace. Chodzi tylko o to, ze wartosc starego mieszkania (niski czynsz
    najmu) polaczona z przyspieszona amortyzacja pozwalalaby wyeliminowac
    wplyw nowego mieszkania (nizsza cena, amortyzacja standard, wysoki
    czynsz najmu)

    Czy sa jakies przeciwwskazania?

    Pozdrawiam
    Wwieslaw