    From: "Fin" <f...@a...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Naleznosc niesciagalna...
    Date: Wed, 24 Mar 2004 20:03:15 +0100

    "Baton" <k...@p...fm> wrote in message
    news:c3sjpf$o8v$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Sytuacja ma miejsce w sp. z o.o. Jest sobie taka naleznosc od kilku lat.
    > Teraz ksiegowa wymyslila by 'wpakowac' ja w starty nadzwyczajne (wlasnie
    > tworzy bilans). Z tego co wiem strata pomniejsza zysk netto czyli
    > upraszcajac bedzie kosztowac dodatkowo 19%. Co mozna z tym fantem zrobic?
    > Czy mozna te strate potraktowc jako koszt? Jak? Czy taka naleznosc moze
    > sobie 'wisiec' nierozliczona w bilansie w wiecznosc... Przepraszam za
    > niefachowy jezyk ale ksiegowym to ja nie jestem ;-)

    Niestety wierzytelności przedawnione nie stanowią kosztu uzyskania
    przychodu Art. 16 ust. 1 pkt. 20 upop.

    Do pewnej kwoty wystarczy protokół sporządzony przez podatnika
    w którym przedstawia, iż koszty dochodzenia takiej wierzytelności
    na drodze sądowej przewyższają jej wartość. Art. 16 ust. 2 pkt3.

    Jeżeli kwota jest większa to należy porównać koszty sądowe
    z kwotą (wierzytelność * 19%) i zdecydować. Później pozew
    sądowy i przykładowo odpowiedź komornika o bezskutecznej
    egzekucji.

    Oczywiście w obu przypadakach taka wierzytelność musiała być wcześniej
    przychodem.

    Czasami warto sprzedać taką wierzytelność firmom profesjonalnie
    zajmującym się obrotem, wtedy wartość wierzytelności minus
    wartość sprzedaży również jest kosztem podatkowym. Tutaj
    jednak pozostaje kwestia ceny, normalnie wahają się one w granicach
    20%-80%. Tu powstaje problem bo jeśli by sprzedać taką wierzytelność
    za 10 zl (bo nikt nie zaproponuje wyższej ceny) to może to US zakwestionować
    naliczyć wyższą i odpowiednio podnieść podatek.

    Jeżeli chodzi o pytanie czy coś takiego może wisieć w bilansie w
    nieskończoność to nie może ponieważ na podstawie ostrożnej wyceny
    powinna być odpisana w koszty (niepodatkowe) np już rok po terminie
    płatności.

    Mam nadzieje, że coś niecoś wyjaśniłem.

    pzdr
    Fin