    From: /slawek <w...@W...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Naleznosc niesciagalna...
    Date: Thu, 25 Mar 2004 12:50:54 +0100
    Sender: w...@o...pl@cerber.farmacol.com.pl

    Użytkownik Fin napisał:
    > "Baton" <k...@p...fm> wrote in message

    Nie w straty nadzwyczajne tylko pozostałe koszty operacyjne

    Nie będzie "kosztować o 19% więcej" tylko dokładnie tyle ile wynosi jej
    wartość w cenach brutto. Zakładając hipotetyczny przypadek, że byłaby
    kosztem uzyskania przychodów to strata była by mniejsza o korzyść
    podatkową w wysokości 19% wartości netto czyli przy 22% VATcie ok. 15%
    wartości brutto.

    Chodzi oczywiście o koszt do podatku dochodowego? Nie, nie można.

    Nie może

    > Niestety wierzytelności przedawnione nie stanowią kosztu uzyskania
    > przychodu Art. 16 ust. 1 pkt. 20 upop.

    Właśnie

    > Do pewnej kwoty wystarczy protokół sporządzony przez podatnika
    > w którym przedstawia, iż koszty dochodzenia takiej wierzytelności
    > na drodze sądowej przewyższają jej wartość. Art. 16 ust. 2 pkt3.
    >
    > Jeżeli kwota jest większa to należy porównać koszty sądowe
    > z kwotą (wierzytelność * 19%) i zdecydować. Później pozew
    > sądowy i przykładowo odpowiedź komornika o bezskutecznej
    > egzekucji.

    W tej chwili jest już na to za późno - należność się przedawniła, nie
    było żadnych działań windykacyjnych.

    > Oczywiście w obu przypadakach taka wierzytelność musiała być wcześniej
    > przychodem.

    Oczywiście nie wiemy czy chodzi o należność za dostawy, ale w tym stanie
    żeczy to nie ma już znaczenia.

    > Czasami warto sprzedać taką wierzytelność firmom profesjonalnie
    > zajmującym się obrotem, wtedy wartość wierzytelności minus

    Kto kupi należność przedawnioną?

    > wartość sprzedaży również jest kosztem podatkowym. Tutaj
    > jednak pozostaje kwestia ceny, normalnie wahają się one w granicach
    > 20%-80%. Tu powstaje problem bo jeśli by sprzedać taką wierzytelność
    > za 10 zl (bo nikt nie zaproponuje wyższej ceny) to może to US zakwestionować
    > naliczyć wyższą i odpowiednio podnieść podatek.

    Uwaga na art. 16 ust 1 pkt 39

    --

    /slawek/szczecin
    http://windsurfing.sytes.net