    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Nota odsetkowa - podpis odbiorcy
    Date: Thu, 30 Oct 2003 03:01:40 +0100

    On Thu, 30 Oct 2003, Wiola wrote:

    >+ Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> [...]
    >+ > Mi się wydaje że pytający źle postawił pytanie :)
    >+ > Podejrzewam że zamiarem pytającego było określenie noty
    >+ > odsetkowej jako *dokumentu księgowego*.

    Przyjmijmy że taka była idea pytania :)

    >+ > Takim dokumentem ono nie jest, jak rozumiem.
    >+ -----------------
    >+ No tu podyskutuje dla mnie nota odsetekowa jest dokumentem księgowym tym
    >+ bardziej jeśli uznaje jej wysokość.W pełnej księgowości bo w książece nie ma
    >+ takiej możliowści.

    No to OK, zabieramy się do dyskusji :)
    Zeznaję że w PK się (niemal) nie orientuję, ale spróbuję rzeczy
    dość niebezpiecznej, czyli "na logikę" :) To że miałem na myśli
    "dokument księgowy w znaczeniu KPiR mam nadzieję jest oczywiste,
    i że nieco się zapędziłem zakładając że w PK musi być tak samo
    - również (jak rozumiem) :)
    Ad rem:
    - mamy umowę z której wynikają zobowiązania, w tym odsetki karne.
    Przyjmijmy że wynikają w ten sposób, że NIE zapisano ich
    w umowie, więc przysługują w wysokości ustawowej.
    - dopuszczamy się opóźnienia w płatności.

    I teraz mamy przypadki:
    A. wierzyciel wystawia notę odsetkową, która jak twierdzisz
    jest dokumentem księgowym. Co ona konkretnie dokumentuje,
    szczególnie jeśli (przypadkiem, np. wskutek błędu) NIE
    będzie zgodna z wartością faktycznie należnych odsetek ?
    B. wierzyciel nie wystawia noty, przysyła rzeczonego "pana
    o posturze". Czy wizyta owego "pana o posturze" jest
    dokumentem księgowym ?
    --- po czym następuje finał: ----
    - płacimy faktycznie należne zobowiązanie.

    Czym jest "nota" w przypadku A (tj. gdzie i po co się ją
    wpisywało !), czym jest BRAK NOTY w przypadku B ?
    Czy owa nota w razie zapłacenia *bez noty* musi być
    zastapiona innym dokumentem (i po co on ?), a jeśli nie
    - to czy owa nota jest hmmm... "zbędnym dokumentem
    księgowym", jak najbardziej realizującym prawo Parkinsona
    w praktyce księgowej ??

    >+ > Natomiast można je uznać za "wezwanie do zapłaty", określające
    [....]
    >+ Tu myśle że Gołota jednak byłby lepszym straszakiem dla niektórych firm.Na
    >+ noty nie zawsze zwracają uwage.

    O :)
    No to jaką rolę one pełnia, do tego z p. widzenia księgowego (jeśli
    NIE określają czegokolwiek ! poza dokonaniem obliczenia kwoty
    należności "na dzień", czyli taka nota "jutro" już ma wartość
    papieru na którym jest spisana !)

    No to CO ona daje ?

    pozdrowienia, Gotfryd
    (zbędnie zaciekawiony :))