    From: "Katarzyna Mikołajczyk" <K...@c...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Obligatoryjne odsetki dla malych firm?
    Date: Thu, 17 Jan 2002 12:22:40 +0100

    Użytkownik "asandra" <a...@a...net.pl> napisał w wiadomości
    news:3c45e95c@news.vogel.pl...
    > Witam
    > Ustawa z dn 6 wrzesnia 2001 o terminach zaplaty w obrocie gospodarczym.
    > http://www.rp.pl/prawo/doc/ter1130.html
    >
    > Ustawa ta ma chronic malego przedsiebiorce przed narzucaniem dlugich
    > terminow platnosci. W naszym przypadku o maly wlos doprowadzilaby do
    > zerwania umow z 'duzym przedsiebiorca', z ktorym mamy dluzsze terminy
    > platnosci niz 30 dni. Duzy przedsiebiorca nie chcac byc obligatorynie
    > zobowiazany do placenia odsetek moze chciec zawierac umowy tylko z duzymi
    > przedsiebiorcami.
    > Pozdrawiam
> [...]

    z ww. ustawy:
    Art. 2. 1. Jeżeli strony w umowie przewidziały termin zapłaty dłuższy niż 30
    dni, wierzyciel może żądać odsetek ustawowych, za okres począwszy od 31 dnia
    po spełnieniu swego świadczenia niepieniężnego i doręczeniu dłużnikowi
    faktury lub rachunku - do dnia zapłaty, ale nie dłuższy niż do dnia
    wymagalności świadczenia pieniężnego.
    2. Nie można przez czynność prawną wyłączyć lub ograniczyć roszczenia, o
    którym mowa w ust. 1.

    Jeżeli w ustawie jest, że wierzyciel może żądać to chyba nie znaczy, że jest
    to obligatoryjne. Czy czegoś nie doczytałam? Proszę o pomoc.
    Kasia