  • 1. Data: 2004-05-12 19:13:45
    Temat: Odliczanie częściowe podatku (VAT) i korekta podatku naliczonego
    Od: "Karol" <a...@p...onet.pl>

    1. Czy warunkiem koniecznym do zastosowania w danym miesiącu "struktury
    sprzedaży" jest wystąpienie sprzedaży ze stawką "zw" w danym miesiącu ?

    2. Jeżeli "tak", to oznacza, że w przypadku wystąpienia w danym
    miesiącu "incydentalnej" dużej wartościowo sprzedaży ze stawką "zw" będzie
    można uciec od zastsowania odliczenia proporcjonalnego VAT poprzez przesunięcie
    momentu odliczenia VAT na miesiąc następny.

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 2. Data: 2004-05-15 10:28:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 12 May 2004, Karol wrote:

    >+ 1. Czy warunkiem koniecznym do zastosowania w danym miesiącu "struktury
    >+ sprzedaży" jest wystąpienie sprzedaży ze stawką "zw" w danym miesiącu ?

    Hm... IMHO nie. Jeśli mamy w danym miesiącu:
    - tylko sprzedaż oVATowaną
    - tylko sprzedaż zwolnioną
    ...to liczenie struktury można sobie podarować zarówno dla przypadku
    100%/0% jak i 0%/100% :)

> [...]
    >+ można uciec od zastsowania odliczenia proporcjonalnego VAT poprzez przesunięcie
    >+ momentu odliczenia VAT na miesiąc następny.

    Jakoś w nowych przepisach (poza dostawami "zagranicznymi") nie widzę
    "lub w miesiącu następnym"... :(

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 3. Data: 2004-05-17 07:28:26
    Od: /slawek <w...@W...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

> [...]
    > - tylko sprzedaż oVATowaną
    > - tylko sprzedaż zwolnioną
    > ...to liczenie struktury można sobie podarować zarówno dla przypadku

    Wyliczyć trzeba ale stosowania można sobie podarować kiedy struktura
    rozciąga się od 98/2 do 100/0

    > Jakoś w nowych przepisach (poza dostawami "zagranicznymi") nie widzę
    > "lub w miesiącu następnym"... :(

    Art 86 ust 11 na to pozwala. Co do pytania: bierze się strukturę za
    poprzedni rok.

    --

    /slawek/szczecin
    http://windsurfing.sytes.net

  • 4. Data: 2004-05-17 08:36:59
    Od: "Karol" <a...@p...onet.pl>

    > Art 86 ust 11 na to pozwala. Co do pytania: bierze się strukturę za
    > poprzedni rok.

    Wiem, ze za zeszly rok.

    Moj problem sprowadza sie do tego:

    Jezeli mam w danym miesiacu sprzedaz opodatkowana i "zw" to czy moge VAT
    naliczony rozliczyc w nastepnym miesiacu (kiedy nie bedzie sprzedazy "zw") w
    całosci, bez stosowania struktury ?

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 5. Data: 2004-05-17 08:42:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 17 May 2004, /slawek wrote:
    [...]
    >+ Art 86 ust 11 na to pozwala.

    O, thx, przeoczyłem :[

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 6. Data: 2004-05-17 08:55:13
    Od: "CzeslawEm." <n...@d...slp.pl>

    In article <5...@n...onet.pl>, Karol wrote:

    > Jezeli mam w danym miesiacu sprzedaz opodatkowana i "zw" to czy moge VAT
    > naliczony rozliczyc w nastepnym miesiacu (kiedy nie bedzie sprzedazy "zw") w
    > ca?osci, bez stosowania struktury ?

    Tam bylo cos ze chodzi o strukture w ciagu calego roku, rowniez mowa byla o ubieglym.
    Nie napisze z pamieci calego tekstu ustawy poruszajacej ten temat ale lepiej
    poszukaj.
    --

    czeslawATdemonDOTslpDOTpl

  • 7. Data: 2004-05-17 09:28:26
    Od: /slawek <w...@W...pl>

    Użytkownik Karol napisał:

> [...]
    > naliczony rozliczyc w nastepnym miesiacu (kiedy nie bedzie sprzedazy "zw") w

    Oczywiście chodzi Ci konkretnie o kwiecień, bo potem to już nie ma
    znaczenia - liczy się cały rok. Dalej masz możliwość rozliczenia podatku
    naliczonego w miesiącu otrzymania faktury lub następnym - patrz art. 86
    ust 11

    --

    /slawek/szczecin
    http://windsurfing.sytes.net

  • 8. Data: 2004-05-17 10:22:12
    Od: a...@p...onet.pl

    > Oczywiście chodzi Ci konkretnie o kwiecień, bo potem to już nie ma
    > znaczenia - liczy się cały rok.

    O własnie doszlismy do sedna.
    Dlaczego uwazasz, ze cały rok ?
    Dotychczas (wg starej ustawy) o zastosowaniu struktury decydowalo wystapenie
    dwoch rodzajow sprzedazy (opodatkowana i zwolniona) w jednym miesiacu.
    Dlaczego teraz o zastosowaniu struktury ma decydowac "przyszła hipotetyczna"
    sprzedaz wg stawki "zw", ktora moze, ale nie musi wystapić w miesiacach
    kolejnych.

    Dlaczego w styczniu mam korygowac VAT naliczony z tych miesiecy, w ktorych nie
    wystapila sprzedaz "zw" ? Przeciez VAT rozliczam miesiecznie i miesiecznie mam
    prawo do odliczenia podatku naliczonego zwiazanego ze sprzedaza opodatkowana.
    Jak nie ma sprzedazy "zw" w danym miesiacu, to odliczam VAT w calosci i w
    styczniu nie mam nic do korygowania.

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 9. Data: 2004-05-17 12:16:16
    Od: /slawek <w...@W...pl>

    Użytkownik a...@p...onet.pl napisał:

> [...]
    > sprzedaz wg stawki "zw", ktora moze, ale nie musi wystapić w miesiacach

    No dobra, posłużyłem się skrótem myślowym. Wydaje mi się, że podobnie
    jak poprzednio strukturę stosuje się w miesiącu w którym wystąpiła
    sprzedaż zwolniona (posługując się "starą" terminologią), tyle że
    proporcję wylicza się na podstawie całego poprzedniego roku. Jeżeli w
    następnym miesiącu sprzedaży zw. nie ma to nie stosuje się rozliczania
    pod. naliczonego strukturą.
    Jednakże obecnie przesunięcie zakupów na następny miesiąc daje tylko
    częściowe korzyści. Co prawda w danym miesiącu zyskujemy na zmniejszeniu
    nieodliczonej części podatku naliczonego, ale w styczniu musimy to
    skorygować i prawdopodobnie część "zysku" oddać fiskusowi. Przeciwna
    sytuacja nastąpi kiedy nie dokona się przesunięcia podatku naliczonego
    na następny miesiąc: w miesiącu rozliczeniowym oddamy fiskusowi więcej
    ale w styczniu część odzyskamy dzięki korekcie. I o to mi chodziło kiedy
    mówiłem o "całym roku"
    Może teoretycznie się zdarzyć, że kwota korekty będzie tak mała, że nie
    trzeba będzie korygować stycznia, wtedy korzystniej jest jednak
    przesunąć te zakupy. Pewnie kwoty, które wchodzą w grę są niewielkie,
    ale zawsze to coś ;-)

> [...]
    > Jak nie ma sprzedazy "zw" w danym miesiacu, to odliczam VAT w calosci i w

    Ponieważ art. 91 nakazuje ustalić kwotę korekty dla całego zakończonego
    roku i jeżeli kwota jest wyższa niż podany próg, skorygować podatek
    naliczony.
    Proporcję oblicza się *chyba* na podstawie obrotów zakończonego roku.
    Piszę *chyba*, bo w art. 91 ust. 1 nakazują ustalić proporcję do korekty
    wg zasad określonych w art 90 ust. 2-7, a tam piszą że ustala się ją "na
    podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w
    odniesieniu do którego jest ustalana proporcja", czyli tak jakby znowu
    wg obrotu za poprzedni rok. Akurat co do roku 2004 okres bazowy
    wyliczenia proporcji do korekty jest ściśle określony (art 163 ust 2)
    więc na razie nie ma co się tym przejmować.

    --

    /slawek/szczecin
    http://windsurfing.sytes.net

  • 10. Data: 2004-05-17 12:41:48
    Od: "Karol" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > na następny miesiąc: w miesiącu rozliczeniowym oddamy fiskusowi więcej
    > ale w styczniu część odzyskamy dzięki korekcie. I o to mi chodziło kiedy

    Czyli wychodzi na to, ze VAT "rozliczamy" rocznie a nie miesiecznie. Czyli
    przez cały rok odliczam VAT w całosci, a jak przez przypadek wystąpi mi w
    ostatnim miesiacu roku sprzedaz ze stawka "zw" to jestem w plecy na VAT za
    wczesniejsze miesiace (zgodnie z "nową" roczną proporcją).
    Nie bardzo tylko rozumiem zwiazek zakupu np. czynszu za "styczen" ze sprzedaza
    opodatkowana, ktora być może wystapi w "grudniu".

    Oznacza, to takze, ze w nowej deklaracji trzeba "wykazywac" VAT naliczony ze
    sprzedaża opodatkowana i "zw" (nawet jak jej nie ma), bo inaczej nie bedzie
    podstawy do dokonania korekty rocznej.

    Pozdrawiam,

    Karol