eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiOdliczanie częściowe podatku (VAT) i korekta podatku naliczonego › Re: Odliczanie częściowe podatku (VAT) i korekta podatku naliczonego
    From: /slawek <w...@W...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Odliczanie częściowe podatku (VAT) i korekta podatku naliczonego
    Date: Mon, 17 May 2004 14:16:16 +0200
    Sender: w...@o...pl@cerber.farmacol.com.pl

    Użytkownik a...@p...onet.pl napisał:

    > O własnie doszlismy do sedna.
    > Dlaczego uwazasz, ze cały rok ?
    > Dotychczas (wg starej ustawy) o zastosowaniu struktury decydowalo wystapenie
    > dwoch rodzajow sprzedazy (opodatkowana i zwolniona) w jednym miesiacu.
    > Dlaczego teraz o zastosowaniu struktury ma decydowac "przyszła hipotetyczna"
    > sprzedaz wg stawki "zw", ktora moze, ale nie musi wystapić w miesiacach
    > kolejnych.

    No dobra, posłużyłem się skrótem myślowym. Wydaje mi się, że podobnie
    jak poprzednio strukturę stosuje się w miesiącu w którym wystąpiła
    sprzedaż zwolniona (posługując się "starą" terminologią), tyle że
    proporcję wylicza się na podstawie całego poprzedniego roku. Jeżeli w
    następnym miesiącu sprzedaży zw. nie ma to nie stosuje się rozliczania
    pod. naliczonego strukturą.
    Jednakże obecnie przesunięcie zakupów na następny miesiąc daje tylko
    częściowe korzyści. Co prawda w danym miesiącu zyskujemy na zmniejszeniu
    nieodliczonej części podatku naliczonego, ale w styczniu musimy to
    skorygować i prawdopodobnie część "zysku" oddać fiskusowi. Przeciwna
    sytuacja nastąpi kiedy nie dokona się przesunięcia podatku naliczonego
    na następny miesiąc: w miesiącu rozliczeniowym oddamy fiskusowi więcej
    ale w styczniu część odzyskamy dzięki korekcie. I o to mi chodziło kiedy
    mówiłem o "całym roku"
    Może teoretycznie się zdarzyć, że kwota korekty będzie tak mała, że nie
    trzeba będzie korygować stycznia, wtedy korzystniej jest jednak
    przesunąć te zakupy. Pewnie kwoty, które wchodzą w grę są niewielkie,
    ale zawsze to coś ;-)

    > Dlaczego w styczniu mam korygowac VAT naliczony z tych miesiecy, w ktorych nie
    > wystapila sprzedaz "zw" ? Przeciez VAT rozliczam miesiecznie i miesiecznie mam
    > prawo do odliczenia podatku naliczonego zwiazanego ze sprzedaza opodatkowana.
    > Jak nie ma sprzedazy "zw" w danym miesiacu, to odliczam VAT w calosci i w
    > styczniu nie mam nic do korygowania.

    Ponieważ art. 91 nakazuje ustalić kwotę korekty dla całego zakończonego
    roku i jeżeli kwota jest wyższa niż podany próg, skorygować podatek
    naliczony.
    Proporcję oblicza się *chyba* na podstawie obrotów zakończonego roku.
    Piszę *chyba*, bo w art. 91 ust. 1 nakazują ustalić proporcję do korekty
    wg zasad określonych w art 90 ust. 2-7, a tam piszą że ustala się ją "na
    podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w
    odniesieniu do którego jest ustalana proporcja", czyli tak jakby znowu
    wg obrotu za poprzedni rok. Akurat co do roku 2004 okres bazowy
    wyliczenia proporcji do korekty jest ściśle określony (art 163 ust 2)
    więc na razie nie ma co się tym przejmować.

    --

    /slawek/szczecin
    http://windsurfing.sytes.net