    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Odp: użyczenie części lokalu a art 11 pdoof
    Date: Tue, 9 Sep 2003 23:31:14 +0200

    On Tue, 9 Sep 2003, O.S. wrote:

    >+ Użytkownik Tom <...@f...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    >+ napisał:bj9kjg$mok$...@a...news.tpi.pl...
    >+ > Sprawa wygląda tak:
    >+ > Właściciel lokalu użycza (nieodpłatnie) członkowi rodziny część lokalu - 1
    >+ > pokój. Właściciel lokalu też w nim zamieszkuje.
    >+ > Pytanie: czy "wartość czynszowa" lokalu jest przychodem właściciela?

    Przepraszam że w tym miejscu, ale gdzieś mi "oryginalne" pytanie
    umknęło. Już cytowałem art. 16 to załączę tylko dalszy ciąg:
    ++++++++++
    2. Jeżeli właściciel nieruchomości używa jej na własne potrzeby lub
    potrzeby członków rodziny [...] nie ustala się wartości czynszowej tej
    nieruchomości lub jej części, a wydatki związane z nieruchomością nie
    stanowią kosztu uzyskania przychodów.
    ----------

> [...]
    >+ podlega podatkowi, bo
    >+
    >+ > Art. 11.1. Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i
    >+ > 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji
    >+ > podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz
    >+ > wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
    >+
    >+ Biorący rzecz w użytkowanie przez to, że nie płaci, otrzymuje "wartość
    >+ czynszową" - jego realny dochód powiększa się o niezapłacony czynsz. Jeśli

    Nie wiem (*nie wiem*, a dywagacje o tej porze kończą się tragicznie
    to ograniczę się tylko do wstępu :)), ale nie dałoby się tego
    wywieść z art.16.2 ?
    Skoro *dla rodziny* "nie ustala się wartości czynszowej",
    to dochód powiększałby się o ów "nieustalony" czynsz ;) !
    A przepis szczegółowy ("dla rodziny się nie ustala") powinien
    mieć pierwszeństwo przed przepisem ogólnym ("wartość rynkowa").
    Tym razem ja poproszę o skorygowanie gdzie się mylę :)

    Z góry się tłumaczę że wątek czytam "od końca" i w poprzednim
    poście odniosłem się do przypadku ogólnego (a *nie* do
    rodziny) bo w cytacie rodzina była wycięta :) i z reklamacjami
    do "wycinaka" poprosze ;) (wiem, wiem, SP9 pewnie zazwyczaj
    morsem... to kompresuje z przyzwyczajenia ;)) !

    pozdrowienia, Gotfryd
    (nie doradzca, dla jasności)