  • 11. Data: 2003-04-12 08:08:38
    Temat: Re: zdrowotne wrrrrr!
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 10 Apr 2003 w...@p...onet.pl wrote:

    >+ Ja całe życie nie płacę zdrowotnego i wcale sie nie czepiali

    Zdrowotnego czy chorobowego ?

    pozdrowienia, Gotfryd
    (na grupie na chwilę)

  • 12. Data: 2003-04-12 12:03:22
    Od: Andrzej Kłos <a...@k...wp.pl>

    Dnia 03-04-12 09:10, Użytkownik żuczek napisał:
    > Ostatnie wyjaśnienia w ZUS pokazały że wszyscy po części mają rację.
    > BYŁO : za niepełne miesiące płaciło się niepełną składkę.
    > JEST : od 1 kwietnia (zmiana przeoisów) : składka na ubezpieczenie zdrowotne
    > jest stała i niepodzielna.
    > Takie wyjasnienia otrzymałam wczoraj. Może się coś zmienić bo jeszcze nie ma
    > wytycznych.

    to ja ponownie zacytuję ze stron ZUS-u, zwróć uwagę na daty, opis odnosi
    się do czasu choroby od *1 do 30 kwietnia 2003*

    cytat z adresu: http://www.zus.pl/ref_99/porad4/p4-06.htm

    Składka na ubezpieczenie zdrowotne podlega zmniejszeniu za okres
    pobierania zasiłków przyznanych na podstawie przepisów o ubezpieczeniu
    chorobowym i wypadkowym, których nie zalicza się do podstawy wymiaru
    składki na ubezpieczenie zdrowotne.

    Przykład
    Osoba prowadząca pozarolniczą działalność w okresie od 1 do 30 kwietnia
    2003 r. pobrała zasiłek chorobowy. Składka na ubezpieczenie zdrowotne
    tej osoby za kwiecień 2003 r. wyniosła 0 zł.

    andy_nek

  • 13. Data: 2003-04-12 19:52:00
    Od: "żuczek" <z...@o...pl>

> [...]
    > 2003 r. pobrała zasiłek chorobowy. Składka na ubezpieczenie zdrowotne
    > tej osoby za kwiecień 2003 r. wyniosła 0 zł.

    Ja tego nie widzę!!!!!! U mnie nie ma tego przykładu.
    Wskaż dokładniej, bo naprawdę nie dość że biedny żuczek to jeszcze ślepy.
    Pobierałam tę stronę kilka razy, odświeżałam i nic.
    Nic to, na razie nie mam takich problemów, jak będą to wtedy może będzie coś
    wyjaśnione.

    pozdrawiam
    biedny_żuczek

  • 14. Data: 2003-04-12 21:17:44
    Od: Andrzej Kłos <a...@w...pl>

    Dnia 03-04-12 21:52, Użytkownik żuczek napisał:
> [...]
    > Pobierałam tę stronę kilka razy, odświeżałam i nic.
    > Nic to, na razie nie mam takich problemów, jak będą to wtedy może będzie coś

    no nie ma, popatrz na datę aktualizacji strony: 7 kwietnia 2003

    przeleciałem moje zasoby, ale niestety to co dziś otworzyłem zamazało mi
    poprzednie, co i tak nic by nie dało, byłby tylko ślad, jak to
    wyglądało, ale podeprzeć się tym już by nie można było. Beeeee, trzeba
    płacić całość.

    andy_nek

  • 15. Data: 2003-04-12 21:42:30
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "żuczek" <z...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Pobierałam tę stronę kilka razy, odświeżałam i nic.
    > Nic to, na razie nie mam takich problemów, jak będą to wtedy może będzie coś

    No to moze co ja widzę :) ... po kolei w temacie ...
    http://www.zus.pl/ref_99/porad4/p4-06.htm
    "Składka na ubezpieczenie zdrowotne jest miesięczna i niepodzielna. Składka nie
    podlega proporcjonalnemu pomniejszeniu do liczby dni
    podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu w danym miesiącu kalendarzowym."

    Jeżeli więc rozpoczne DG od 27 maja 2003 r to żadne płacenie "proporcjonalne" składki
    na UZ tylko za pozostałe dni ale zawsze
    składka jak za miesiąc. No i teraz domyślnie (ale bez przekonania:) ze tak samo
    będzie jak będę na chrobowym i rozptrzmy takie
    przypadki:
    -zwolnienie od 17 maja 2003r do 29maja 2003 r ==> składka na UZ w całości za maj
    -zwolnienie od 27 maja 2003r do 14czerwca 2003 r ==> składka na UZ w całości za maj i
    za czerwiec
    -zwolnienie od 27 maja 2003r do 14 lipca 2003 r ==> składka na UZ w całości za maj,
    czerwiec i lipiec

    Oczywiście powyższe obowiązuje od 01 kwietnia 2003 roku ponieważ przed powyższym
    tekstem stoi tam:

    "Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne osób prowadzących pozarolniczą
    działalność do 31 marca 2003 r. była taka sama
    jak podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne - tj. kwota zadeklarowana,
    nie niższa jednak od 60% przeciętnego
    miesięcznego wynagrodzenia w poprzednim kwartale. Natomiast od 1 kwietnia 2003 r.
    podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie
    zdrowotne osób prowadzących pozarolniczą działalność stanowi kwota zadeklarowana, nie
    niższa jednak niż 75% przeciętnego
    wynagrodzenia (patrz: załącznik 11 - strona 1, strona2). Przez przeciętne
    wynagrodzenie należy rozumieć przeciętne miesięczne
    wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw z poprzedniego kwartału, włącznie z
    wypłatami z zysku. Składka w nowej wysokości obowiązuje
    od trzeciego miesiąca następnego kwartału."

    Jest także przykład:

    "Przykład
    Osoba prowadząca pozarolniczą działalność zgłosiła się do ubezpieczenia zdrowotnego
    od 15 kwietnia 2003 r. Podstawę wymiaru składki
    stanowi kwota zadeklarowana nie niższa niż 75% przeciętnego wynagrodzenia w sektorze
    przedsiębiorstw z poprzedniego kwartału,
    włącznie z wypłatami z zysku, tj. za kwiecień 2003 r. - 1779,43 zł. Składka na
    ubezpieczenie zdrowotne należna za kwiecień 2003 r.
    wynosi 142,35 zł (8% x 1779,43)."

    I teraz najciekawsze odnoszące się do sytuacj z okresu przed 1 kwietnia 2003 r

    "okres od 27 września 2001 r. do 31 marca 2003 r.
    (...)
    Ze względu na to, że w myśl ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym podstawa
    wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne za
    dany miesiąc ___nie była zmniejszana___ proporcjonalnie do okresu podlegania
    obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego, składki na to
    ubezpieczenie za wrzesień 2001 r. z tytułu drugiej i kolejnej pozarolniczej
    działalności powinny zostać naliczone od pełnej
    obowiązującej w tym miejscu podstawy wymiaru składek.

    Uwaga!
    Jeżeli osoba prowadząca pozarolniczą działalność chorowała przez część miesiąca i
    przysługiwał jej za ten okres zasiłek chorobowy,
    to miała prawo do proporcjonalnego zmniejszenia podstawy wymiaru składek na
    ubezpieczenie zdrowotne z tytułu drugiej i kolejnej
    pozarolniczej działalności z uwzględnieniem okresu, za który przysługuje zasiłek.
    Otrzymany zasiłek chorobowy miał zastosowanie do wszystkich źródeł przychodu, tj. do
    każdej prowadzonej przez daną osobę
    działalności."

    Czyli w okresie od 27 września 2001 r. do 31 marca 2003 r także należało skłądkę
    opłacać na full (jak podałem wyżej w przykładzie za
    okres po 1 kwietnia 2003 r.

    Tekstu cytowanego przez andy_nek nie znalazłem na tej stronie.

    Sark

  • 16. Data: 2003-04-13 01:24:28
    Od: "Ryszard G" <r...@w...pl>

    Użytkownik "Sark" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    [ciach wszystko]

    Ciekawe do jakich wniosków dojdziesz przeglądając podane przez siebie
    przykłady, jeżeli weźmiesz pod uwagę:
    1. Okres podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu to okres np. _od rozpoczęcia_
    działalności, czyli podlegasz tylko przez część miesiąca.
    2. W czasie okresu pobierania zasiłku chorobowego _podlegasz_ ubezpieczeniu
    zdrowotnemu przez _cały_ miesiąc, tylko składkę zmniejszasz proporcjonalnie.

    Ryszard

  • 17. Data: 2003-04-14 02:05:27
    Temat: Re: Odp: zdrowotne wrrrrr!
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

    ###----- w odpowiedzi na list od pawel J -----###

    > i tej wersji się trzymajmy :-)
    > Składka na ub. zdrowotne jest naliczana w czasie wynagrodzenia za czas
    > choroby, a więc za okres, kiedy pracodawca płaci (33dni), natomiast u
    > prowadzącego dg od razu płaci ZUS. A taki zasiłek nie podlega oskładkowaniu.
    > Prowadzę dg, nie raz byłem na chorobowym, nie raz przy tej okazji zus
    > przyglądał się moim dokumentom dość dokładnie. Nigdy nie płaciłem skł. na
    > zdrowotne podczas choroby i nikt nikt ode mnie tego nie wymagał.
    > PawełJ

    a ja jakoś nie widzę tego przykładu - zus poprawił swój błąd?

    hADeSik

    podstawy: http://www.zus.4un.pl | http://www.podatki.4un.pl
    http://www.forum.dlaciebie.net - tam często bywam...

  • 18. Data: 2003-04-14 02:12:27
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

    ###----- w odpowiedzi na list od Ryszard G -----###

    Sprecyzuj pytania bo chyba nie rozumiem, ale...

> [...]
    > 1. Okres podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu to okres np. _od rozpoczęcia_
    > działalności, czyli podlegasz tylko przez część miesiąca.

    składke płacisz za cały mies.

    > 2. W czasie okresu pobierania zasiłku chorobowego _podlegasz_ ubezpieczeniu
    > zdrowotnemu przez _cały_ miesiąc, tylko składkę zmniejszasz proporcjonalnie.

    na jakiej podstawie (ustawa, artykuł) zmniejszasz składkę?

  • 19. Data: 2003-04-15 15:29:44
    Od: "Ryszard G." <r...@p...fm>

    Użytkownik "hADeSik" <h...@h...sru> napisał w wiadomości
    > ###----- w odpowiedzi na list od Ryszard G -----###
    >
    > Sprecyzuj pytania bo chyba nie rozumiem, ale...

    > składke płacisz za cały mies.

    > na jakiej podstawie (ustawa, artykuł) zmniejszasz składkę?

    oops :-( wychodzi na to, że od 1 kwietnia to "nie działa".
    Ustawa o "chorym" funduszu sytuacji takiej nie przewiduje, bo podstawa na
    zdrowotne stała się niezależna od podstawy na społeczne.
    W ZUS też są jeszcze w trakcie "interpretacji" ustawy. Ciekawe co wymyślą, aby
    zlikwidować tą absurdalną sytuację ?

    Ryszard

  • 20. Data: 2003-04-16 02:06:17
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

> [...]
    > zdrowotne stała się niezależna od podstawy na społeczne.
    > W ZUS też są jeszcze w trakcie "interpretacji" ustawy. Ciekawe co wymyślą, aby

    znaczy chodzi Ci o to, że wszystkie skladki powinny być z tej samej
    podstawy?
    to może podniosą pozostałe podstawy i też zrobią je niepodzielne?