eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiOsoba (emeryt) stale mieszkająca za granicą gdzie powinna mieć swój urząd skarbowy? › Re: Osoba (emeryt) stale mieszkająca za granicą gdzie powinna mieć swój urząd skarbowy?
    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Osoba (emeryt) stale mieszkająca za granicą gdzie powinna mieć swój
    urząd skarbowy?
    Date: Thu, 21 Aug 2008 02:34:00 -0500

    makskey wrote:
    > Chciałbym się zwrócić o pomoc w rozwiązaniu problemu mojej mamy. Obecnie
    > jest ona emerytką i pobiera polską emeryturę (jest wpłacana na konto),
    > mieszka na stałe za granicą (USA), i aktualnie nie posiada adresu stałego
    > zameldowania w Polsce. Do tej pory emerytura przychodziła na rachunek
    > bankowy, ale wpłaty zostały wstrzymane. Otrzymała natomiast pismo z ZUS aby
    > wypełnić tzw. Potwierdzenie życia oraz formularz NIP-3. Z potwierdzeniem
    > życia nie ma problemu, poszła do amerykańskiego notariusza i to już jest.
    > Problem jest za to z formularzem NIP-3. Dopóki była zameldowana w Polsce
> [...]

    II US Warszawa. On jest dla nierezydentów.
    W rubryczki NIP-3 należy "wepchnąć" amerykanski adres jak tylko się da.
    Tam też jest miejsce na wpisane zagraniczych numerów podatkowych i
    "trzeba" wpisać tam numer Social Secuity alno ITIN, pewnie któryś z nich
    ma, w zależności od statusu.

    Za fikcyjne meldowanie mamy w Polsce grozi ci grzywna, wiec lepiej tego
    nie rób.

    Drugi problem to ma w USA. Z racji tego, ze mieszka w USA ma obowiązek
    rozliczać się z dochodów w USA łącznie z polską emeryturą i tam płacić
    od tego podatek. No chyba, że mąż ją dopisywał do swojego rozliczenia
    podatkowego i rozlicza się z nią wspólnie a ona (albo ty) nawet o tym
    nie wiecie.
    Jak nie to radzę się jej wybrać do jakiegoś fachowca od podatkow i mu
    sprawę wyłuszczyć, zanim polski US nie prześle informacji o emeryturze
    do IRS. Wówczas nie będzie już zmiłuj się. Zresztą nawet warto, bo
    podatek w USA jest mniejszy, a można wziąć tax credit i w sumie powinno
    wyjść się na zero, ale formalności trzeba dopełnić.