    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: PCC
    Date: Fri, 2 Nov 2007 12:56:58 +0100

    On Fri, 2 Nov 2007, MarekZ wrote:

    > Tu chyba nie ma wątpliwości? Przecież mogę chyba zawrzeć transakcję będąc
    > poza granicami PL. Nawet z innym obywatelem PL.

    No tak.

    > A czy to nie jest tak, że
    > PCC dotyczy tylko transakcji zawieranych na terenie PL?

    Nie do końca - nie liczy się "miejsce umowy", a "miejsce rzeczy" oraz
    odpowiednio "miejsce osób":
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-czynnosci-cywilnoprawnych-1_2_32.html
    +++
    4. Czynnoœci cywilnoprawne podlegajš podatkowi, z zastrzeżeniem ust. 5,
    jeżeli ich przedmiotem sš:

    1) rzeczy znajdujšce się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa
    majštkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

    2) rzeczy znajdujšce się za granicš lub prawa majštkowe wykonywane za
    granicš, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na
    terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynnoœć cywilnoprawna została
    dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
    ---

    Sądzę ze w przypadku samochodu może mieć znaczenie "miejsce
    zarejestrowania" a nie "miejsce przechowania", ale mogę się mylić.

    > To właśnie jest chyba zasadnicze pytanie. Intuicja mi podpowiada, że nie
    > powinno spowodować żadnych niekorzystnych, ale wiesz.... Różnie to może być.

    W przypadku samochodu może powodować podleganie pod VAT, jeśli kraj
    do ktorego "wprowadzono" pojazd jest w UE. W przypadku innych krajów
    stosujących VAT a nie będących we "wspólnym obszarze" pewnie będzie
    to dotyczyło wszystkich rzeczy.
    Podleganie pod VAT nie jest tożsame z koniecznością jego zapłaty
    w konkretnym przypadku, jak to sam jednak napisałeś: "ale wiesz..." :)
    Obawiałbym się "haków" :(

    > Czyli w tym przypadku to zamyka dyskusję, tak?

    Przepis j.w. wygląda na skrajnie jasny, a nieruchomości nie wyniesiesz
    bo jest w całości "przypisana" do gruntu :)

    pzdr, Gotfryd