    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: PIT-5 - kiedy ?
    Date: Thu, 20 Apr 2006 01:15:35 +0200

    On Wed, 19 Apr 2006, mvoicem wrote:

    > Bo jeżeli przyjąć że chodzi o ciągłość wykonywania "pracy" w czasie
    > jednego zlecenia, to wtedy każda umowa zlecenie byłaby z niemalże definicji
    > działalnością gospodarczą.

    To popatrz do definicji DG w ustawie o podatku dochodowym.
    Pisali mężowie uczeni i damy uczone, to innych słów użyli niż my - ale
    mi wychodzi że użyli konstrukcji odwrotnej do twojej.
    Czyli jak coś NIE JEST "osobiste" (i kilka innych wyjątków)
    to stanowi DG. Zero pola manewru.

    Wytnę:
    "6) pozarolniczej działalności gospodarczej [...] z której uzyskane
    przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych
    w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9"

    I teraz jedziemy dalej:

    > Wg. mnie jest to działalność wykonywana osobiście (art 10.1 (2) ).

    +++
    Art. 13. Za przychody z działalności wykonywanej osobiście,
    o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 , uważa się:
    [...]
    8) przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy
    zlecenia lub umowy o dzieło,
    [BACZNOŚĆ!!!]
    uzyskiwane wyłącznie od:
    ^^^^^^^^^^^^^
    a) osoby fizycznej prowadzącej
    działalność gospodarczą, osoby prawnej
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ("firma")
    i jej jednostki organizacyjnej oraz
    jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
    ^^
    (a tu policja, sąd, prokuratura,...)
    b) właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale
    są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy
    albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi
    wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

    - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach
    prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz
    przychodów, o których mowa w pkt 9,

    9) przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem,
    kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze[...]
    ---

    I co teraz?

    Wyraźnie trzeba zaznaczyć: to dotyczy USŁUG, czyli umów o dzieło
    i zlecenia! Tego zastrzeżenia ("wyłącznie od firm i innych
    instytucji") nie ma wobec INNYCH niż usługi dochodów osobistych,
    na przykład z działalności "artystycznej, literackiej" itp.

    Wniosek: "umowa między dwoma osobami z których obie nie są
    przedsiębiorstwem lub instytucją" podatkowo NIE JEST "umową
    wykonywaną osobiście" w rozumieniu art.10.1.2.

    Jak jest inaczej, to musiałem gdzieś popełnić błąd :) i poproszę
    o wytknięcie palcem :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)