    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: PIT 8B do umowy zlecenia na 120zł?
    Date: Fri, 6 Feb 2004 08:19:29 +0100

    On Thu, 5 Feb 2004 t...@o...pl wrote:

    >+ > "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl> wrote [...]
    >+ > > Hello Marcin,
    >+ > >
    >+ > > Thursday, February 5, 2004, 12:30:51 AM, you wrote:
    >+ > >
    >+ > > > Dostałem rozliczenie PIT 8B dla umowy zlecenia na kwote ok. 120zł.
    >+ > > > Wydawało mi się do tej pory że przy umowach do 146 zł (czy jakoś
    >+ > > > tak) PITu 8B nie wystawia się?
    >+ > >
    >+ > > Nie wystawia się.
    >+ > >
    >+ > > > Te ok 20zł podatku będę miał do zwrotu.
> [...]

    IM*H*O słusznie.
    [...]
    >+ > Błąd popełniła osoba, która wystawiła pit.
    >+ > Powinna pobrać 20% podatku i zapomnieć o sprawie.
    >+ > Natomiast, co do sytuacji, w której już mam pit, to niebyłbym taki pewien
    >+ > czy tego nie odliczać.
    >+ > Ja kiedyś odliczyłem i dostałem kasę.

    Przecież PIT-y nie są kontrolowane w 100%. Może się udać ;)

    [...]
    >+ Umowy do 146 PLN mozna rozliczyc w dwojaki sposob.
    >+ Albo na PIT-8A, pobrac 20% ryczaltowego podatku i zapomniec o sprawie.
    >+ Pracownik nie wlicza tych dochodow do rozliczenia rocznego
    >+ i nie moze ewentualnie odzyskac podatku.
    >+ Albo mozne rozliczyc w "tradycyjny sposob" tzn. pracodawca
    >+ rozliczy w danym miesiacu podatek na PIT-4

    Albo to jest jakaś nowatorska interpretacja zapisów (stan na 2003r),
    albo byłeś uprzejmy zaakcentować tak że źle zrozumiałem co chciałeś
    napisać:
    ++++
    Art. 30. 1. Dochodów (przychodów) uzyskanych na terytorium
    Rzeczypospolitej Polskiej z następujących źródeł przychodów nie
    łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł i pobiera
    się od nich, z zastrzeżeniem art. 52a, podatek w formie ryczałtu:
    3) od przychodów określonych w art. 13 pkt 2 i 5-8, jeżeli
    kwota należności określona w umowie zawartej z osobą nie
    będącą pracownikiem płatnika nie przekracza 146 zł - w wysokości
    20 proc. przychodu,
    ----

    Jak widać - zależało czy umowa zlecenia była zawarta między
    pracodawcą a pracownikiem !

    Jeśli piszesz że Z PRACOWNIKIEM *można* się rozliczać ryczałtowo
    to zapodaj gdzie jest przepis na to pozwalający - bo w cytowanej
    treści wyraźnie widzę słowo "nie" !
    Inna sprawa ze pytający NIE napisał, czy chodzi o umowę z pracodawcą
    czy kimś innym.
    No i nie widzę z kolei możliwości żeby umowa nie z pracodawcą
    NOGŁA być rozliczana inaczej niż ryczałtowo: tam dla odmiany jest
    "nie łączy się" (a nie "podatnik MOŻE...").

    >+ i wtedy pracownik dolicza do rocznych dochodow i moze odzyskac podatek
    >+ jesli ma np.male dochody.

    ...aż do kontroli. Chyba że pan(i) kontroler też w tych przepisach
    się nie wyznaje ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)