    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: PIT 8C
    Date: Tue, 4 Mar 2008 09:34:30 +0100

    On Tue, 4 Mar 2008, jureq wrote:

    > Wiem, że takie są interpretacje US-ów i (o zgrozo) sądów. Ale tak naprawdę
    > nie jest to takie oczywiste. W wielu spóldzielniach wymiana okien jest
    > obowiązkiem spółdzielni. Ale te nie mają na pieniędzy na jednorazową
    > wyianę okien w całym budynku i godzą się na to żeby członkowie spóldzielni
    > sami to zrobili zamiast spóldzielni a potem zwracają mu (całe albo tylko
    > częściowo) koszty. To jets tak jakby członek spóldzielni udzielił
    > spółdzielni pożyczki, która potem jest zwracana.

    Najpierw trzeba by zajrzeć do przepisów o własności lokali, prawa
    budowlanego i Kodeksu Cywilnego, celem ustalenia czyim obowiązkiem
    jest wymiana okien.
    Żeby nie wyszło, że ci co im spółdzielnia wymienia "bo ma obowiązek"
    też mają przychód :) - jak się umówimy, że będziesz "miał obowiązek"
    mi coś-tam robić, to też będę miał przychód! Przychodu nie będzie
    tylko wtedy, jak ów obowiązek będzie wynikał *z prawa* (a nie umowy).

    Inna sprawa, że w przypadku spółdzielni nie powinno to mieć zastosowania,
    bo o ile rozumiem konstrukcję (prawną) spółdzielni, to idea jest taka
    iż "spółdzielnia ma pieniądze spółdzielców" (i "płacą jak za swoje"),
    zaś ew. przychód zewnętrzny (od lokatorów nie będących spółdzielcami)
    jest opodatkowany w momencie "wchodzenia do sp-ni".
    Krótko mówiąc, co do idei zgadzam się z tym co opisujesz, ale litera
    prawa (bywa) narusza "ideę"...

    pzdr, Gotfryd